Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
1953879_0001.png
Tale til samråd i Ligestillingsudvalget
Formål:
Besvare samrådsspørgsmål A
Ministeren bedes redegøre for hovedkonklusionerne, som fremgår af Ligestillingsredegørelsen 2017, jf.
(folketingsåret 2017-18) LIU alm. del
bilag 119, og give ministerens vurdering af udviklingen siden
sidste ligestillingsredegørelse fra 2015, herunder om der er indsatser, som ministeren mener kan være til
inspiration, og hvordan der i praksis og politisk kan arbejdets med afsæt i Ligestillingsredegørelsen 2017.
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsået 2017-18, jf. LIU alm. del -
samrådsspm. G.
Tid: ca. 10-12 minutter
1. Indledning
Først og fremmest tak for muligheden for at sige noget om
hovedresultater af ligestillingsredegørelserne for 2017, og hvordan der i
praksis og politisk kan arbejdes med afsæt i ligestillingsredegørelserne.
2. Rammesætning
loven og formålet
Alle kommuner, regioner og statslige institutioner med mere end 50
ansatte skal lave en ligestillingsredegørelse hver andet år (§ 5 og §5 a).
Offentlige myndigheder har udarbejdet ligestillingsredegørelser i mange
år. For kommunernes vedkommende helt tilbage fra 1995.
Ligestillingsredegørelserne er tænkt som et redskab, der følger op på
forpligtelsen i ligestillingsloven til, at alle offentlige myndigheder skal
arbejde med ligestilling i planlægning og forvaltning (§4).
Derudover er formålet at give politikere, borgere og embedsmænd viden
om ligestillingsindsatsen i en konkret myndighed. Og så skal de gerne
give inspiration på tværs af den offentlige sektor.
1
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 10/10-18 om Ligestillingsredegørelsen 2019, jf. LIU alm. del - samrådsspm. A, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1953879_0002.png
Helt konkret består ligestillingsredegørelsen af et elektronisk
indberetningsskema. Her skal der svares på spørgsmål både om
ligestillingsarbejdet på personaleområdet og i forhold til myndighedens
kerneopgaver og borgerettede aktiviteter.
Ligestillingsredegørelsen er i vid udtrækning en selvevaluering, hvor det
blandt andet er op til myndigheden selv, om de vil uddybe deres
aktiviteter.
På baggrund af ligestillingsredegørelserne laves der et ligestillingsindeks
for hver enkelt myndighed og en hovedrapport, der samler resultaterne.
3. Hovedkonklusioner og vurdering af udviklingen
Der er rigtig mange tal i ligestillingsredegørelsen. Det giver ikke mening
at lave en alenlang opremsning, så jeg har taget et fakta-ark med til jer
med de centrale resultater og tal.
Jeg vil nøjes med at komme ind på de generelle og konkrete resultater,
som springer mest i øjnene. Helt overordnet kan vi se at:
Der på tværs af alle myndighedsniveauer arbejdes mere med
ligestilling på personaleområdet end med ligestilling i forhold til
serviceydelser og kerneydelser.
Og at staten og regionerne generelt har mere fokus på
ligestillingsarbejde end kommunerne.
Konkrete fund på personaleområdet
Ligestillingsredegørelserne er faktisk det eneste sted, der systematisk
opgør data om kønsfordelingen i ledelse og personale.
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 10/10-18 om Ligestillingsredegørelsen 2019, jf. LIU alm. del - samrådsspm. A, til ministeren for fiskeri og ligestilling
Når vi ser på de konkrete fund på personaleområdet er noget af det, der
falder i øjnene:
At andelen af kvindelige topchefer er på ca. 30 pct. i 2017. Det er ikke
meget, hvis man sammenholder det med, at 70 pct. af de ansatte i det
offentlige er kvinder. Det er en stigning på 2 pct.-point fra 2015.
Det er også tankevækkende, at 41 pct. af kommunerne kun sjældent
eller aldrig inddrager ligestilling ved rekruttering af ledere. Hvis der
skal rykkes mere på kvinder i ledelse, er det et oplagt sted at sætte ind.
Der er heller ikke mange, der sætter måltal for ligestilling på
personaleområdet. Det har 18 pct. af de statslige organisationer gjort,
og andelen er faldet fra 2015. For kommunerne ligger andelen nede på
4 procent.
Og endelig oplyser 41 pct. af kommunerne og 35 pct. af de statslige
myndigheder, at de sjældent eller aldrig arbejder med kønsopdelte data
på personaleområdet.
Det ser ud til, at det går bedre, når det kommer til de blødere
instrumenter som målsætninger og politikker. Her har 73 procent af de
statslige myndigheder målsætninger, og 68 procent har en politik for
ligestilling på personaleområdet.
Tilsvarende har 55 af kommunerne målsætninger, og 60 kommuner
har en politik. Her har der været en lille positiv udvikling.
Ligestillingsredegørelserne indeholder mange gode eksempler.
I Århus kommune er de fx lykkes med at ansætte flere kvinder på
genbrugspladserne og forbrændingsanlæggene ved at arbejde med
3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 10/10-18 om Ligestillingsredegørelsen 2019, jf. LIU alm. del - samrådsspm. A, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1953879_0004.png
mangfoldighed i stillingsopslag og i sammensætning af
ansættelsesudvalg og udvælgelse af ansøgere til samtale.
Aalborg kommune har igangsat et tæt samarbejde med SOSU-Nord
om at få flere mænd til at søge ind på uddannelsen. Der er lavet
pjecer med både mandlige og kvindelige sosu-medarbejdere
og de
har målrettet kommunikation til de mandlige tilhørere på
informationsmøder.
