Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1989235_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 201 8-13744
Den 1 4. december 2018
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 202 (MOF alm. del) stillet den 1 9.november
201 8 efter ønske fra Ida Auken (RV ).
Spørgsm ål nr. 202
”V
il ministeren som opfølgning på sv ar på MOF alm. del - spørgsmål 49 besvare følgende spørgsmål:
V il ministeren arbejde for et forbud mod alle produkter, som er giftige, og hv or der findes gode
alternativer, som ikke er giftige?
V il ministeren redegøre for, hvad Kemikalieinspektionen har gjort i forhold til tagpap og pv c tage,
herunder oplyse hvem og hv or mange virksomheder og produkter inspektionen har kontrolleret?
V il ministeren oplyse, hv orvidt der findes en database, hvortil alle leverandører af by ggematerialer
skal oply se, hvad deres produkter indeholder, så rådgivere og forbrugere selv kan afgøre, hvilke
materialer de v il bruge?”
Sv ar
Der lægges til grund, at spørgsmålet omhandler biocider med fokus på biocider i by ggematerialer.
Forbud mod giftige biocidholdige produkter
Biocidaktivstoffer, biocidprodukter og biocidbehandlede genstande er omfattet af biocidforordningen
(528/2012), og der er dermed EU-harmonisering på området.
Udgangspunktet for biocidforordningen er, at et produkt, der indeholder biocider, er forbudt, så længe
der ikke som minimum har v æret foretaget en v urdering og godkendelse af aktiv stoffet.
Før et biocidprodukt kan markedsføres i Danmark, skal det igennem en 2-leddet godkendelse, hvor
aktiv stoffet først godkendes på EU-plan, hv orefter produktet godkendes nationalt af Miljøsty relsen. Et
aktiv stof v il som udgangspunkt ikke bliv e godkendt, hvis det er særligt problematisk, dvs. opfylder
udelukkelseskriterierne. Dette gælder for eksempel, hvis stoffet er kræftfremkaldende eller
hormonforstyrrende. Et biocidprodukt vil dernæst kun godkendes, hvis aktivstoffet er godkendt, og
hv is der er v ist sikker anv endelse for produktet.
Biocidforordningen giver dog mulighed for, at der undtagelsesvis kan afv iges fra ov enstående. Et
særligt problematisk aktiv stof v il undtagelsesvis kunne godkendes, hv is en af følgende tre betingelser
er opfy ldt:
Det v il hav e en uforholdsmæssig negativ indvirkning på samfundet ikke at godkende stoffet.
A ktiv stoffet er afgørende for at forebygge eller kontrollere en alv orlig fare for mennesker eller
dy rs sundhed eller miljøet.
Produkterne skal kun anv endes under betingelser, hvor der sigtes mod at undgå kontakt med
mennesker eller frigivelse til miljøet, og hv or risikoen som følge af eksponeringen for
aktiv stoffet er ubetydelig.
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om forbud mod alle byggematerialer, som er giftige, og hvor der findes gode alternativer m.m., til miljø- og fødevareministern
Før et særligt problematisk stof ev entuelt godkendes, v il der være en offentlig høring for at kunne
afgøre om en af de tre betingelser er opfyldt. Hv is der findes egnede, mindre problematiske
alternativer, vil betingelserne ikke v ære opfyldt, og aktivstoffet v il ikke bliv e godkendt .
Et produkt v il også undtagelsesvis kunne godkendes, selv om der ikke er v ist sikker anv endelse. Dette
gælder, hv is en ikke-godkendelse vil have uforholdsmæssige negative samfundsmæssige konsekvenser
i forhold til risikoen for mennesker eller dyrs sundhed eller miljøet. Det v il dermed kun ske, hv is der
ikke findes andre mindre problematiske alternativer, og d er v il i så fald bliv e fastsat risikobegrænsende
foranstaltninger i godkendelsen.
Så alt i alt sikrer biocidforordningen, at der ikke godkendes biocidprodukter, som ikke er sikre for
mennesker eller miljø, med mindre helt særlige forhold gør sig gældende.
