Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1975707_0001.png
overholdes. Hvis et anlæg vedvarende ikke kan overholde kravene, kan
kommunalbestyrelsen indskærpe, at forholdet lovliggøres, jf. lovens § 68-69 eller, hvis
der er tale om et forhold, der er lovligt, men det ikke fungerer miljømæssigt forsvarligt
mv., meddele påbud, jf. lovens § 30.
14.6 Forudsætninger for påbud om forbedret spildevandsrensning
Formålet er ”god
tilstand”
Spildevandsindsatsen overfor ukloakerede ejendomme i det åbne land gennemføres for
at opnå god tilstand i vandløb og søer. Indsatsen realiseres ved at påbyde forbedret
spildevandsrensning via installation af decentrale private renseanlæg på de berørte
ejendomme eller ved at kloakere de berørte ejendomme og aflede spildevandet til
spildevandsselskabets renseanlæg.
Forudsætningen for at give et påbud efter lovens § 30 er, at det eksisterende
spildevandsanlæg ikke fungerer miljømæssigt forsvarligt. Hvad der nærmere skal forstås
ved miljømæssigt forsvarligt, er fastlagt i den administrative praksis og ud fra
domstolsafgørelser om spørgsmålet. Bestemmelsen finder anvendelse på både
tilledninger til spildevandsanlæg og på særskilte udledninger til vandløb, søer eller
havet. For så vidt angår særskilte udledninger fra listevirksomheder, jf. lovens kapitel 5,
skal disse dog godkendes efter reglerne herom.
Da påbud om forbedret spildevandsrensning som nævnt gennemføres for at opnå god
tilstand i vandløb og søer, kan påbud ikke meddeles af hensyn til beskyttelsen af
grundvandet, jf. f.eks. utrykt dom af 1. maj 2017 fra Retten i Helsingør, hvor et påbud af
den nævnte grund blev fundet ugyldigt. Retten henviste til, at lovens § 30 fremgår af
lovens kapitel 4, der omfatter beskyttelse af overfladevand.
Med hensyn til baggrunden for forudsætningerne for påbud om forbedret
spildevandsrensning henvises til lovforarbejderne, se
link.
Ændring af
utilstrækkelige eller
uhensigtsmæssige
vilkår
Kommunalbestyrelsen kan ændre vilkårene i tidligere meddelte udledningstilladelser,
hvis det tidligere fastsatte vilkår må anses for utilstrækkelige eller uhensigtsmæssige.
Det kan ske i situationer, hvor en spildevandsudledning isoleret betragtet ikke medfører
miljømæssigt uforsvarligt forhold, men hvor en ændring af vilkårene er nødvendig for at
skabe plads i det berørte vandområde (recipienten) med henblik på at imødekomme en
anden berettiget ansøgning i afstrømningsområdet.
Ved meddelelse af påbud efter lovens § 30 om forbedret spildevandsafledning skal
følgende forudsætninger, jf. bekendtgørelsens § 35, være opfyldt:
1) Ejendommens afløbsforhold og udledning skal være fastlagt.
2) Ejendommens udledning skal bidrage til forurening af det omhandlede
nedstrøms liggende vandområde.
3) Der skal være dokumentation for, at det omhandlede nedstrøms liggende
vandområde er forurenet af spildevand i et omfang, der gør, at det miljømål for
3 betingelser
110
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om afstandsbegrænsning på 750 m fra ejendom til recipient i forbindelse med udstedelse af påbud m.m., til miljø- og fødevareministeren
vandområdet, der er fastsat i bekendtgørelse om miljømål udstedt i medfør af lov
om vandplanlægning, ikke er opfyldt.
Ikke uhygiejniske
forhold
Det følger af bekendtgørelsens § 35, stk. 2, at nr. 2 og 3 i stk. 1 ikke finder anvendelse
ved meddelelse af påbud om forbedring af uhygiejniske forhold affødt af udledningen på
særskilte udledninger direkte til vandløb, søer eller havet.
Forudsætningerne i bekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 1-3, skal ses i lyset af Højesterets
dom i UfR 2002.1820. Den første betingelse må ses som et udslag af officialprincippet,
idet et påbud forudsætter, at den konkrete sag er tilstrækkeligt oplyst. Den anden
betingelse er et krav om årsagssammenhæng mellem udledningen og forureningen af
vandområdet. Den tredje betingelse er kravet om, at der er fastsat en målsætning for
vandområdet, som er ikke opfyldt. De tre betingelser er kumulative, dvs. alle betingelser
skal være opfyldt ved meddelelse af påbud, jf. lovens § 30. I øvrigt skal et påbud også
være i overensstemmelse med det almindelige proportionalitetsprincip, dvs. at indgrebet
skal stå i rimeligt forhold til forureningen, ligesom det følger af almindelige
forvaltningsretlige principper, at der gælder et skærpet hjemmelskrav for udstedelse af et
påbud.
