Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1977050_0001.png
”Det talte ord gælder”
Kulturministerens talepapir til møde i Folketingets Kulturudvalg den 21. november
2018 vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 26.-27. november 2018
Kultur- og sportsdelen af rådsmødet
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har for kultur- og sportsdelens
vedkommende seks punkter. Af disse er der to kulturpunkter, to punkter om
audiovisuelle spørgsmål og to punkter om idræt.
Punkt 8
om forslag til forordning om oprettelse af Et Kreativt Europa for perioden
2021-2027 er til forhandlingsoplæg.
De
øvrige punkter
er til orientering.
[Pkt. 8 om Et Kreativt Europa 2021-2027]
Jeg henviser til samlenotatet og vil gerne først nævne
punkt 8
om forslaget til
støtteprogrammet Et Kreativt Europa målrettet de kulturelle og kreative sektorer i
Europa.
Der er lagt op til, at det nye program skal afløse det nuværende program med samme
navn, som udløber i 2020.
Kort fortalt er programmets mål dels at fremme kulturel og sproglig mangfoldighed
og kulturarven i Europa. Og dels at fremme de kulturelle og kreative sektorers
konkurrenceevne, navnlig i den audiovisuelle sektor.
Konkret lægges der
som med det nuværende program
op til at støtte kultur- og
filmprojekter udviklet af kunstnere og kulturaktører på tværs af landene, herunder
også lande uden for EU.
Forslaget har derudover fokus på at adressere de nyeste udviklingstendenser i form
af f.eks. udfordringer for Europas kulturelle og kreative sektorer som følge af nye
stærke globale aktører
som f.eks. søgemaskiner og online platforme.
Det østrigske formandskab har sat forslaget på rådsmødedagsordenen med henblik
på en fremskridtsrapport.
Da forslaget indgår i forslaget til EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027,
er
det kun de indholdsmæssige dele af forslaget, der er under forhandling nu.
DocNo. 18/02684-63
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til kulturdelen på kommende rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018, til kulturministeren
1977050_0002.png
Page 2
Forslagets budgetmæssige dele forhandles først senere inden for rammerne af de
overordnede forhandlinger om EU’s flerårige finansielle ramme. Det er
finansministeren, der på et senere tidspunkt vil indhente mandat på den
budgetmæssige del.
En høring blandt berørte parter i Danmark viser overordnet, at der er generel
opbakning til forslaget. Samtidig er der også ønsker til justeringer og præciseringer
af forslaget. Bl.a. er der blandt aktørerne ønske om at forenkle programmet og dets
forvaltning.
Jeg forventer, at formandskabets fremskridtsrapport vil afspejle de hidtidige
drøftelser og opliste de elementer, hvor der især er behov for yderligere diskussion
og afklaring i de videre forhandlinger om forslaget.
Det er sandsynligt, at det kommende rumænske formandskab vil lægge sig i selen
for at få afsluttet forhandlingerne hurtigst muligt i de første måneder af 2019.
Herved vil formandskabet kunne imødekomme Europa-Parlamentets ambition om at
færdigforhandle de indholdsmæssige dele af forslaget inden Europa-
Parlamentsvalget til maj.
Regeringen støtter overordnet formålet med forslaget. Jeg har som udgangspunkt en
vis skepsis over for EU-programmer som Et Kreativt Europa
bl.a. kan jeg tvivle
på, om programmerne får opfyldt deres formål.
Nu ligger forslaget til et nyt Et Kreativt Europa-program imidlertid på bordet, og jeg
mener så, at det er vores opgave at få præget det i vores retning.
Det vil bl.a. sige, at vi skal skubbe på for, at det kun bliver projekter, der giver
merværdi og gør en forskel, der skal kunne få støtte af programmet.
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side støtter
forslaget, eller det kompromis der kan opnås enighed om, idet Danmark i den
forbindelse:
-
under forhandlingerne støtter det overordnede formål med forslaget, der sigter
på at fremme europæisk samarbejde om kulturel og sproglig mangfoldighed og
kulturarv og øge de kulturelle og kreative sektorers konkurrenceevne.
lægger vægt på, at programmet går til aktioner og aktiviteter, der giver
europæisk merværdi, samt tager hensyn til forskelle mellem landene, f.eks. når
det gælder landestørrelse og sprogområde.
lægger vægt på, at drøftelserne om forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s næste flerårige
finansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for
-
-
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til kulturdelen på kommende rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018, til kulturministeren
1977050_0003.png
Page 3
forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme er at realisere et samlet
udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU’s BNI.
-
arbejder for, at det kommende program forenkles både indholdsmæssigt og med
hensyn til programmets forvaltning.
[Pkt. 9 om rådskonklusioner om arbejdsplanen for kultur 2019-2021]
Mht.
punkt 9
om udkast til rådskonklusioner om en kulturarbejdsplan for 2019-
2021 kan jeg nævne, at den kommende arbejdsplan, som afløser den nuværende
plan, skal ses i forlængelse af bestræbelserne på at sætte kulturen højere op på EU’s
dagsorden.
Den plan, der tegner sig, har større volumen og flere elementer end de hidtidige
kulturarbejdsplaner
inklusive den nuværende plan.
Danmark har under forhandlingerne stået ret alene med hensyn til at begrænse
omfanget af planen med dens mange temaer, møder, konferencer mv., som alle
sigter på at give landene mulighed for at idé- og erfaringsudveksle på kulturområdet.
Og samarbejde på grundlag af den såkaldt åbne koordinationsmetode.
For mig giver det ikke god mening at bygge et stort apparat op for at videndele og
udveksle. Det behøver vi ikke vedtage en kulturarbejdsplan for at gøre. Og
spørgsmålet er, om alle de mange lande, som har ønsket at få en omfangsrig plan,
f.eks. har mulighed for at afsætte personressourcer til formålet
det må vi afvente
og se.
