Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
1989914_0001.png
Ministeren
Ligestillingsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. november 2018 har udvalget efter ønske fra Roger Courage Matthi-
sen (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 3
På hvilke offentlige uddannelser og uddannelsesinstitutioner under ministerens
sagsområde indgår køn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske
tematikker, og vil ministeren redegøre nærmere for, hvordan tematikkerne indgår i
forhold til de pågældende uddannelsesinstitutioner, herunder underviserne, samt
de studerende? Og på hvilke offentlige uddannelser og uddannelsesinstitutioner er
de nævnte tematikker ikke obligatoriske?
Svar
Det er som udgangspunkt op til den enkelte videregående uddannelsesinstitutio-
nen nærmere at tilrettelægge indholdet af de uddannelser, institutionen udbyder
inden for det gældende retsgrundlag.
Der findes derfor ikke et samlet overblik over de videregående uddannelser, hvor
køn, ligestilling og mangfoldighed indgår som obligatoriske tematikker.
Tematikkerne indgår i større og mindre grad på en lang række videregående ud-
dannelser, herunder eksempelvis både lærer- og pædagoguddannelsen.
I læreruddannelsen indgår tematikkerne blandt andet i kompetenceområdet Almen
dannelse/Kristendomskundskab, livsanskuelse og medborgerskab (KLM) og i det
frivillige kursus Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF). I
KLM er det overordnede kompetencemål, at den studerende skal kunne forholde
sig nuanceret og reflekteret til etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfor-
dringer, som er forbundet med undervisning, forældresamarbejde og skole i et glo-
baliseret samfund. I forhold til SSF skal den studerende eksempelvis kunne tilret-
telægge sundhedsfremmende undervisning med henblik på elevers anerkendelse
af mangfoldighed i forhold til kønsroller, kropsidealer og seksualitet samt betyd-
ning af livsstil og levevilkår.
I pædagoguddannelsen indgår tematikkerne i de obligatoriske videns- og færdig-
hedsmål i uddannelsens fællesdel
grundfagligheden, som alle studerende uan-
set valg af specialiseringsretning skal igennem. Her fremgår det blandt andet, at
17. December 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/060173-02
Side 1/2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om på hvilke offentlige uddannelser og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsområde der indgår køn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, til uddannelses- og forskningsministeren
1989914_0002.png
de studerende skal have viden om kønsidentitet, seksualitet, ligestilling og familie-
former og skal kunne formulere faglige mål og midler til skabelse af rum for men-
neskers mangfoldighed og til understøttelse af kønnenes lige muligheder. Konkret
sættes der særligt fokus på dette
i det obligatoriske nationale modul ”Køn, seksua-
litet og mangfoldighed”, som udbydes
på tværs af alle pædagoguddannelsens ud-
budssteder.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2