Udledninger fra den spredte bebyggelse er væsentligt anderledes end større
spildevandsudledninger. For større spildevandsudledninger kan der typisk konstateres en
påvirkning direkte ved udledningsstedet, hvis f.eks. vandkvaliteten måles op- og
nedstrøms i et vandløb. Det vil typisk ikke være muligt for enkeltejendomme, hvor det i
mange tilfælde vil være den summerede påvirkning fra flere små udledninger, der giver
forureningspåvirkningen i vandløb eller søer.
Det fremgår ikke af lovgivningen, hvem påbuddet skal rettes til, men normalt vil det
skulle rettes til ejendommes ejer. Det kan f.eks. blive relevant at tage stilling til i de
tilfælde, hvor der er tale om eget hus på lejet grund eller en lejer af en ejendom, som er
årsag til en given forurening, f.eks. en virksomhed. Efter omstændighederne kan
påbuddet i det tilfælde rettes til den, der er ansvarlig for forureningen. Påbuddet kan evt.
tinglyses på ejendommen, og det vil i givet fald kunne give evt. kommende ejere viden
om påbuddets eksistens, men tinglysningen er ikke en gyldighedsbetingelse for det
meddelte påbud. Hvis ejendommen skifter ejer, før fristen for påbuddet er udløbet, kan
kommunalbestyrelsen være nødt til over for den nye ejer at varsle og udstede påbuddet
igen, hvis grundlaget herfor fortsat er til stede.
14.6.1 De konkrete dokumentationskrav ved påbud
Det fremgår af bekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 1-3, at kommunalbestyrelsen forud for
meddelelse om påbud om forbedret spildevandsrensning ved en decentral renseløsning
skal foretage en konkret vurdering af, om en ejendom udleder spildevand til et
vandområde, og om udledningen bidrager til forurening af det pågældende vandområde,
for hvilket der er fastsat en spildevandsindsats i de statslige vandområdeplaner.
Højesteretsdom
Udledninger fra
spredt bebyggelse
Adressat for påbud
Konkret vurdering
111
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om afstandsbegrænsning på 750 m fra ejendom til recipient i forbindelse med udstedelse af påbud m.m., til miljø- og fødevareministeren
Fastlæggelse af
afløbsforhold: § 35,
stk. 1, nr. 1
Kommunalbestyrelsen beslutter, hvilken metode de vil anvende til at fastlægge
afløbsforholdene fra en ejendom, jf. bekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 1, og nedenfor er
angivet nærmere retningslinjer herfor. Afløbsforholdene på den enkelte ejendom bør
allerede fremgå af de kommunale registre (BBR), men hvor disse mangler, kan
oplysningerne efter omstændighederne indhentes fra grundejerne med hjemmel i lovens
§ 72.
I U 1999 1444 er det dog antaget, at lovens § 72 ikke kan anvendes til at pålægge en
privat parcelhusejer undersøgelsespligt i forbindelse med olieforurening fra
ejendommens olietanksanlæg. Se ligeledes Peter Pagh i JUR 1992 80. Landsretten lagde
særlig vægt på en fortolkning af ordlyden af § 72, der efter en naturlig sproglig forståelse
ikke regulerer privatpersoners ansvar for forhold, der opstår i forbindelse med at de ejer
et parcelhus. I Miljøretten III, af Ellen M. Basse, s. 188, 2001, fremgår, at landsretten
fortolkede begrebet
”virksomhed”
restriktivt ud fra legalitetsprincippet. Dvs. at der efter
forfatterens opfattelse skulle være en klarere hjemmel, hvis ordet ”virksomhed” ikke
måtte forstås snævert, netop fordi der var tale om et indgreb overfor en borger.
Lovens
anvendelse af ordet ”virksomhed” er herefter ikke entydig, og det vil derfor bero
på en konkret vurdering af de kompetencer, som er fastlagt i lovens enkelte kapitler, om
begrebet virksomhed kan bruges om alle aktiviteter, eller om det alene kan anvendes i
relation til de erhvervsaktiviteter, der foregår på en fast ejendom. På trods af klare
forarbejder til lovens § 2, stk. 1, nr. 1, vedr. lovens anvendelse af ”virksomhed”, er den
gældende retstilstand på dette punkt til en vis grad usikker, hvorfor
kommunalbestyrelsen i den enkelte sag må foretage en konkret vurdering.