Roskilde Universitet har igangsat forskellige aktiviteter for at
fremme ligestilling, når de rekrutterer personale og forskere.
Universitetet har fx besluttet, at begge køn skal være repræsenteret i
alle bedømmelsesudvalg
og de har indledt et arbejde med en
ekstern forsker om kønsneutrale jobopslag og annoncer.
Konkrete fund vedr. serviceområder/kerneydelse
Når vi taler om de ydelser, som det offentlige leverer til borgerne, ved vi,
at der kan være forskelle på kønnenes adfærd, ressourcer og behov. Fx
inden for beskæftigelse, uddannelse, socialområdet, sundhed mv. Derfor
er det oplagt, at fx kommunerne er opmærksomme på også at medtænke
køn og ligestilling i deres ydelser til borgerne.
Når vi ser på de konkrete fund i forhold til serviceområder, er det
interessant at:
Omkring halvdelen af kommunerne af og til bruger kønsopdelte data i
analyser og evalueringer. Og at lidt færre inddrager målgruppens køn
4
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 10/10-18 om Ligestillingsredegørelsen 2019, jf. LIU alm. del - samrådsspm. A, til ministeren for fiskeri og ligestilling
ved informationsmateriale og kampagner. Men det er også interessant,
at over hver tredje kommuner sjældent eller slet ikke gør det.
Der har dog været en pæn stigning (8 pct.-point) i brugen af
kønsopdelte data i kommunerne siden 2015.
Der er kun få kommuner
omkring 15 procent, der har politikker og
målsætninger for ligestilling på deres serviceområder. Typisk er det
inden for beskæftigelse og integration, børn og unge samt
uddannelse/folkeskole.
Det kan umiddelbart se lidt sløjt ud. Men vi ved også, at mange
simpelthen ikke tænker, at det, de gør, handler om ligestilling. Der kan
være kommuner, der arbejder med at få drengene mere med i
undervisningen, men de synes ikke, det handler om ligestilling. Det
handler om lighed i læring.
Der er generelt mange eksempler i redegørelserne på, at det giver god
mening at tænke køn ind i serviceydelser. Lad mig nævne et par stykker:
I Kolding har kommunens bibliotek igangsat et projekt med fokus på
drengenes interesser og behov - for at tiltrække dem til biblioteket
og dermed bidrage til, at de får mere lyst til at læse. Det giver god
mening for vi ved, at drenge læser mindre end piger, og at
bibliotekerne mest bruges af kvinder.
I Århus kommune har de givet støtte til konkrete foreningsaktiviteter
rettet mod piger og kvinder med en anden etnisk herkomst end
dansk, da en analyse viser, at de har en lav foreningsdeltagelse.
5
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 10/10-18 om Ligestillingsredegørelsen 2019, jf. LIU alm. del - samrådsspm. A, til ministeren for fiskeri og ligestilling
I Sundheds- og Ældreministeriet støtter flere projekter rettet mod
mænd og sundhed - særligt med fokus på de kortuddannede mænd.
Flere undersøgelser viser, at kortuddannede mænd er mere ramt af
alvorlige sygdomme end kvinder og lever kortere tid. Derfor er der
fx igangsat et sundhedsfremmende arbejde i 4 metalvirksomheder.
4. Hvordan kan der i praksis og politisk arbejdes med afsæt i redegørelsen
Det er mit indtryk, at der er stor forskel på, hvordan og hvor meget
redegørelserne bruges både i praksis og politisk. Er der politisk og
ledelsesmæssig bevågenhed smitter det af på hele organisationens fokus.
Det har man set i fx Region Syddanmark og Aarhus kommune.
Med de ting jeg har fremhævet, synes jeg sådan set, at der er basis for at
arbejde politisk med resultaterne af redegørelserne.
Og det indeks vi laver, giver den enkelte myndighed mulighed for at se,
om der er plads til forbedring i deres ligestillingsarbejde. Der kan også
hentes inspiration til det praktisk arbejde i de mange eksempler.
Er redegørelserne så et optimalt redskab i dag? Nej det tror jeg ikke.
Der er også flere kommuner, som giver udtryk for, at de nuværende
redegørelser mangler relevans, og som foreslår, at de forenkles, afgives
med længere intervaller eller helt afskaffes.
Redegørelserne skal give et overblik over det offentliges
ligestillingsindsats. Men de skal også give mening for de offentlige
6
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 10/10-18 om Ligestillingsredegørelsen 2019, jf. LIU alm. del - samrådsspm. A, til ministeren for fiskeri og ligestilling
myndigheder. Ellers opleves det som en bureaukratisk øvelse. Derfor er
det vigtigt, at vi får vendt bøtten og gentænkt redegørelserne.
Regeringen har allerede meldt ud i
forbindelse med udspillet ”Færre
regler og mindre bureaukrati” fra september, at vi
ønsker at forenkle og
modernisere redegørelserne.
Lige for øjeblikket har vi et konsulentfirma til at tale med en række
kommuner, regioner og statslige myndigheder for at høre, hvad de synes,
der er bøvlet. Og hvordan de mener, redegørelserne kan forenkles og i
højere grad blive et redskab til at fremme ligestilling.
Når vi har resultaterne af undersøgelsen, går vi i gang med at lave en ny
ramme for redegørelserne.
Jeg hører meget gerne, om I har input til det videre arbejde og håber, vi
får en god drøftelse.
Tak for ordet.
7