Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1977073_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
KUU 21.11 og FEU 23.11
-
-
Folketinget
-
-
-
8. november 2018
Lasse Lau Nielsen, Fuldmægtig,
[email protected],
tlf. 41 39 38 83
Nicky Valbjørn Trebbien, faglig leder
ophavsret,
[email protected];
tlf. 50 91 77 12
KULTURMINISTERIET BEMÆRKER,
AT, DET TALTE ORD GÆLDER.
I de første mange år af internettets levetid
fungerede det på en sådan måde, at man som
borger kunne gå ind og besøge forskellige
hjemmesider, men man kunne ikke interagere
med andre brugere.
I dag er situationen en anden. Mulighederne for
at dele synspunkter eller egenproduceret
materiale med andre er rigtig gode, og der er
mange, der tillægger det stor værdi ikke kun at
Dok. nr. 18/03742-83
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0002.png
2
have adgang til, hvad man kan betegne som
”professionelt” indhold,
men også have adgang
til at se fx videoer, der viser andre borgeres
mere eller mindre heldige hverdag.
Dette nye brugerdrevne internet er derfor
kommet for at blive. Men det har også ført
nogle udfordringer med sig.
Nye aktører som fx internetplatforme får større
og større betydning, og på grund af deres
centrale rolle på internettet er de i en god
position til at tjene penge på brugernes deling af
indhold.
Det giver udfordringer for de traditionelle
forretningsmodeller, hvor alt materiale
udvælges af indholdsudbyderne selv. Jeg
tænker her på de klassiske streamingtjenester,
broadcastere osv.
Det skaber dog også nye muligheder for
rettighedshaverne for at tjene penge. Og her
tænker jeg ikke kun på de traditionelle og
professionelle rettighedshavere, men også
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0003.png
3
”nye” rettighedshavergrupper,
som fx
Youtubers.
Der er således en masse modsatrettede hensyn,
der skal vejes op imod hinanden, når vi
moderniserer de ophavsretlige regler i EU.
Man skal også have for øje,
at ”ophavsret”
ikke
er en niche længere. Det var det måske før i
tiden. Men i dag er næsten alt, der lægges på
internettet, på den ene eller anden måde
ophavsretligt beskyttet.
Helt almindelige handlinger på internettet vil
derfor tit involvere brugen af beskyttet
materiale, og det er derfor vigtigt, at reglerne
følger med. Vi skal både sikre, at
rettighedshaverne får betaling for brug af deres
indhold. Og vi skal sikre, at reglerne ikke er en
urimelig barriere for ytringsfrihed eller
udviklingen af nye tjenester og teknologier.
Risikoen kan ellers være, at befolkningen
mister respekten for kunstnernes arbejde og
producenternes investeringer i det arbejde.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0004.png
4
Det forhandlingsoplæg, som jeg vil læse op om
lidt, søger at imødekomme disse udfordringer.
Forhandlingsoplægget er ikke nyt på alle
punkter. Det er i store træk en videreførelse af
det nuværende forhandlingsoplæg, som alle
partier støttede op om for et år siden.
Det tager dog højde for den
forhandlingssituation, som vi i dag står i, hvor
særligt artikel 13 er blevet væsentligt
omskrevet.
Jeg vil tillade mig at fremhæve en række
vigtige punkter:
For det første
støttes det, at medlemsstaterne
får valgfrihed ift. at lave regler om tekst- og
datamining. Denne teknik er helt afgørende i
forhold til at sikre udviklingen af fx kunstig
intelligens og mange apps. Lande som USA og
Japan vil løbe fra os, hvis vi ikke finder en god
løsning. Og det er noget, som efterspørges af
det danske erhvervsliv.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0005.png
5
For det andet
støttes de nye regler om
aftalelicens. Det er min opfattelse, at dette er et
synspunkt, som deles af alle partierne.
For det tredje
lægges der op til, at hvis der skal
indføres en undtagelse om brug af værker, der
ikke er i handlen længere, så skal
rettighedshaverne sikres et højt
beskyttelsesniveau. Indførsel af en sådan
undtagelse er ikke en prioritet for Danmark,
men Europa-Parlamentet ønsker regler om det.
For det fjerde
arbejdes der for, at en række af
de helt nye forslag, som Europa-Parlamentet
har lagt på bordet, udgår. Dette er forslag, som
vurderes at kunne have væsentlig
samfundsmæssig betydning, men hvor der ikke
er udarbejdet konsekvensanalyser. Disse forslag
vedrører bl.a. en undtagelse for brugergenereret
indhold, EU-pligtaflevering og rettigheder for
sportsarrangører.
For det femte
lægges der op til en justering og
fokusering af tilgangen til artikel 13.
Grundtanken er stadig, at rettighedshavernes
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0006.png
6
position skal forbedres betydeligt, men reglerne
skal være til at administrere i praksis.