Retspraksis om
undersøgelsespligten
Oplysninger og
dokumentation
I tilfælde af, at en ejendom udleder til et drænsystem, hvor spildevandet transporteres til
det forurenede vandområde, kan påbuddet, for så vidt angår fastlæggelse af
drænsystemet, baseres på kommunalbestyrelsens oplysninger dvs. ved hjælp af BBR,
eksisterende kortmateriale og hydrologiske oplande med vandskel.
Kommunalbestyrelsen skal dog være opmærksom på, at hvis der er angivet et forkert
vandområde (recipient) i et påbud om forbedret spildevandsrensning, vil
forudsætningerne for påbuddet bortfalde. Er der usikkerhed om oplysningernes kvalitet,
bør oplysningerne suppleres med en selvregistrering af grundejeren, og det er
kommunalbestyrelsen, som anmoder grundejeren om at berigtige oplysningerne.
Hvis der efter denne registreringsproces alligevel er tvivl om udledningen, f.eks. via et
drænsystem, og om den har forbindelse til det forurenede vandområde, kan det blive
nødvendigt at gennemføre en egentlig kortlægning af udledningen på stedet, herunder vil
også sporstofundersøgelser kunne anvendes til at påvise til, hvilket vandområde der
udledes. Ejendommens udledning skal alene bidrage til faktisk forurening af et
nedstrømsliggende vandområde. Det er i den forbindelse underordnet, om det er det
vandområde, der umiddelbart er modtager af spildevandet, eller et vandområde, der i
sidste ende bliver modtager af spildevandet. Der kan f.eks. være tale om umiddelbar
112
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om afstandsbegrænsning på 750 m fra ejendom til recipient i forbindelse med udstedelse af påbud m.m., til miljø- og fødevareministeren
1975707_0004.png
udledning til et vandløb, der opfylder målsætningen, men hvor vandløbet løber ud i en
sø, der er forureningspåvirket, og hvor målsætningen ikke er opfyldt.
§ 35, stk. 1, nr. 2:
Ingen har ret til at
forurene
Med hensyn til § 35, stk. 1, nr. 2, er det ikke afgørende for meddelelse af påbud, om
ejendommens bidrag til forureningen af et vandområde er stort eller lille, herunder om
forureningen sker gennem lange drænstræk eller kun en del af året, idet ingen ejendom
har krav på en ret til at forurene i et eller andet ubestemt, mindre omfang, jf. bl.a. Vestre
Landsretsdom fra 18. maj 1995, der er en stadfæstelse af utrykt dom af 14. december
1994 fra Retten i Skanderborg. Det er efter § 35, stk. 1, nr. 2, alene et krav, at
ejendommens udledning påvirker (forurener) et nedstrøms liggende vandområde, der
ikke lever op til målsætningen på grund af spildevandsforurening.
I praksis kan det vise sig vanskeligt via målinger at afgøre, om en ejendoms spildevand
på et tidspunkt over året bidrager til forurening af det nedstrøms liggende vandområde,
der ikke lever op til målsætningen på grund af spildevandsforurening. At der ikke kan
konstateres en spildevandsbelastning fra en ejendom jævnt over hele året, men kun dele
af året, har ikke betydning for meddelelse af påbuddet. Det samme gælder et lavt
forbrug, begrænset anvendelse af ejendommen eller andre forhold, som kan give et
begrænset behov for afledning af spildevand.
Vurderingen af forholdene, jf. § 35, stk. 1, nr. 2,
kan ske ”bag skrivebordet”. Modtageren
af påbuddet kan således ikke stille krav om, at ejendommens bidrag til forurening er
dokumenteret gennem konkrete målinger eller analyser. Et generelt krav om
spildevandsrensning af en vis mindste effektivitet må betragtes som sagligt begrundet og
antages i domstolspraksis at være hjemlet i loven uden nærmere analyse af spildevandet,
jf. Vestre Landsretsdom fra 18. maj 1995. Det er beskrevet yderligere i betænkning fra
Miljøstyrelsen, nr. 3 fra 1996, se
link.
