Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
Tale til samråd i Ligestillingsudvalget
Formål:
Besvare samrådsspørgsmål A
Ministeren bedes redegøre for hovedkonklusionerne, som fremgår af Ligestillingsredegørelsen 2017, jf.
(folketingsåret 2017-18) LIU alm. del
–
bilag 119, og give ministerens vurdering af udviklingen siden
sidste ligestillingsredegørelse fra 2015, herunder om der er indsatser, som ministeren mener kan være til
inspiration, og hvordan der i praksis og politisk kan arbejdets med afsæt i Ligestillingsredegørelsen 2017.
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsået 2017-18, jf. LIU alm. del -
samrådsspm. G.
Tid: ca. 10-12 minutter
1. Indledning
Først og fremmest tak for muligheden for at sige noget om
hovedresultater af ligestillingsredegørelserne for 2017, og hvordan der i
praksis og politisk kan arbejdes med afsæt i ligestillingsredegørelserne.
2. Rammesætning
–
loven og formålet
Alle kommuner, regioner og statslige institutioner med mere end 50
ansatte skal lave en ligestillingsredegørelse hver andet år (§ 5 og §5 a).
Offentlige myndigheder har udarbejdet ligestillingsredegørelser i mange
år. For kommunernes vedkommende helt tilbage fra 1995.
Ligestillingsredegørelserne er tænkt som et redskab, der følger op på
forpligtelsen i ligestillingsloven til, at alle offentlige myndigheder skal
arbejde med ligestilling i planlægning og forvaltning (§4).
Derudover er formålet at give politikere, borgere og embedsmænd viden
om ligestillingsindsatsen i en konkret myndighed. Og så skal de gerne
give inspiration på tværs af den offentlige sektor.
1