Indretningen af kulturområdet er og bliver en sag for medlemslandene selv. Det har
derfor for Danmark været vigtigt, at det klart fremgår i planen, at det er frivilligt for
de enkelte lande, om de vil deltage i arbejdsgrupper og møder eller ej.
[Pkt. 10 om rådskonklusioner om styrkelse af europæisk indhold i den digitale
økonomi]
Dagsordenens
punkt 10
omhandler rådskonklusioner om styrkelse af europæisk
indhold i den digitale økonomi.
Der er i udkastet til rådskonklusioner sat fokus på muligheder og hovedudfordringer
for Europas mediesektor samt kulturelle og kreative sektorer i den digitale økonomi.
Udkastet fokuserer på en række politikområder, som tilsammen udgør en ramme, der
kan bidrage til at sikre kulturel diversitet og mediemangfoldighed. Og til bedst mulig
udnyttelse af sektorernes økonomiske og kulturelle potentiale.
Udkastet adresserer en række politiske prioriteter på EU’s dagsorden. Det drejer sig
om fremme af diversitet, synlighed og innovation samt etablering af lige
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til kulturdelen på kommende rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018, til kulturministeren
Page 4
konkurrencevilkår. Og det drejer sig om øget tillid til informationsformidling og
kilder samt styrkelse af færdigheder og kompetencer.
Regeringen støtter konklusionsudkastets ambitioner. Det er vigtigt at skabe øget
politisk opmærksomhed om centrale politikområder, der kan bidrage til at sikre
europæisk indhold
samt distribution af indholdet
i den digitale økonomi.
[Pkt. 11 om politisk drøftelse af bekæmpelse af desinformation på internettet]
I tilknytning til den forventede vedtagelse af rådskonklusionerne lægges der som
omtalt i
punkt 11
op til en politisk drøftelse af medieaktørers rolle og bekæmpelse
af desinformation på nettet.
Jeg forventer at understrege vigtigheden af, at der generelt i forhold til at bekæmpe
desinformation og påvirkningskampagner er behov for både på nationalt som
europæisk plan at arbejde på tiltag af forskelligartet karakter. Der findes ikke én
enkelt løsning. Her vil jeg fremhæve betydningen af mediepluralisme og ”bløde
tiltag” såsom fremme af uddannelse, mediekendskab og kvalitetsjournalistik.
Jeg vil også nævne, at der i arbejdet skal tages højde for at sikre beskyttelsen af
menneskerettigheder
særligt retten til ytringsfrihed og pressefrihed. Her bliver det
interessant at se resultatet af Ytringsfrihedskommissionens arbejde. Dette arbejde
forventes afsluttet i første halvdel af 2019.
[Pkt. 12 Konklusioner fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om sportens økonomiske dimension]
På sportsdelen er der fokus på sportens økonomiske dimension.
Punkt 12
om udkast
til konklusioner tager således afsæt i, at sport spiller en vigtig rolle for Europas
økonomi i forhold til vækst, innovation og beskæftigelse på tværs af forskellige
sektorer.
Formandskabet har med sit udkast til konklusioner ønsket at sætte fokus på de
socioøkonomiske effekter, som sport har i samfundet, herunder i forhold til
folkesundhed, regional udvikling, integration, social sammenhængskraft mv.
Medlemsstaterne opfordres i den forbindelse til at overveje at udvikle
sammenlignelige systemer og metoder, som kan synliggøre sportens
socioøkonomiske dimension.
Det
er regeringens vurdering, at forslaget ikke er det mest centrale for EU’s
idrætssamarbejde, idet vi fra dansk side især har fokus på emner af
grænseoverskridende karakter, hvor EU-samarbejdet giver en klar merværdi. Det
omfatter f.eks. spørgsmål om matchfixing og antidoping.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-18 om ministerens indstilling til kulturdelen på kommende rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018, til kulturministeren
Page 5
Regeringen mener samtidig ikke, at medlemsstaterne skal forpligtes til at udvikle
harmoniserede metoder på EU niveau. Men eftersom konklusionsudkastet
alene
lægger op til, at medlemsstaterne overvejer en harmonisering af metoder på EU-
niveau, kan vi bakke op om konklusionsudkastet.
[Pkt. 13. Store sportsbegivenheder som innovationsdrivere]
Punkt 13
om store sportsbegivenheder som innovationsdrivere skal ses i
forlængelse af det foregående dagsordenspunkt.
Formandskabets diskussionsoplæg tager således afsæt i, at store sportsbegivenheder
ikke alene har betydning for den lokale, regionale og nationale økonomi, men de har
også innovationsfremmende potentiale.
Udgangspunktet for oplægget er, at sport er en vigtig drivkraft for innovation, samt
at sportssektoren er tæt forbundet med teknologisk udvikling og kreativitet.
Fra dansk side har vi noteret os formandskabets ønske om at drøfte emnet, men vi
vurderer ikke, at det har umiddelbar relevans for EU’s idrætssamarbejde.
Jeg vil
derfor vinkle drøftelsen i en mere kulturel/sportsspecifik retning med fokus på store
sportsbegivenheders betydning for skabelse af fællesskab, oplevelser og forankring.
På den baggrund vil Danmark deltage i drøftelsen med udgangspunkt i nationale
erfaringer.
[Dansk punkt under ”eventuelt” om videresalg af billetter til kultur-
og
sportsbegivenheder]
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg
som opfølgning på et samråd i Kulturudvalget
tidligere på året
– under ”eventuelt” vil rejse spørgsmålet
om forbrugerbeskyttelse
ved grænseoverskridende videresalg af billetter til kultur- og sportsbegivenheder
med fortjeneste for øje.