Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
2014419_0001.png
Folketinget
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2019
HR-kontoret
Lasse Lykke Gregersen
2019-0032/15-0015
989309
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 (Alm. del) LIU, som Folke-
tingets Ligestillingsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen
(EL).
Søren Pape Poulsen
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om omfanget af undervisning om køn, seksualitet og mangfoldighed, der indgår på politibetjentuddannelsen, politikadetuddannelsen og på fængselsbetjentuddannelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 24 (Alm. del) fra Folketingets Ligestillingsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for omfanget af undervisning om køn,
seksualitet og mangfoldighed, der indgår på politibetjentuddan-
nelsen, politikadetuddannelsen og på fængselsbetjentuddannel-
sen, herunder redegøre for i hvilke fag denne undervisning fin-
der sted?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bi-
drag fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis henvise til Justitsministeriets
besvarelse af 15. august 2018 af spørgsmål nr. 889 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at undervisning i køn, seksu-
alitet og mangfoldighed er en integreret del af undervisningen
på politiets basisuddannelser.
Der er fra Politiskolens side stor opmærksomhed på, at en vig-
tig del af politiets opgaver er at kunne håndtere alle borgere,
uanset baggrund, på en professionsetisk og ansvarlig måde.
Rigspolitiet kan i forhold til undervisningen på politiets basis-
uddannelse oplyse, at de studerende allerede tidligt på semester
1 undervises i emnet ”marginaliserede grupper”. Her uddannes
de studerende både i den generelle politimæssige håndtering af
forskellige persongrupper, ligesom de gennem teori og øvelser
udfordres i deres forforståelse i mødet med personer med anden
baggrund end dem selv.
Undervisningen i ”marginaliserede grupper” udgør samlet set
ca. én dags teoribaseret undervisning og en hel øvelsesdag, hvor
de studerende møder forskellige scenarier. Et af scenarierne er
en øvelse, der er lavet i samarbejde med Dansk Røde Kors, om-
handlende politiets møde med flygtninge i tilspidsede situatio-
ner.
På semester 3, som er den afsluttende del af politiets basisud-
dannelse, undervises de studerende i faget ”politi og kulturel
mangfoldighed”. Det overordnede uddannelsesformål med fa-
get er, at de studerende i deres professionsudøvelse er ligebe-
handlingsorienterede og ikke-diskriminerende. De studerende
undervises i tematiseret form og på teoretisk basis i perspekti-
ver på politiets møde med bl.a. seksuelle minoriteter. Temaet
fylder ca. 23 timer på forløbet, hvorunder der bl.a. undervises
konkret i hadforbrydelser.
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om omfanget af undervisning om køn, seksualitet og mangfoldighed, der indgår på politibetjentuddannelsen, politikadetuddannelsen og på fængselsbetjentuddannelsen, til justitsministeren
Derudover gennemgår de studerende også en større øvelse, hvor
de over to hele dage skal opklare en hadforbrydelse, hvor offe-
ret i en voldssag er homoseksuel.
Faget afsluttes med en 24-timers skriftlig eksamensopgave, hvor
de studerende skal koble fagets perspektiver på en politisag.
Herudover undervises de studerende i faget ”jura” også i grund-
læggende menneskerettigheder.
Rigspolitiet kan i forhold til politiets kadetuddannelse generelt
oplyse, at kadetuddannelsen skal kvalificere den studerende til
på en professionsetisk og ansvarlig måde at varetage opgaverne
inden for rammerne af det fastsatte arbejdsområde i henhold til
de love og regler, der er gældende for politiets myndighedsudø-
velse, og de krav, der stilles til kvaliteten af politiets arbejde i
en demokratisk retsstat. Formålet med uddannelsen er bl.a., at
den studerende skal kende reglerne for og være bevidst om det
særlige ansvar, som knytter sig til professionens magtudøvelse
og magtanvendelse, herunder kontakten til marginaliserede be-
folkningsgrupper.
På politiets kadetuddannelse modtager de studerende undervis-
ning, der svarer nogenlunde til den undervisning, som gennem-
føres på semester 1 på politiets basisuddannelse, dog i en tillem-
pet form, idet der ikke indgår en øvelsesdag på kadetuddannel-
sen. Ligeledes modtager de studerende på kadetuddannelsen ba-
sal undervisning i menneskerettigheder.”
Justitsministeriet har desuden indhentet bidrag fra Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen er meget opmærksom på, at en vigtig del af
fængselsbetjentenes opgaver er at kunne håndtere indsatte og
klienter uanset køn, seksualitet eller kulturel baggrund på en
etisk, professionel og ansvarlig måde.
Uddannelsen til fængselsbetjent indeholder undervisning opdelt
i fem forskellige temaer, som er gennemgående i hele uddannel-
sesforløbet på i alt tre år. I forhold til emnerne køn, seksualitet
og mangfoldighed er særligt temaet ”etik og professionalisme”
relevant.
Allerede ved uddannelsens begyndelse og i løbet af 1. skolemo-
dul modtager eleverne undervisning i etiske dilemmaer med
henblik på at sikre en overordnet etisk, professionel og ansvar-
lig adfærd og virke i mødet med de mennesker, som er i krimi-
nalforsorgens varetægt.
3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om omfanget af undervisning om køn, seksualitet og mangfoldighed, der indgår på politibetjentuddannelsen, politikadetuddannelsen og på fængselsbetjentuddannelsen, til justitsministeren
I løbet af 2. skolemodul fokuserer temaet om etik og professio-
nalisme på ”kulturforståelse”, hvor eleverne arbejder særligt
med kultur, køn og mangfoldighed og gennem teorier og øvel-
ser udfordres i deres forforståelse i forhold til at møde personer
med anden baggrund end dem selv.
I løbet af 3. skolemodul fokuserer temaet om etik og professio-
nalisme på undervisning i menneskerettigheder – også ud fra et
mangfoldighedsperspektiv. Eleverne har endvidere i løbet af 3.
skolemodul mulighed for yderligere fordybning i særlige foku-
sområder inden for de respektive fem temaer, herunder på de
særlige forhold og problematikker, der kan gøre sig gældende i
arbejdet med f.eks. marginaliserede grupper.
Eleverne undervises endvidere løbende gennem alle uddannel-
sens tre år i kriminalforsorgens principper om ansvarlighed,
åbenhed, normalisering, menneskeværd, mindst mulig indgri-
ben og optimal ressourceanvendelse.
Der sker således løbende udvikling af uddannelsesindholdet
med henblik på at sikre, at eleverne på uddannelsen til fængsels-
betjent er i stand til at løse de opgaver, de møder i praktikken på
en etisk, professionel og ansvarlig måde.”
4