Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1984916_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 8. december 2018
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 83 (MOF alm. del) stillet den 1 3.
nov ember efter ønske fra Trine Torp (SF)
Spørgsm ål nr. 183
V il en fastsættelse af grænseværdier for pesticider og pesticidrester ud fra en sundhedsvurdering af
hv ert enkelt stof i stedet for en fælles grænseværdi øge eller sænke kombinationseffekten i en negativ
retning, og hv ordan v il det i giv et fald skulle administreres?
Sv ar
Krav v ærdien for et pesticid og relevante nedbrydningsprodukter fra pesticider i drikkev and er fastsat
til 0,1 mikrogram pr. liter i EU’s direktiv for drikkevand. Drikkevandsdirektivet e
r totalharmoniseret,
og derfor kan drikkev andsgrænserne ikke hæv es. Man kan dog sænke krav v ærdien for drikkevandet
med baggrund i konkret sundhedsmæssig viden.
Grænsen på de 0,1 mikrogram pr. liter for drikkevand og grundvand er politisk fastsat ud fra den
lav este koncentration, det v ar muligt at måle, da drikkevandsdirektivet blev udarbejdet. Kravværdien
er dermed ikke fastsat ud fra en sundhedsmæssig risikovurdering. Når man i v isse tilfælde (v ed fund af
pesticider i v andboringer over kravværdien) beregner en sundhedsmæssigt baseret grænseværdi, er
den i langt de fleste tilfælde betydeligt højere end de 0,1 mikrogram pr. liter.
I forbindelse med indtag af forskellige pesticider fra fødevarer, summeres indtaget, når man skal
v urdere risikoen for kombinationseffekter. Denne metode anvendes af DTU Fødev areinstituttet på
baggrund af anbefalinger fra EFSA og underby gges af resultater fra Miljøstyrelsens
bekæmpelsesmiddelforskningsprogram. Den samme tilgang v urderes at v ære brugbar for drikkevand.
Ud fra den nuv ærende v iden, er det v urderingen i forhold til pesticider/pesticidrester i drikkevand, at
de v il findes i så lav e niv eauer, at det ikke v il giv e anledning til såkaldte synergetiske effekter. Det v il
sige, hv or det ene stof kan forstærke effekten af et andet stof, og man dermed v il undervurdere
risikoen v ed at summere eksponeringerne.
Hv is man ændrede kravværdifastsættelsen til at v ære sundhedsmæssigt baseret for hvert enkelt stof,
v ille det øge risikoen for kombinationseffekter (også kaldet ”cocktail
-effekter") af ev entuelt flere stoffer
i drikkev andet, fordi kravværdien for hv ert enkelt stof i langt de fleste tilfælde v il v ære betydeligt
højere end de eksisterende kravværdier. Dermed v il beskyttelsesniveauet generelt blive sænket. Hv is
der for ikke-relevante nedbrydningsprodukter fastsættes en højere kravværdi på op til 0,7 5
mikrogram/liter jf. Pesticidaftalen 2017-2021, v il det ikke v ære en sundhedsmæssigt baseret
grænsev ærdi. Det v il stadig v ære en politisk fastsat v ærdi og det kan kun ske efter en konkret
v urdering, hvor der er en række krav til hv ilke undersøgelser, der skal foreligge. Desuden skal der
tages hensy n til mulige kombinationseffekter.
Mi l jø- og
Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om fastsættelse af grænseværdier for pesticider og pesticidrester ud fra en sundhedsvurdering af hvert enkelt stof i stedet for en fælles grænseværdi, til miljø- og fødevareministeren
Idet det ikke er muligt at hæv e krav værdierne for drikkevand for pesticider og relevante
nedbrydningsprodukter i henhold til drikkevandsdirektivet, er de administrative konsekvenser ikke
v urderet nærmere.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Lea Frimann Hansen
2