Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1968319_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
14. november 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 31. oktober 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 26 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til og kommenterer de problemstillinger, der tages op i
henvendelsen fra Akademiet for Moderne Cirkus omdelt som KUU alm. del bilag 21.
Svar:
I henvendelsen fra Akademiet for Moderne Cirkus, jf. bilag 21 henvises til mit svar på
KUU spm. 355. I henvendelsen hævdes det,
”at
ministeren udelukkende forholder sig til
det understøttende fakta-ark som blev omdelt og ikke til det fulde oplæg fra foretrædet,
som der formodes at være blevet taget referat af”.
Jeg skal indledningsvist fastslå, at jeg ikke er gjort bekendt med et referat fra
forsøgsuddannelsen AMOCs foretræde for Kulturudvalget, hvor jeg ikke selv var til
stede. Mit svar tager derfor ganske rigtigt udgangspunkt i det understøttende faktaark,
som var det bilag, der ledsagede spørgsmål 355. Jeg går dog ud fra, at det der ønskes
fra forsøgsuddannelsens side er, at jeg forholder mig til helheden af den evaluering, der
blev udarbejdet af Susanne Hjelm Pedersen og Louise Ejgod Hansen fra Center for
Kulturevaluering ved Aarhus Universitet i juni 2018. Det vil jeg derfor gøre nedenfor,
om end jeg for en god ordens skyld skal gøre opmærksom, at jeg allerede i mit brev af 2.
juli 2018 til AMOC (vedlagt) kommenterede på evalueringen.
Bilag 21 indeholder følgende pointer fra evalueringen, som jeg nedenfor gerne vil
kommentere samlet:
At forsøgsuddannelsen har medført en professionalisering af nycirkus i Danmark,
og at uddannelse er en forudsætning for, at nycirkus kan cementere sig i det
samlede kunstneriske landskab.
Dok. nr. 18/03970-2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministerens kommentar til de problemstillinger, der tages op i henvendelsen fra Akademiet for Moderne Cirkus, til kulturministeren
Side 2
At nycirkus er en fornyelse af scenekunstudtrykket, og at nycirkusartister ikke
afløser eller udkonkurrerer skuespillere og dansere men kommer med et eget
scenisk udtryk.
At de lokaler, som forsøgsuddannelsen har brugt, er indrettet specielt, at
Københavns Kommune har bekostet mange penge på dem, og at lokalerne er vigtige
i forhold til at kunne fastholde de mest professionelle nycirkuskompetencer i
Danmark.
Som det fremgår af min besvarelse af KUU spm. 356, er jeg enig i, at der på AMoC er
skabt nogle vigtige erfaringer og et miljø som er spændende. Ligeledes anerkender jeg i
mit ovenfor nævnte brev til AMoC af 2. juli de gode resultater og erfaringer, som AMoC
har indhøstet, og som fremgår af evalueringsrapporten.
Men en klar præmis for mig har hele tiden været, at hvis de nuværende lokaler i
tilknytning til den kommunale institution AFUK skulle være en del af løsningen,
forudsatte det, at kommunen var med i en driftsfinansiering. Desværre er situationen
nu som bekendt, at Københavns Kommune med budgetaftalen for 2019 meget klart har
fraskrevet sig et økonomisk medansvar for at sikre en langsigtet løsning. Det er
ærgerligt. For det er ikke realistisk, at Kulturministeriet kan påtage sig at fuld-
finansiere en ny kunstnerisk uddannelse i en situation, hvor der samlet set er færre
midler til rådighed for kunstnerisk videregående uddannelse som følge af
omprioriteringsbidraget.
Omkring dialogen mellem Kulturministeriet og Københavns Kommune kan jeg sige, at
den har fundet sted på møder og i telefonsamtaler igennem foråret 2018 mellem
ledende embedsmænd i henholdsvis Kulturministeriet og Københavns Kommune.
Til spørgsmålet om, hvorfor nycirkusuddannelsen i sin nuværende form vil få svært ved
at leve op til kravene på de videregående kunstneriske uddannelser, vil jeg gerne citere
evalueringsrapporten, s. 35, hvor rektor for den Danske Scenekunstskole Mads
Thygesen refereres:
”Thygesen …pointerer,
at det givetvis vil betyde en prioritering af udviklingen af det
tværfaglige på bekostning af det fagspecifikke i uddannelsen, fordi der vil blive stillet nye
krav til uddannelsens indhold og progression. Dertil kommer, at Thygesen vurderer, at
DDSKS ikke kan drive uddannelsen for de midler, den har været drevet for i
forsøgsperioden.”
Rektor for scenekunstskolen vurderer altså, at det både vil blive dyrere, og at der vil
blive stillet langt højere krav til uddannelsen, hvis den fremadrettet skal være en
bacheloruddannelse på linje med de øvrige uddannelser på scenekunstskolen. Det
betyder ikke, at det ikke kan lade sig gøre at indtænke nycirkus i Scenekunstskolen.
Men økonomien skal være der til det, og der skal være tid og rum til at gøre det rigtigt.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministerens kommentar til de problemstillinger, der tages op i henvendelsen fra Akademiet for Moderne Cirkus, til kulturministeren
Side 3
Endelig spørges der til, hvilke emner jeg mangler svar på i en fortsat afsøgning af
nycirkus som et uddannelsesmæssigt felt.
Jeg har allerede nævnt de økonomiske aspekter, som evalueringsrapporten ikke er inde
men som ikke desto mindre er relevante. Dernæst mangler jeg en gennemarbejdet
og realistisk plan.
Mette Bock