Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1991286_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. december 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 121 (MOF alm. del) stillet den 29. oktober
2018.
Spørgsmål nr. 121
”Vil
ministeren oversende en oversigt der viser, hvor mange forskningsmidler der har været
afsat til kemiområdet i perioden 2010 til 2021, herunder hvilke områder forskningsmidlerne
har været afsat til, og hvilke politiske aftaler midlerne har ophæng i?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen og bedt dem redegøre for
forskningsmidler afsat inden for Miljø- og Fødevareministeriets rammer
dvs. for årene før
ministeriesammenlægningen i 2015 for hhv. Miljøministeriet og Fødevareministeriet. De indhentede
oplysninger fremgår af nedenstående.
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsens midler afsat til forskning på kemiområdet fremgår af Tabel
1.
Det bemærkes, at
afgrænsning af ren forskning i forhold til udredningsprojekter ikke er helt entydig. For bevillinger til
projekter til universiteter skelnes mellem forskningsbaseret myndighedsrådgivning og egentlig
forskning. En del af Miljøstyrelsens opgaver er indgået som blandende kontrakter, hvor det ofte ikke
er muligt at adskille forskningsdelen fra rådgivningsdelen. Oversigten giver derfor et overblik, men er
ikke nødvendigvis fuldt ud dækkende for samtlige aktiviteter, der vil kunne karakteriseres som
forskning, og som indgår som en integreret del i blandede kontrakter.
Herudover indgår følgende bevillinger ikke i oversigten:
Midler afsat til miljøteknologisk udvikling og demonstration, som bl.a. sker inden for emnet
substitution af problemetisk kemi (inkl. biocider).
Midler til udredning af fx indhold af problematiske stoffer i forbrugerprodukter og konkrete
stoffers farlighed. Det kan fx gælde gruppevurdering af stoffer, opstilling af prioriterede lister for
stoffer, der skal håndteres etc., foruden arbejdet med opfølgning på listen over uønskede stoffer
(LOUS) og nanoindsatsen (”Bedre styr på nano”).
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, hvor mange forskningsmidler der har været afsat til kemiområdet i perioden 2010 til 2021 m.m., til miljø- og fødevareministeren
1991286_0002.png
Tabel 1
Bevillinger til forskning på Miljøstyrelsens område (mio. kr.)
årets priser
År
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
1)
2)
Aftaler om
kemikalieindsats
1)
15,5
18,0
12,5
12,5
9,1
9,1
9,1
9,1
12,4
12,4
12,4
12,4
Hormonforstyrrende Stoffer.
Opgørelsen omfatter finansiering af udviklingsprojekter om udvikling af testmetoder for hormonforstyrrende stoffer,
samt den del af bevillingen under Miljøstøtte til Arktis, som omfatter forskning i effekter af kemikalier (ca. 3 mio. kr.
årligt).
3)
I 2016 og 2017 har Landbrugsstyrelsen med midler fra FL
§ 24.33.02.20.
”Forskellige
nationale og internationale
forskningsaktiviteter mv.”
på vegne af Miljøstyrelsen bevilliget 0,7 mio. kr. til udarbejdelse af liste over
hormonforstyrrende stoffer. Dette havde ophæng i daværende ministers Kemipakke 2016-17.
4)
5)
6)
Opgørelsen er baseret på vurdering af, at 90 % af midlerne til bekæmpelsesmidler går til forskningsaktiviteter
Skønnet forskningsindsats under aftalen med Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Beløbene 2019-2021 er skønnet
med udgangspunkt i Forslag til Finansloven for 2019, men aftales konkret i aftalerne for det enkelte år.
Bidrag fra Aarhus Universitet (AU). Der er anvendt en skønnet procentandel af forskningen indenfor et tema i alle
årene til "kemi”. Kemi er fortolket, som arbejde med miljøfremmede stoffer (fx kilder, analyser, transport, forekomst,
effekter). For 2020 og 2021 er antaget uændret budget sammenlignet med 2019
dog inklusive 2% effektivisering og
antaget +2% PL regulering.
Kemikalier, sundhed og
miljø
2)
5,9
5,6
5,6
5,6
5,6
5,8
6,1
3)
Bekæmpelsesmidler
4)
19,5
14,0
11,6
18,0
19,4
19,0
13,8
14,6
15,4
16,7
17,0
18,2
Toksikologisk
bistand
5)
8,8
8,6
8,3
7,9
8,0
8,2
8,2
8,2
8,2
8,2
8,2
8,2
Miljøfremmede
stoffer
6)
1,7
8,9
8,7
8,6
8,6
9,1
9,9
9,4
9,4
10,2
10,2
10,2
6,3
3)
5,6
5,6
5,6
3
Opgørelsen omfatter tilskud til Videncenter for Allergi, Videncenter for Kemikalie- og duftoverfølsomhed og Center for
Tabel 2
Ophæng i politiske aftaler for midler i Tabel 1
Aftaler om kemikalieindsats
1. Aftale af 29. oktober 2009 om ny handlingsplan for
kemikalieindsatsen 2010-2013.