Aktiviteter hos kemikalieinspektionen
Miljøsty relsens Kemikalieinspektion fører tilsyn med import, markedsføring og anvendelse af kemiske
stoffer og produkter, som er reguleret v ia Kemikalieloven eller v ia EU forordninger .
Tilsy nsforpligtigelsen dækker over en lang række forskellige områder som f.eks. pesticider, biocider,
kosmetik, elektronik, legetøj og tekstiler. Tilsy net føres primært hos detailhandel, producenter og
importører som en kontrolkampagne i form af en tilfældig stikprøv eudtagning.
Der er 3 ov erordnede forhold, som lægges til grund, når Kemikalieinspektionen prioriterer proaktive
tilsy nskampagner:
V edtagne handlingsplaner: Retningslinjer udstukket med f.eks. Kemiindsats 2018-2021 og
Pesticidstrategi 2017-2021.
2. Miljø/ eller sundhed: Graden af risiko v ed over trædelser og sandsynligheden for overtrædelser
(risikov urdering).
3. Aftaler på området: Samarbejdsaftaler, herunder EU samarbejdet, og koordination i forhold til
EU tilsy nsprojekter på områderne REACH/CLP/PIC og biocider.
Kemikalieinspektionen har ikke kontrolleret tagpap og PV C tage. Kemikalieinspektionen har dog
kontrolleret aktivstofindholdet i træbeskyttelsesmidler, som er omfattet af EU -forordningen om
biocider, og også anvendes på by ggematerialer til bl.a. tage.
Der føres hv ert år proaktive tilsynskampagner med biocider. De seneste år er der årligt gennemført 2 -
4 proaktive kontrolkampagner vedrørende biocider. Bl.a. på følgende områder, som kan v edrøre
by ggematerialer:
-
Analy sekontrol med indholdet af aktiv stoffer i biocidholdige produkter (bl.a.
træbeskyttelsesmidler i 201 8)
-
Besiddelsen af biocidholdige produkter hos skadedyrsbekæmpere
-
Producenter og importørers overholdelse af artikel 95 i biocidforordningen, der indeholder
krav om, at lev erandøren af aktiv stoffet
skal v ære registreret på EU’s liste ov er godkendte
lev erandører af aktiv stoffet.
-
Markedsføring af algemidler
Database for byggematerialer
For biocidprodukter skal indholdet af aktiv stoffer fremgå på selve produktet/emballagen, og
rådgiv ere/forbrugere vil på den baggrund kunne afgøre, om de v il anvende produktet. Oply sningerne
findes desuden i Bekæmpelsesmiddeldatabasen (BMD) for alle godkendte biocidprodukter i Danmark.
1.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om forbud mod alle byggematerialer, som er giftige, og hvor der findes gode alternativer m.m., til miljø- og fødevareministern
1989235_0003.png
Denne database er offentlig tilgængelig
1
. For regler omkring mærkning og informationskrav for
biocidbehandlede genstande henvises til sv ar på MOF alm. del spm. 49.
I forhold til oply sninger om kemiske stoffer mere generelt, har b rancheforeningen Danske
By ggecentre, som omfatter en stor del af det danske marked for by ggecentre og byggemarkeder,
etableret en online produktdatabase (www.byggebasen.dk). I denne database opfordres deres
lev erandører til at lægge produktoplysninger op. På indholdsstoffer gælder det særligt for de stoffer
opført på kandidatlisten til godkendelsesordningen, som der er oplysningspligt på ifølge REACH.
Denne kandidatliste i REACH omfatter ikke biocidaktivstoffer. Forbrugere vil på forespørgsel i et
by ggemarked kunne få disse oply sninger. Branchen har desuden udviklet flere app’s
rettet mod
håndv ærkere, hv or de ved at skanne en stregkode kan få de oply sninger, der ligger på produktet i
databasen.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Lea Frimann Hansen
1
https://mst.dk/kemi/database-for-bekaempelsesmidler/bmd/
3