Efter Miljøstyrelsens erfaring støtter kommunerne
sig normalt til den dokumentation, der følger af den statslige overvågning af kvaliteten i
vandområderne, men kommunerne kan vælge at supplere den statslige viden med egne
undersøgelser. Se
link.
Med hensyn til § 35, stk. 1, nr. 3, skal forureningen af vandområdet (recipienten) være
dokumenteret ved en bedømmelse af miljøkvaliteten i relation til den aktuelle
målsætning for vandområdet, jf. bekendtgørelse nr. 795 af 24. juni 2016 om miljømål for
overfladevandområder og grundvandsforekomster.
Efter fast administrativ praksis er det tilstrækkeligt, at det modtagende vandområde er
udpeget i vandområdeplanerne 2015-2021 som forurenet af spildevand, idet der således
normalt ikke forudsættes at blive foretaget konkrete målinger vedr.
spildevandsbelastningen for det konkrete vandområde forud for meddelelsen af det
enkelte påbud. Det skal bl.a. ses i lyset af Højesterets dom i UfR 2002.1820, hvoraf det
fremgår, at det (blot) er en (af 3) betingelse(-r), at der er fastsat en målsætning for
vandområdet, som er ikke opfyldt. Det er således ikke Miljøstyrelsens hensigt, at
kommunerne ved meddelelse af påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 30 særskilt skal
Om målinger
Ikke krav om konkrete
måling eller analyser
Dokumentation for
bidrag til forurening,
jf. § 35, stk. 1, nr. 3.
113
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om afstandsbegrænsning på 750 m fra ejendom til recipient i forbindelse med udstedelse af påbud m.m., til miljø- og fødevareministeren
dokumentere, at spildevand er årsag eller medvirkende årsag til manglende
målopfyldelse i vandløbet eller søen.
Retspraksis er på det seneste bekræftet i flere domme: I utrykt dom af 15. juni 2017 fra
Retten i Aarhus vedr. påbud om forbedret spildevandsrensning, hvor manglende
efterkommelse af påbud medførte en bøde på 2500 kr., hvortil kom tvangsbøder pr. uge
indtil påbuddets opfyldelse. Tilsvarende henvises til utrykt dom af 31. oktober 2017 fra
Retten i Holstebro om undladelse af at efterkomme påbud efter lovens § 30, stk. 1, idet
ejeren af en ejendom blev straffet med bøde på 5000 kr. og tvangsbøder på 2500 pr.
måned, indtil en forbedret spildevandsrensning etableres. Ligeledes henvises til utrykt
dom af 23. november 2017 fra retten i Herning, hvor samme straf blev idømt for
manglende opfyldelse af påbud, jf. lovens § 30. I alle tre domme fandt retten således, at
der var udstedt et gyldigt påbud, jf. lovens § 30.
Det bemærkes dog, at Retten i Roskilde i en straffesag ved utrykt dom af 21. november
2017 frifandt en tiltalt for manglende opfyldelse af påbud om forbedret
spildevandsrensning, jf. lovens § 30. Retten begrundede sit resultat med, at der under de
foreliggende omstændigheder i denne sag ikke fandtes at være dokumentation for, at det
var spildevand, der havde forurenet det pågældende vandløb i et omfang, så miljømålet
for vandområdet ikke var opfyldt. Derved fandt retten, at bekendtgørelsens § 35, stk. 1,
nr. 3, ikke var opfyldt. Anklagemyndigheden har anket den pågældende dom fra Retten i
Roskilde med påstand om domfældelse.
I en dom 6. marts 2018 havde en grundejer rejst påstand om, at Faxe kommunes påbud
om forbedret spildevandsrensning for en enkeltejendom var ugyldigt. Domstolen frifandt
Faxe kommune. Domstolen fandt at kommunen havde dokumenteret, at det pågældende
vandløb var forurenet i et omfang, der gjort at vandløbet ikke opfyldte målsætningen for
vandkvaliteten som fastlagt i vandområdeplanen, og at dette blandt andet skyldes
udledning af spildevand fra ikke-kloakerede ejendomme i området.
Særlig problemstilling
Som følge af, at et påbud skal varsles over for den enkelte grundejer, jf. lovens § 75, og
da kommunalbestyrelser typisk fastsætter en lang tidsfrist for efterkommelse, som f.eks.
1-3 år, kan der i praksis opstå den situation, at målsætningen for vandområdet opfyldt,
inden udløb af påbudsfristen, fordi de øvrige grundejere i oplandet har efterkommet
kommunalbestyrelsens påbud, evt. alene på baggrund af varslingen.
