Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1978120_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
29. november 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 19. november 2018, efter ønske fra Mogens Jensen
(S), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 35 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes indhente en redegørelse for henvendelsen fra TV2 Østjylland omdelt
som KUU alm. del
bilag 39 til tv-producenter, idet jeg finder det bemærkelsesværdigt,
hvis TV2 Østjylland vil til at anvende licenskroner på medieindhold der primært er
målrettet til visning på Youtube.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra TV 2/ØSTJYLLAND, som har
oplyst følgende:
”TV2 ØSTJYLLAND
skal ifølge PS-kontrakt gældende for 2015-2018
'drive
internetaktiviteter med indhold og tjenester, der bruger internettets formidlingsformer og
som bidrager til public service formål og som er redaktionelt begrundet'
Der står endvidere om præmis og formål for public service virksomheden:
... og skal sikre, at TV 2/ØSTJYLLAND videreføres og udvikles som udbyder af
regionalt public service-indhold på tv, internet og andre platforme, som seere og brugere
efterspørger.
I det foreliggende udkast til kontrakt for 2019-2023 står der:
TV2 ØSTJYLLAND skal
fokusere på udvikling af indhold og distributionsformer, der ud fra en
helhedsbetragtning er relevant i det pågældende regionale område, herunder ift
befolkningssammensætningen mv. (paragraf 3.3)
I Østjylland er en stor andel af borgerne unge voksne
tal fra Danmarks Statistik viser
at 20% af indbyggerne er mellem 18 og 30 år. Det er en større andel end
landsgennemsnittet (17%) og f.eks. hovedstadsområdet (18%). I det lys finder vi det helt
naturligt at benytte de platforme for distribution, som er relevante for netop den
målgruppe
Dok. nr. 18/04219-3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om at indhente en redegørelse for henvendelsen fra TV2 Østjylland omdelt som KUU alm. del – bilag 39 til tv-producenter, til kulturministeren
Side 2
Tal fra en undersøgelse lavet af Epinion for TV2 ØSTJYLLAND i 2017 viser, at kun
28% de 15-29 årige benytter sig af flow-tv dagligt, mens 38% bruger YouTube.
Tal fra DRs medieforskning i 2016 viser, at 48% af aldersgruppen 12+ ser YouTube
ugentligt - det tal er meget sandsynligt kun steget på de seneste 2 år.
Vi har allerede gjort os nogle positive erfaringer med at producere målrettet til
YouTube:
I 2018 fik TV2 ØSTJYLLAND Metronome Aarhus til at producere en serie målrettet
kvinder i alderen 18-24 år, der handler om krops-positivisme. Vores research viste, at
hver 3. kvinde i landsdelen havde det så svært med deres krop, at det hæmmede dem i
hverdagen (Epinion for TV2 ØSTJYLLAND). Efter undersøgelser af hvilken
distributionsform, der var mest effektiv ifht at ramme målgruppen, valgte vi YouTube
som primær platform. Det har efter 7 uger medført følgende: Flere end 146.000
visninger af første afsnit og over 1.8 mio minutter set i alt af hele serien. Serien har via
YouTube ramt lige præcis den målgruppe vi ønskede, og som vi har så svært ved at få
til at se (flow)tv: 32 % af seerne af vores serie er kvinder i alderen 18-24 år.
Vi ønsker også i 2019 at invitere private producenter til at komme med bud på denne
vigtige opgave med at producere dansk public service til unge, og det er den invitation,
der netop er sendt ud til producenterne i ønsket om, at de kan bidrage til udviklingen af
indhold og distribution på de platforme, som målgruppen benytter
i dette tilfælde
YouTube.
Vigtigt er det også at huske, at intet indhold, der udvikles til og distribueres på
YouTube udelukkende ligger på YouTube. Det sendes også på vores kanal, i vinduerne
på TV 2 Danmark samt ligger tilgængeligt via vores hjemmeside. Vi spreder det ud alle
de steder, det giver mening for at flest mulige får glæde af vores public service indhold.
Pointen er, at hvis ikke vi udvikler indhold målrettet den bestemte platform, vil det
være umuligt at opnå samme rækkevidde, som vi har set med eksemplet beskrevet
ovenover. Vores erfaring er, at digitale platforme er mindre taknemmelige end tv-
platformen. Hvis ikke form og indhold rammer rent fra første sekund, er brugerne
hurtigt væk.
Vi mener derfor det er nødvendigt for at sikre public service til alle generationer, at vi
udvikler unikt indhold til distribution på YouTube såvel som til en række andre sociale
og digitale platforme.”
Jeg kan henholde mig til det af TV 2/ØSTJYLLAND oplyste.
Mette Bock