Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1995971_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
2. januar 2019
Folketingets Kulturudvalg har den 5. december 2018, efter ønske fra Karin Nødgaard
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 55 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Hvor mange idrætsforeninger under DGI har etableret e-sportsaktiviteter, og
hvorledes inddrager foreningerne fysiske aktiviteter i deres e-sportstilbud?
Svar:
DGI oplyser, at DGI i 2017 havde 68 medlemsforeninger, som udbyder esport med i alt
2.105 medlemmer. DGI forventer en stigning i både antal foreninger og antal
medlemmer, når DGI opgør medlemstallene for 2018.
DGI oplyser videre, at man ikke har tal på hvilke foreninger, der arbejder aktivt med
fysisk aktivitet i esport, og hvilke foreninger, der ikke gør. Det samme gør sig gældende
for alle andre idrætter. DGI opfordrer foreningerne til at lave fysisk aktivitet og have
fokus på sund kost sammen med esportsaktiviteterne i forskellige sammenhænge. Det
sker bl.a. via opslag på sociale medier, DGI’s hjemmeside og særligt som del af DGI’s
træneruddannelser.
DGI vurderer, at størstedelen af foreningerne (ca. 85 %) er bevidste om
sundhedsaspektet i esport og arbejder med det i forskellige kontekster. Men
forudsætningerne for at arbejde med sundhedsaspektet i esport er forskellige for
forskellige typer af foreninger
fx om den er online-baseret, om den har til huse på en
skole eller har egne lokaler.
Det er DGI’s
vurdering,
at børn og unge i esport for ca. halvdelens vedkomne ikke
bryder sig om sport og motion og aldrig har været i foreningslivet før. Disse målgrupper
bruger mange kræfter på at komme i foreningen, vende sig til det sociale fællesskab og
blive en del af en eller flere grupper. Målgrupperne nyder stor gavn af det fællesskab,
som foreningerne skaber rammer om. De finder venner, de blomstrer op i skolen, de
Dok. nr. 18/04420-2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvor mange idrætsforeninger under DGI har etableret e-sportsaktiviteter, til kulturministeren
1995971_0002.png
Side 2
kommer stabilt i skole og til træning og kamp. De tager ansvar, de bliver gladere, og de
opsøger selv nye og andre fællesskaber. Når disse grundlæggende elementer, der
omhandler roller i et nyt fællesskab, er på plads, nyder mange af dem også stor glæde
ved at koble sundhedsaspektet på herunder fastere rammer omkring søvn og kost,
bedre kommunikation med forældre, bedre relation og adfærd i skolen, flere venner og
endelig mere aktivitet også fysisk
blandt andet igennem esportstræning.
For DGI handler det om det brede WHO sundhedsbegreb - både social, psykisk og fysisk
sundhed. Men med en pointering af, at det relationelle og mentale er basen for en
sundere fysisk livsstil.
DGI inspirerer foreningerne til fysisk aktivitet på tre måder:
DGI Trænerguiden: 15 relevante øvelser til fysisk aktivitet ifm. esport. Disse
formidles til ledere, trænere og spillere via uddannelser, kurser og via sociale
medier, hvor trænerne tager dem til sig. Link:
https://www.dgi.dk/esport/oevelser?side=2&kategorier=1161
DGI Esport kurser og uddannelser: DGI uddanner trænere og ledere i, hvordan man
kan være relevant fysisk aktiv i esport. På Esportstræner Grunduddannelse
handler modul 5 om: Trænerrollen, kroppen og brain breaks. Her er fokus på
feedback, nervesystem, søvn, blodsukker, at skifte gear og setting og at vende væk
fra skærmen og vende stærkere tilbage: Link:
https://butik.dgi.dk/pdf/33003.pdf
DGI Opslagsværk: ”Få Succes med esport” –
en guide til foreninger om esport: I det
nye opslagsværk
er hele kapitel 10 dedikeret til ”sundhed og fysisk træning i esport”
inkl. øvelser, der er lige til at tage fat på. Se
https://www.dgi.dk/Butikken/Forsiden.aspx
Esport Danmark har oplyst, at det Etiske Kodeks, som blev udviklet i 2018 af Esport
Danmark i samarbejde med Ungdomsringen, DGI, Dansk Firmaidræt og Center for
Ludomani, i vid udstrækning benyttes af både klubber, efterskoler, skoler og foreninger
over hele landet. Udover det etiske indhold fremstår kodeks samtidig som en
mærkningsordning, som man kan tilslutte sig for at markere, at man står inde for
kodeksets rammer for fysisk udfoldelse, korrekt etisk adfærd, kost- og søvnvaner.
Jeg kan som supplement til svaret fra DGI og Esport Danmark oplyse, at jeg finder det
relevant at se på, hvordan foreningerne inddrager fysisk aktivitet i deres esportstilbud,
og at jeg vil tage emnet op i forbindelse med den kommende esport strategi, som
erhvervsministeren og jeg vil udarbejde i løbet af foråret 2019.
Mette Bock