Spørgsmålet er her, hvordan denne situation skal håndteres af kommunalbestyrelsen.
Afgørelsen må træffes på grundlag af en konkret vurdering og under iagttagelse af de
almindelige forvaltningsretlige principper om f.eks. hjemmel, sagsoplysning,
proportionalitet og partshøringsreglerne. Vedr. princippet om proportionalitet henvises
til utrykt dom af 6. marts 2018 fra Retten i Næstved, hvor et meddelt påbud ikke fandtes
at stå i misforhold til den forventede rensning af spildevandet.
Alle betingelser skal
være opfyldt, når
påbuddet udstedes
Udgangspunktet er som nævnt, at ingen har en forureningsret, selvom forureningen må
114
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om afstandsbegrænsning på 750 m fra ejendom til recipient i forbindelse med udstedelse af påbud m.m., til miljø- og fødevareministeren
1975707_0006.png
anses for lille, jf. ovenfor. Men forudsætningerne i bekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 1-3,
skal være opfyldt på tidspunktet for udstedelsen af påbuddet. Dvs. at forureningen af
vandområdet (recipienten) f.eks. skal være dokumenteret på tidspunktet for påbuddet.
Det bemærkes, at det er summen af en række små tilledninger, der giver effekten i det
modtagende vandområde, og det følger af den almindelige forvaltningsretlige
lighedsgrundsætning, at ensartede udledere som udgangspunkt skal behandles ens. I
visse tilfælde kan der på den anden side være forudsætninger, der har ændret forholdene
for vandområdet væsentligt, og som øver så stor indflydelse på opfyldelse af det berørte
vandområdes kvalitet, at der må tales om ændrede forudsætninger i grundlaget for
varslingen af påbuddet. Er afgørelsen truffet, kan principperne om administrativ kontrol
og håndhævelse medføre, at kommunalbestyrelsen efter en konkret vurdering i særlige
situationer må tilbagekalde afgørelsen.
Samtidige påbud
For om muligt at undgå problemet er det Miljøstyrelsens holdning, at
kommunalbestyrelsen så vidt muligt skal følge op på spildevandsplanlægningen ved at
meddele påbud om forbedret rensning til et helt område/opland på samme tid, og at
kommunalbestyrelsen i øvrigt hurtigst muligt efter fristen for opfyldelse af påbuddet skal
anvende lovens almindelige retshåndhævelsesmidler, jf. Miljøstyrelsens vejledning nr. 6,
2005,
“Håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven”, se
link.
Om anvendelse af lovens § 30 i øvrigt henvises til utrykt dom af 8. november 2017 fra
Retten i Herning om manglende efterkommelse af påbud om frakobling af tag- og
overfladevand, hvilket blev straffet med bøde på 5000 kr. og månedlige tvangsbøder på
1000 kr. indtil påbuddets opfyldelse.
14.7 Hjælpeordning ved påbud om forbedret spildevandsrensning,
tilslutning til kloak
Hjælpeordning til
udsatte borgere
Bekendtgørelse nr. 108 af 29. januar 2015 om afdragsordninger, fristfastsættelse for
spildevandshåndtering og tilslutningsbidragets forfaldstidspunkt omfatter en
hjælpeordning, der skal lette byrden for de økonomisk mest udsatte borgere ved påbud
om forbedret spildevandsrensning og tilslutning til kloak.
Bekendtgørelsens regler og indholdet af hjælpeordningen er nærmere beskrevet på
Energistyrelsens hjemmeside
vedr. ”Støtteordning
for grundejere ved påbud’, se
link.
Her findes bl.a. en introduktion til bekendtgørelsens regler og hjælpeordningen,
ansøgningsblanketter og tilhørende vejledende notater, ofte stillede spørgsmål og svar
samt forslag til standardformuleringer til brug for kommunalbestyrelserne. Ansvaret for
bekendtgørelsen er delt mellem Miljøstyrelsen, der har ansvaret for de dele, der relaterer
sig til fristen for påbud, og Energistyrelsen, der har ansvaret for de dele, der handler om
tilslutningsbidragets forfald og afdragsordningen med spildevandsforsyningsselskabet.
14.7.1 Anvendelsesområde
Efter den pågældende bekendtgørelses § 1 finder den anvendelse ved påbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 4, 2. pkt., og § 30, stk. 1, dvs. ved:
Bekendtgørelsen er
delt mellem
Miljøstyrelsen og
Energistyrelsen
Kun visse påbud
115