Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
1989905_0001.png
Ministeren
Ligestillingsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. november 2018 har udvalget efter ønske fra Roger Courage Matthi-
sen (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 2
Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang og på hvilken måde kønspædagogik og
normkritik indgår i læreruddannelsen, herunder om undervisningen om dette tema
er obligatorisk eller frivillig, hvor mange undervisningstimer det drejer sig om, og
hvornår under uddannelsesforløbet denne undervisning ligger?
Svar
Kønspædagogik og normkritik indgår ikke eksplicit som begreber i kompetence-
målene for læreruddannelsen. Kønspædagogik og normkritik berøres dog som te-
maer i kompetencemålene for Lærerens Grundfaglighed, som er obligatorisk for
alle lærerstuderende, samt i det frivillige kursus Sundheds- og seksualundervis-
ning og familiekundskab.
I Lærerens Grundfaglighed indgår kønspædagogik eksempelvis indirekte i kompe-
tenceområde 1 om elevens læring og udvikling. Her fremgår det blandt andet, at
den studerende skal have viden om elevers sociale, emotionelle og kognitive ud-
vikling, herunder køn og motivation. Det fremgår ligeledes, at den studerende skal
kunne lede, så inklusion og socialiseringsprocesser optimeres samtidig med, at
den enkelte elevs udvikling understøttes. Den studerende skal i den forbindelse
have viden om blandt andet diversitet og marginalisering.
Ligeledes i Lærerens Grundfaglighed indgår kønspædagogik og normkritik indi-
rekte i kompetenceområdet Almen dannelse/Kristendomskundskab, livsanskuelse
og medborgerskab (KLM). Her er det overordnede kompetencemål, at den stude-
rende skal kunne forholde sig nuanceret og reflekteret til etiske, politiske, demo-
kratiske og religiøse udfordringer, som er forbundet med undervisning, forældre-
samarbejde og skole i et globaliseret samfund.
Kønspædagogik og normkritik indgår mere direkte i det frivillige kursus Sundheds-
og seksualundervisning og familiekundskab, hvor de studerende eksempelvis skal
have viden om identitetsdannelse, herunder seksuel orientering, kønsroller samt
elevers udvikling af forståelse af mangfoldighed vedrørende køn, krop og seksuali-
17. december 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/060173-02
Side 1/2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om i hvilket omfang og på hvilken måde kønspædagogik og normkritik indgår i læreruddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren
1989905_0002.png
tet samt betydning af livsstil og levevilkår. Den studerende skal ligeledes kunne til-
rettelægge sundhedsfremmende undervisning med henblik på elevers anerken-
delse af mangfoldighed i forhold til kønsroller, kropsidealer og seksualitet samt be-
tydning af livsstil og levevilkår. De studerende kan vælge kurset uafhængigt af,
hvilket studieår de er nået til på læreruddannelsen.
Det er den enkelte professionshøjskole, der inden for bekendtgørelsens rammer
tilrettelægger indholdet af modulerne i læreruddannelsen, herunder de konkrete
undervisnings- og arbejdsformer.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Tommy Ahlers
Side 2/2