Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1994179_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Den 9. marts 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 12. februar 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 84 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes, med henvisning til medsendte spørgsmål, jf. KUU alm del
bilag 108 (internt), redegøre for konsekvenserne for danske rettighedshavere
ved den nye portabilitetsordning og fra DR indhente oplysning om omkostningerne,
hvis DR skulle åbne op for, at danskere også kan tage DR livestreaming
med sig på ferie i udlandet.
Svar:
Portabilitetsforordningen giver mulighed for, at forbrugere i Danmark kan tage deres
mobile indholdstjenester med sig til andre EU-lande, når de tager midlertidigt ophold i
disse lande, fx som følge af ferie eller forretningsrejse.
Kulturministeriet vurderer overordnet set, at forordningen vil have begrænsede
økonomiske konsekvenser for rettighedshaverne. Dette ud fra en betragtning om, at der
er tale om tjenester, som danskere allerede har lovlig adgang til i Danmark, at den
udvidede adgang kun gælder midlertidige ophold i andre EU-lande, og at forordningen
indeholder regler, der skal sikre mod misbrug. Samtidig kan portabilitetsforordningen
være med til at gøre de tjenester, som udbydes i Danmark, mere attraktive for
forbrugerne, hvilket kan bidrage til, at flere forbrugere vil tegne abonnement på
tjenesterne.
Kulturministeriet har bedt DR om at vurdere omkostningerne, hvis DR skulle åbne op
for, at danskere også kan tage DR livestreaming med sig på ferie i udlandet. DR har
den 2. marts 2018 svaret følgende, som jeg kan henholde mig til:
”DR vil indledningsvis gøre opmærksom
på, at det i forordningens
anvendelsesområde specificeres, at ”denne
forordning bør finde anvendelse på
onlineindholdstjenester, der leveres mod betaling i penge.”
og yderligere ”Med
henblik på denne forordning bør betaling af et obligatorisk gebyr for offentlige
Dok. nr. 18/00568-10
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministerens holdning til personer, der opholder sig udenfor Danmarks grænser, og som betaler medielicens og på sigt betaler via skatten, ikke har mulighed for at modtage DR’s tv-udsendelser, til kulturministeren
Side 2
radio- og TV-spredningstjenester ikke anses for betaling i penge for en
onlineindholdstjeneste.”
Kulturministeriet fastslår i et samlenotat om ”Forslag til forordning om
sikring
af grænseoverskridende mobile onlineindholdstjenester i det indre marked”,
oversendt til Folketingets kulturudvalg (KUU alm. del, bilag 156), ”at
offentlige
myndigheder, institutioner mv., der udbyder gratistjenester, kun vil være
omfattet af forordningen, forudsat at de verificerer deres abonnenters
bopælsmedlemsstat. Regeringen forstår herved, at offentlige gratistjenester, som
fx udbydes af bibliotekerne eller DR, som udgangspunkt ikke vil være omfattet af
forslaget, medmindre de frivilligt vælger
dette.”
Livestreaming af indhold på DR’s streamingtjeneste DRTV er i dag som
udgangspunkt geoblokeret udenfor Danmark, da der kan forekomme indhold,
som DR ikke har alle rettighederne til og derfor ikke kan stille til rådighed
udenfor Danmark. Geoblokeringen gennemføres i praksis via kontrol af
brugernes IP-adresser, så adgang til livestreaming kun kan opnås, hvis DRTV
tilgås fra en dansk IP-adresse.
DR bemærker, at man fra udlandet har mulighed for at tilgå de tv-programmer,
som DR stiller til rådighed on demand på DRs hjemmeside. Endvidere gør DR
dækningen af visse begivenheder af væsentlig samfundsmæssig interesse
tilgængelige som livestream i udlandet. Som eksempler kan nævnes dækning af
valg, H.M. Dronningens og statsministerens nytårstaler samt bisættelsen af
H.K.H. Prins Henrik.
Med EU’s portabilitetsforordning åbnes der mulighed for, at DR kan give
brugere med bopæl i Danmark, der midlertidigt opholder sig i andre EU-
medlemsstater ifm. rejser mv., adgang til livestreaming via DRTV. Den
pågældende brug af DRTV vil således med bestemmelserne i forordningen blive
anset for at finde sted i Danmark og derfor modsat tidligere ligge indenfor de
eksisterende aftaler mellem DR og rettighedshaverne.
En forudsætning herfor er, at DR kan verificere brugernes bopælsmedlemsstat,
således at brugere, der ikke har bopæl i Danmark, ikke kan få adgang til DRTV.
Mens kommercielle online-tjenester har mulighed for at verificere deres
brugeres bopælsstat via brugernes abonnement og betalingsoplysninger mv.,
kan DRTV tilgås uden log-in og abonnement, og DR har derfor i dag ikke
mulighed for at verificere brugernes bopælsstat.
Såfremt DR åbner op for, at danskere kan anvende DRTV på rejser mv., vil det
derfor forudsætte, at DR etablerer et system, der kan sikre den fornødne
verificering, herunder blandt andet et eventuelt krav om login til DRTV, og som
overholder gældende persondataregler.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministerens holdning til personer, der opholder sig udenfor Danmarks grænser, og som betaler medielicens og på sigt betaler via skatten, ikke har mulighed for at modtage DR’s tv-udsendelser, til kulturministeren
Side 3
Dette vil teknisk kunne ske på forskellige måder, og DR har indenfor
svarfristen ikke kunnet foretage en tilbundsgående undersøgelse af de mulige
tekniske løsninger, herunder mht. de krav til verifikation, der stilles i
portabilitetsforordningen. Den model, der skitseres nedenfor, og de tilhørende
omkostningsskøn er derfor alene udtryk for en indledende vurdering.
DR vurderer umiddelbart, at en verifikation af brugernes bopælsmedlemsstat
vil kunne basere sig på NemID. Hvis man opholder sig udenfor Danmark og
inden for EU (baseret på IP-adressen) og prøver at tilgå live stream på DRTV,
indebærer løsningen, at man vil blive bedt om at logge på med NemID for
herigennem at validere, at man har bopæl i Danmark. Først efter validering vil
man få adgang til livestream via DRTV. Adgangen kan være gældende i fx 30
dage, så man ikke under en ferie på fx 1-2 uger skal igennem validering, hver
gang man ønsker at livestreame fra DRTV.
Løsningen skønnes at medføre en etableringsomkostning for DR på ca. 2 mio.
kr. (etablering af NemID i DR’s login-system
mv.) og løbende
driftsomkostninger på ca. 1 mio. kr. om året (løbende drift af valideringsmodel
og ekstra streamingforbrug). Modellen og omkostningskønnene er som nævnt
udtryk for en indledende vurdering og er behæftet med usikkerhed.
Med hensyn til DR’s aftaler med rettighedshaverne vil der –
såfremt DR åbner
op for, at brugere med bopæl i Danmark under midlertidigt ophold i en anden
EU-medlemsstat kan tilgå DRTV
ikke være tale om en krænkelse af
rettighedshavernes ophavsrettigheder mv., idet en sådan tilrådighedsstillelse
anses for at finde sted i brugerens bopælsmedlemsstat, dvs. Danmark, og
dermed er omfattet af de eksisterende aftaler mellem DR og rettighedshaverne,
jf. bestemmelserne i forordningen. I tråd hermed forpligter forordningen heller
ikke indholdsudbydere, der etablerer mulighed for grænseoverskridende
portabilitet af deres tjenester, til at genforhandle deres aftaler med
rettighedshaverne.”
Mette Bock