Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1985571_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. december 2018
Besvarelse af spørgsmål 157 alm. del stillet af udvalget den 5. novem-
ber 2018 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MOF) Mette Gjer-
skov (S).
Spørgsmål 157:
Vil ministeren
i forlængelse af MOF alm. del
spørgsmål 34
oplyse,
om det er korrekt, at det nye støjkonsekvensområde, der er under udar-
bejdelse, er et stykke skrivebordsarbejde, der er baseret på samme foræl-
de tal, som den tidligere? Dvs., at den baseres på et teoretisk tal fra 1973
på omkring 200.000 operationer pr. år, på trods af at miljøgodkendelsen
kun tillader 121.000 operationer pr. år, og virkeligheden er, at der er langt
under 100.000 operationer fra lufthavnen pr. år, hvilket samlet set vil
betyde et støjkonsekvensområde, som er langt større end nødvendigt, og
som dermed blokerer for udvikling af landsbyer i området som f.eks. Vor
Frue, Snoldelev og Tune.
Svar:
Den planlægningsmæssige ramme for flyveaktiviteten i Københavns
Lufthavn, Roskilde, har siden etablering af lufthavnen i 1974 været
200.000 operationer (starter og landinger) pr. år. Den eksisterende støjzo-
ne med støjkonsekvensområde og restriktionsområde, der er udpeget i
Fingerplanen, er baseret på denne ramme. Støjzonen skal hindre, at der
inden for zonen planlægges for støjfølsom bebyggelse og anvendelse,
f.eks. boliger. Formålet hermed er at sikre, at mennesker ikke påføres
støjgener samt at sikre gode rammer for lufthavnens aktiviteter.
Erhvervsstyrelsen har igangsat et arbejde, som har til formål at opdatere
datagrundlaget med henblik på at give kommunerne flere udviklingsmu-
ligheder, uden at lufthavnens udviklingsmuligheder begrænses unødigt.
Arbejdet med de nye støjberegninger er endnu ikke afsluttet.
Erhvervsstyrelsen har oplyst mig, at der i arbejdet med de nye støjbereg-
ninger er lagt op til at fastholde den planlægningsmæssige ramme på
200.000 operationer med henblik på at lufthavnen forsat kan bruges som
aflastningslufthavn for Københavns Lufthavn, Kastrup, hvis det skulle
vise sig nødvendigt f.eks. som led i en kommende udbygning af Køben-
havns Lufthavn, Kastrup.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om det nye støjkonsekvensområde, der er under udarbejdelse, er baseret på et teoretisk tal fra 1973 m.m., til erhvervsministeren
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at Lufthavnen aktuelt har miljøgodkendelse
til ca. 121.000 operationer, hvorfor lufthavnen i dag ikke støjer så meget,
som hvis hele rammen blev udnyttet.
Når arbejdet er afsluttet, vil jeg tage stilling til støjzonen i forbindelse
med den kommende revision af Fingerplanen. Der vil være tale om en
balance mellem at sikre lufthavnens fortsatte udvikling som aflastnings-
lufthavn for Københavns Lufthavn, Kastrup, og hensyn til de berørte
kommuners byudviklingsmuligheder, herunder udviklingsmulighederne i
en række byområder, som i dag er begrænsede af støjzonen.
En eventuel ny støjzone vil ikke i sig selv give mulighed for ændring af
flyveaktiviteten i lufthavnen, da det forudsætter, at miljømyndigheden
(Roskilde Kommune) giver lufthavnen en ny miljøgodkendelse.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2