Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2025600_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
6. marts 2019
Folketingets Kulturudvalg har den 18. februar 2019, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 99 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes fremsende en opgørelse for perioden 2013
2018 over anvendelsen af
refusionsordningen til børne- og opsøgende teater fordelt på både kommune og på tea-
terproducent pr. år og her udspecificere, hvor stor en andel af midlerne i ordningen, der
anvendes til refusion af forestillingsprisen, hvor stor en andel der anvendes til nedbrin-
gelse af billetprisen på enkeltbilletter, samt hvor stor en andel af midlerne i ordningen
der anvendes til administration og markedsføring.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Slots- og Kulturstyrelsen, som
oplyser følgende:
”Staten yder i henhold til bekendtgørelse nr. 1133 af 9. oktober 2014,
50 % refusion af
kommuners udgifter, når disse køber refusionsgodkendte forestillinger af børneteater og
opsøgende teater eller billetter til sådanne forestillinger. Staten yder herudover via
ordningen refusion til Teatercentrums årlige teaterfestival (den
såkaldte ”Aprilfesti-
val”), der arrangeres med tilskud fra skiftende kommuner,
og til Horsens Teaterfestival.
Den statslige refusion ydes i det finansår, der ligger efter det år, hvor den enkelte
kommune har afholdt udgiften til forestillings- og/eller billetkøbene. De nedenfor anfør-
te tal for den statslige refusion i 2018 afspejler således kommunernes udgifter til køb af
børneteater og opsøgende teater i kalenderåret 2017 og så fremdeles.
Den statslige refusion til kommunerne opgjort på køb af refusionsgodkendte forestillin-
ger og billetter til disse i perioden 2013 - 2018 er vist i tabel 1.
Dok. nr. 19/00539-15
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, oversendelse af opgørelse for perioden 2013 – 2018 over anvendelsen af refusionsordningen til børne- og opsøgende teater, til kulturministeren
2025600_0002.png
Side 2
Tabel 1: Refusion til kommunerne i 2013 - 2018 for børneteater og opsøgende
teater
(årets priser)
Andel af den samlede
Refusion i kroner til køb
refusion i procent til
År
2013
2014
2015
2016
2017
2018
af hele fore-
stillinger
13.389.424
15.836.903
16.641.563
17.508.748
15.220.447
19.895.616
af enkelt-
billetter
1.215.676
1.289.927
1.170.060
1.043.876
964.971
909.699
samlet
14.605.100
17.126.830
17.811.623
18.552.624
16.185.418
20.805.315
hele fore-
stillinger
92
92
93
94
94
96
enkelt-
billetter
8
8
7
6
6
4
Kilde: Slots- og Kulturstyrelsen
I det vedlagte bilag 1 findes en udspecificeret opgørelse over den statslige refusion op-
gjort pr. kommune i perioden 2013 - 2018 med angivelse af den andel af refusionen, der
er udmøntet på kommunens køb af hele forestillinger af børneteater og opsøgende tea-
ter og den andel af refusionen, der er udmøntet på kommunens køb af enkeltbilletter.
Det bemærkes, at refusion til et antal kommuner ikke indgår i opgørelsen i tabel 1 og
bilag 1. Det skyldes, at refusionen til kommuner i Kulturregion Fyn, Kulturregion Aar-
hus og Kulturregion Midt- og Vestsjælland i perioden 2013-2018 har været lagt ud til
kulturregionerne, som led i kulturaftalen, og er administreret dér. Slots- og Kultursty-
relsen har ikke anvendelsestal for refusionen fordelt på køb af forestillinger og billetkøb
i de tre kulturregioner.
Det bemærkes endvidere, at der er enkelte - typisk mindre - kommuner, der ikke benyt-
ter sig af refusionsordningen for børneteater og opsøgende teater. Disse kommuner ind-
går heller ikke i opgørelsen.
Slots- og Kulturstyrelsen har ikke fundet det muligt at udarbejde en oversigt over an-
vendelsen af refusionsordningen til børne- og opsøgende teater fordelt på teaterprodu-
cent pr. år i perioden 2013-2018. Det skyldes, at det alene er kommunerne, der kan
oppebære refusion efter refusionsordningen for børneteater og opsøgende teater. Af den
grund sker der ingen økonomisk transaktion mellem styrelsen og teaterproducenterne,
der udbyder forestillinger under ordningen. Styrelsens gennemgang af kommunernes
refusionsopgørelser indskrænker sig til en kontrol af, hvorvidt den enkelte teaterpro-
duktion, som der søges refusion på, er refusionsgodkendt, samt hvorvidt den af kom-
munen ansøgte refusion på de(n) enkelte opførelse(r) er beregnet korrekt. Styrelsen har
derfor ikke mulighed for at foretage systemiske udtræk i sit tilskudsadministrative IT-
system på kommunernes køb af forestillinger og/eller billetter fordelt på de enkelte tea-
terproducenter.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, oversendelse af opgørelse for perioden 2013 – 2018 over anvendelsen af refusionsordningen til børne- og opsøgende teater, til kulturministeren
Side 3
Den statslige refusion til børneteater og opsøgende teater ydes i henhold til ovennævnte
bekendtgørelse udelukkende til kommunernes køb af refusionsgodkendte forestillinger
eller køb af billetter til disse samt i de tilfælde, hvor kommunerne yder øremærkede
tilskud til private organisationer, foreninger og ikke-kommunale institutioner m.v. (fx
privatskoler, privatbørnehaver og gymnasier) til dækning af udgifter ved disses køb af
refusionsgodkendte forestillinger af børneteater og opsøgende teater.
Der ydes derfor ikke refusion på kommunernes udgifter til administration og eventuel
markedsføring. Kommunerne kan dog af egen drift yde tilskud til fx en lokal teaterfor-
ening, der på kommunens vegne arrangerer børneturnéteaterforestillinger, der tilbydes
til børn og unge på kommunale institutioner (børnehaver, skoler) m.fl. I disse kommu-
nale tilskud kan der være indeholdt et tilskud til administration og evt. markedsføring”.
Jeg kan henholde mig til det af Slots- og Kulturstyrelsen oplyste.
Mette Bock