Der lægges op til, at det gøres helt klart, at
udgangspunktet er, at platforme, som agerer på
samme måde som en klassisk indholdsudbyder,
skal betale til rettighedshaverne. Platforme, som
primært laver alt muligt andet, skal ikke
omfattes af reglerne, selvom beskyttet materiale
deles på platformene. Det betyder ikke, at disse
platforme går helt fri for ansvar. De bliver bare
ikke omfattet af de skærpede ansvarsregler, som
følger af dette forslag.
Der tages også højde for, at de omfattede
platforme ikke udvælger eller har kendskab til
det materiale, der ligger på platformene. Hvis
man pålægger platformene et objektivt ansvar
for at tjekke alt, hvad der lægges på deres
platforme, så vil det i praksis være meget
vanskeligt at drive platformene. Hvordan skal
platformene vide hvilket materiale, der bliver
lagt op, og hvem rettighedshaverne er?
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0007.png
7
Forhandlingsoplægget lægger derfor op til, at
når en rettighedshaver henvender sig til en
platform, fordi der ligger ulovligt materiale på
platformen, så har platformen to muligheder.
Enten indgås der en aftale med
rettighedshaverne, eller også nedtages det
ulovlige materiale, og der tages rimelige skridt
til at sikre, at det ikke kommer op igen.
Jeg vil nu læse forhandlingsoplægget
op,(og jeg skal beklage længden).
Jeg starter med artikler, hvor
forhandlingsmandatet ikke er ændret:
Det indstilles, at man fra regeringens
side:
at man generelt støtter
Kommissionens
forslag, dog således at der bør foretages
en række ændringer i forslaget, ligesom
det er afgørende, at muligheden for at
anvende
aftalelicenssystemet
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0008.png
8
uddannelses- og undervisningsområdet
fastholdes;
at man arbejder for,
at de nye tiltag på
ophavsretsområdet
generelt
er
balancerede, tidssvarende og at de er
klare
og
forudsigelige
for
rettighedshavere,
brugere
og
forbrugere;
at man lægger afgørende vægt
på, at
nye regler om digital brug af værker
mv. i undervisningen i forslagets
artikel 4 giver medlemsstaterne
mulighed for at begrænse en
undtagelse for undervisningsbrug i det
omfang, der er passende licenser
tilgængelige på markedet, og at denne
løsning fortsat gør det muligt at
anvende aftalelicenssystemet;
at man arbejder for,
at det bliver
yderligere afklaret, hvad der forstås
ved ”passende licenser”, herunder at
licenserne tager højde for
undervisnings- og
uddannelsessektorens skiftende behov
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0009.png
9
og samtidig tilgodeser
rettighedshavernes interesser på
betryggende vis;
at man arbejder for,
at
medlemsstaterne kan sidestille
undervisning, der sker på andre
lokationer, herunder i en virksomheds
lokaler, med undervisning i en
uddannelsesinstitutions lokaler, når
undervisningen sker under kontrol af
en omfattet uddannelsesinstitution, og
der træffes passende foranstaltninger
for at sikre, at kun
undervisningspersonalet og deltagerne
i undervisningen har adgang til
materialet;
at man støtter
forslaget i artikel 5 om
at indføre fælleseuropæiske regler om
bevaring af kulturarven, så længe
reglerne ikke udvides til at omfatte
tilgængeliggørelse af kopierne for
almenheden;
at man støtter
forslagets artikel 10;
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0010.png
10
at man støtter
forslagets artikel 11 om
indførelse af nye rettigheder til
udgivere af pressepublikationer;
at man lægger vægt på,
at forslagets
artikel 11 ikke gælder for små
tekstbidder, der ikke efter gældende ret
nyder ophavsretslig beskyttelse, fx ved
at det gøres klart, at beskyttelsen ikke
må gå videre end den beskyttelse, som
gælder for journalister mv. i dag;
at man arbejder for,
at
beskyttelsestiden for de nye rettigheder
til udgivere af pressepublikationer i
forslagets artikel 11 begrænses;
at man støtter
forslagets artikel 12 om,
at medlemsstaterne kan fastsætte en
mulighed for kompensation til forlag;
at man arbejder for
at begrænse de
statsfinansielle
konsekvenser
af
forslagene; og
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0011.png
11
at man lægger vægt på,
at fristen for
gennemførelse af forslaget forlænges til
mindst 24 måneder.
Jeg vil nu gå over til de artikler, hvor
forhandlingsmandatet foreslås ændret.