2. Aftale af 23. oktober 2013 om ny kemikalieindsats for 2014-
2017
3. Aftale af 17. november 2017 om ny Fælles Kemiindsats
2018-21
Kemikalier, sundhed og miljø
Bekæmpelsesmidler
Ministerens handlingsplan "Miljø og Sundhed hænger
sammen, 2003"
1. Grøn Vækst
2. Sprøjtemiddelstrategi 2013-2016
3. Kemikalieindsats 2014-17
4. Pesticidstrategi 2017-2021.
Toksikologisk bistand ved Danmarks Tekniske Universitet,
samt Miljøfremmede stoffer ved Aarhus Universitet.
Finanslove
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, hvor mange forskningsmidler der har været afsat til kemiområdet i perioden 2010 til 2021 m.m., til miljø- og fødevareministeren
1991286_0003.png
Fødevarestyrelsen
Tabel
3
angiver midler afsat til forskning på Miljø- og Fødevareministeriets område vedrørende kemi i
fødevarer og for perioden før ministeriesammenlægningen i 2015 forskningsmidler vedrørende kemi i
fødevarer på Fødevareministeriets område. Under ydelsesaftalen mellem Fødevarestyrelsen og DTU
Fødevareinstituttet er der afsat midler til varetagelse af DTU’s opgaver inden for beredskab,
rådgivning og forskning. Opgaverne angives for hvert år i det vedtagne arbejdsprogram. I
ydelsesaftalerne for årene 2010 og 2011 er midlerne til forskning opgjort i kr. I de resterende år er
andelen af forskning ikke anført i ydelsesaftalen, men det er aftalt, at forskningen udgør ca. 50 % af
den økonomiske ramme i ydelsesaftalen. I årene 2011-21 har der været aftalt forskellige politiske forlig,
som har inkluderet forskning på kemiområdet. Disse forskningsaktiviteter er indarbejdet i
ydelsesaftalerne mellem Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet for de pågældende år.
Forskningsemnerne under de politiske forlig har været:
Fødevareforlig 2 (2011-14): Cocktaileffekter af kemiske stoffer og Screeningsmetoder til analyser af
pesticidrester i fødevarer.
Fødevareforlig 3 (2015-18): Kombinationseffekter af kemiske stoffer, Helhedsvurdering af fødevarer
(risk-benefit)og Nye detektionsmetoder
Fælles Kemiindsats (2018-21):Kombinationseffekter af kemiske stoffer, Helhedsvurdering af fødevarer
(risk-benefit), Nye screeningsmetoder, Sammenhæng mellem tarmbakterier og Risiko ved kemiske
stoffer (fra 2019).
Tabel 3
Bevillinger til forskning på Fødevarestyrelsens kemiområde 2010-2021 (mio. kr.)
årets priser
År
Forskning inden for FVSTs
Ydelsesaftale med DTU
Fødevareinstituttet
Fødevareforlig 2
(2011-14)
Fødevareforlig 3
(2015-18)
Fælles Kemiindsats
(2018-21)
1)
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
1)
2)
7,1
16,7
23,2
21,9
22,6
22,1
22,1
21,3
21,6
21,6
2)
21,6
2)
21,6
2)
0
5,0
10,0
10,0
10,0
13,1
13,1
13,1
13,6
13,6
13,6
13,6
Midler fra MFVMs forskningspulje
2016 (regeringens lille kemipakke): Kombinationseffekter
(thyoidea) samt Fastlæggelse af baggrundsniveau og
analyse til bestemmelse af total organisk fluor.
2017: Ny vurdering af formaldehyd (drikkevand og
afsmitning fra fødevareemballage).
0
0
0
0
0
0
2,0
0,3
0
0
0
0
Heraf midler bundet
i politiske forlig
Andre forskningsindsatser
2018 aktiviteterne under Fødevareforlig 3 er overført til ny Fælles Kemiindsats 2018-21
Beløbene 2019-2021 er skønnet med udgangspunkt i Forslag til Finansloven for 2019, men aftales konkret i aftalerne
for det enkelte år.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Henrik Søren Larsen
3