Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2025460_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
6. marts 2019
Folketingets Kulturudvalg har den 8. februar 2019, efter ønske fra Orla Hav (S), stillet
mig følgende spørgsmål, nr. 96 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse top fem over de selskaber, der modtager flest annoncekroner i
Danmark?
Svar:
Der findes ikke dækkende opgørelser over hvilke specifikke selskaber, der modtager
flest annoncekroner i Danmark. Af de store medieselskaber i Danmark (dansk såvel
som udenlandsk ejede) er det kun TV 2, der oplyser annonceomsætningen i
årsregnskabet (1.284 mio. kr. i 2017).
Det kan til perspektivering oplyses hvilke selskaber, der ud fra Kulturministeriets
kendskab, er store aktører inden for de største annoncemedier samt den samlede
annonceomsætning (løbende priser) heri:
Annoncemedie
Internet
Tv
(Trykte) lokale og
regionale
ugeaviser
(Trykte) dagblade
Omsætning i 2017
7.357 mio. kr.
2.159 mio. kr.
1.414 mio. kr.
Store aktører i medietypen
Google, Facebook
TV 2, NENT, Discovery Networks
Jysk Fynske Medier, Politikens
Lokalaviser, Nordjyske Medier,
Sjællandske Medier, North Media
JP/Politikens Hus, Jysk Fynske Medier,
Berlingske Media, Nordjyske Medier,
Sjællandske Medier
907 mio. kr.
Kilde: Det Danske Reklamemarked 2017
Mette Bock
Dok. nr. 19/00529-11