Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1970053_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 16. november 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 111 (MOF alm. del) stillet den 22. oktober
2018 efter ønske fra Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 111
”Statsrevisorerne
har påtalt, at forvaltningen af tilskud på fiskeriområdet under EHFF-programmet
har været meget kritisabel. Statsrevisorerne har vurderet, at omfanget af mangler, fejl og
uregelmæssigheder i tilskudsforvaltningen har været så stort, at det er udtryk for en bekymrende og
usædvanlig administrationskultur. Rigsrevisionens beretning nr. 1/2018 om tilskud på fiskeriområdet
(MOF alm. del
bilag 52) ikke alene dokumenterer en meget kritisabel forvaltning af fiskeriområdet,
men dokumenterer også forhold, der indikerer ulovligheder, som hverken er blevet forebygget eller
opdaget. Ansvaret for at forvalte tilskud under EHFF-programmet blev ved en ressortændring i august
2017 flyttet fra Miljø- og Fødevareministeriet til Udenrigsministeriet. Inden ressortændringen blev
tilskudsforvaltningen forestået af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, som også forvalter tilskud til
landbruget. Vil ministeren redegøre for, hvorvidt der er de samme problemer med
Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskud til landbruget, som der er konstateret på fiskeriområdet?
Det bør tages i betragtning, at den kritisable forvaltning på fiskeriområdet er sket i den samme
organisation, under den samme ledelse og dermed må være sket under den samme instruktion som i
dag forvalter tilskud på landbrugsområdet”.
Svar
Miljø- og Fødevareministeriets departement har noteret sig Rigsrevisionens kritik af fiskeriområdet,
som den ser alvorligt på. Det sker i erkendelse af, at de forhold, som Rigsrevisionen kritiserer, tidligere
har hørt under Landbrugsstyrelsen. Som opfølgning på Rigsrevisionens beretning er der foretaget en
analyse sammen med Landbrugsstyrelsen. Det er vurderet, om kritikken af tilskudsforvaltningen på
fiskeriområdet er relevant i forhold til tilskudsforvaltningen inden for landbrugsområdet.
Styrelsen mener, at kritikken af tilskudsforvaltningen af fiskeriområdet ikke kan overføres til
tilskudsforvaltningen af landbrugsområdet.
Tilskuddene på landbrugsområdet er koncentreret i relativt færre og mere gennemprøvede
tilskudsordninger, end det er tilfældet inden for fiskeriområdet. Dertil medvirker it-understøttelse for
de store landbrugsordninger med en automatiseringsgrad på over 80 pct. til en ensartet og sikker
kvalitet i sagsbehandlingen og kontrollen. Hertil kommer, at tilskudsordningerne inden for
landbrugsområdet er underlagt en løbende og omfattende revision fra såvel EU som fra national side
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om der er de samme problemer med Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskud til landbruget, som der er konstateret på fiskeriområdet m.m., til miljø- og fødevareministeren
fra i alt 6 revisionsmyndigheder; Europa Kommissionen, Den Europæiske Revisionsret, Den særlige
tjeneste, Det Certificerende Organ for EU’s landbrugsfonde (i
Danmark varetages denne funktion af
Deloitte), Landbrugsstyrelsens Intern Revision samt Rigsrevisionen. Det høje antal revisioner skyldes
særligt EU-krav og de væsentlige beløb, der udbetales under disse ordninger, hvoraf den direkte støtte
til landbruget tegner sig for ca. 6,1 mia. kr. i 2018, jf. Finansloven for 2018. Det bemærkes, at
Landbrugsstyrelsen er certificeret i den internationale standard ISO 27001 til styring af
informationssikkerhed. Det er en forudsætning for at styrelsen kan være udbetalingsorgan for EU’s
landbrugsfonde.
Der er enkelte områder, hvor Rigsrevisionens kritik af fiskeriområdet giver anledning til, at
Landbrugsstyrelsen vil gennemføre et servicetjek for at styrke kontrollen. Det drejer sig særligt om
kontrollen af uafhængighed mellem ansøger og tilbudsgiver samt opfølgning på indikationer på svig.
Det bemærkes, at problemstillingerne har været kendt, og at de er identificeret i forbindelse med
tidligere revisioner. Servicetjekket følger således op på det arbejde, der allerede er igangsat for at rette
op på revisionshenstillinger på disse forhold. Det bemærkes, at en fremrykket implementering af
standardomkostninger for nogle tilskudsordninger, er et eksempel på tiltag, som allerede er igangsat
og styrkes.
Styrelsen har i samarbejde med Miljø- og Fødevareministeriets departement valgt at afsætte ekstra
ressourcer til at styrke den fremtidige indsats, når det drejer sig om at sikre en bedre kontrol med
uafhængighed mellem ansøger og tilbudsgiver og opfølgning på indikationer på svig. Tiltagene vil blive
gennemført i 2019 og 2020.
Tiltagene anses som nødvendige skridt for at sikre, at tilskudsforvaltningen på landbrugsområdet også
i fremtiden sker på et sikkert grundlag.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Sofus Rex
2