Det indstilles, at regeringen:
at man arbejder for,
at forslaget til
artikel 3 om tekst- og datamining
udvides til at gælde andre aktører, som
står for den offentlige forskning,
herunder kulturarvsinstitutioner,
hospitaler mv.;
at man støtter
forslag, der gør det
muligt for medlemsstaterne at indføre
undtagelser for tekst- og datamining på
andre områder end dem, der er
beskrevet i artikel 3, herunder det
kommercielle område, og vil arbejde
for, at reglerne er praktisk
anvendelige, tager hensyn til
rettighedshavernes legitime interesser,
og ikke forhindrer medlemsstaternes
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0012.png
12
muligheder for at fastsætte undtagelser
i medfør af de nye regler.
at man arbejder for,
at den løsning,
som foreslås i forslagets artikel 7-9,
giver kulturarvsinstitutionerne en nem
og ubureaukratisk adgang til at
anvende værker, der ikke forhandles,
og at en endelig ordning så vidt muligt
giver medlemsstaterne fleksibilitet i
forhold
til
implementeringen
af
forslaget;
at man arbejder
for, at hvis der
indføres
en
undtagelse
for
kulturarvsinstitutionernes
brug
af
værker, der ikke er i handlen, skal
rettighedshaverne så vidt muligt have
samme beskyttelse, som den der gives,
hvis der indgås en aftale i medfør af
artikel 7;
at man støtter
formålet bag forslaget til
artikel 13 om, at rettighedshaverne
skal have gode muligheder for at få
betaling, når deres værker anvendes på
internettet,
herunder
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0013.png
13
informationssamfundstjenester hvortil
der uploades værker af private borgere;
at man lægger vægt på,
at det bliver
mere klart, hvilke tjenester der bliver
omfattet af forslaget til artikel 13, og
hvilke forpligtelser der pålægges dem,
herunder at der fokuseres på de
tjenester, som er i direkte konkurrence
med de almindelige indholdsudbydere,
navnlig på AV- og musikområdet;
at
man
støtter
indførsel
af
foranstaltninger,
såsom
indholdsgenkendelsesteknologier, der
kan understøtte effektiviteten af
aftaler indgået med rettighedshaverne
eller i mangel af aftale forhindre
tilgængeligheden af ulovligt materiale;
at man arbejder for
at sikre, at
forpligtelserne
for
de
omfattede
informationssamfundstjenester bliver
proportionale, og at de tager højde for
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0014.png
14
de særlige forhold, der gælder for små-
og mellemstore virksomheder;
at man arbejder for
at begrænse
mulighederne for misbrug af de
foranstaltninger, der omfattes af
artikel 13, bl.a. ved at tydeliggøre
hensynet
til
brugerne
af
informationssamfundstjenesterne;
at man lægger vægt på,
at det gøres
klart, at platforme med brugeruploadet
indhold,
der
reelt
agerer
som
indholdsudbydere, skal betale til
rettighedshaverne;
at man arbejder for
at platforme, som
tager alle rimeligt skridt til at
forhindre ulovligt materiale på deres
tjenester, har mulighed for at undgå at
ifalde et ansvar;
at man lægger vægt på,
at e-
handelsdirektivets regler, herunder
regler om ansvarsfrihed og forbud mod
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0015.png
15
en generel overvågningsforpligtelse,
ikke ændres;
at man arbejder for,
at konsekvenserne
af artikel 13 bliver evalueret efter en
årrække;
at man støtter
forslagets artikel 14 om
transparens samt, at medlemsstaterne
har manøvrerum til at justere
forpligtelserne;
at man arbejder for,
at artikel 15 om
aftaleregulering kun sker i særlige
tilfælde, og at en løsning tager højde for
de særlige risici, som forlag og
producenter løber, når de indgår
kontrakter med kunstnerne;
at man støtter forslaget
om indførelse af
et tvistbilæggelsesorgan, så længe
forslaget ikke kræver, at der oprettes
nye organer, og at forslaget ikke
medfører væsentlige statsfinansielle
konsekvenser for Danmark;
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0016.png
16
at man støtter
princippet om, at
kunstnerne skal have et rimeligt
vederlag, dog således at det ikke må
gribe ind i den frie prisfastsættelse af
rettigheder
eller
medføre
øgede
forpligtelser for staten;
at man støtter,
at der bliver fastsat
regler,
som
præciserer/kodificerer
medlemsstaternes muligheder for at
fastsætte nationale licenssystemer,
såsom aftalelicenssystemet, dog således
at disse regler så vidt muligt afspejler
den aftalelicensordning, der i dag
anvendes i Danmark; og
at man arbejder for
at begrænse de
øvrige nye forslag fra Europa-
Parlamentet, som ikke er en del af
Kommissionens oprindelige forslag,
medmindre de understøtter gældende
dansk ret eller vurderes kun at have
uvæsentlige
konsekvenser
for
Danmark.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1977073_0017.png
17
Sagen skønnes at burde forelægges
Folketingets Europaudvalg på ny med
henblik på forhandlingsoplæg.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til direktivforslaget om ophavsret på det digitale indre marked, til kulturministeren
1