Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1971034_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
19. november 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 31. oktober 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 25 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at regeringens besparelser på public service er så markante, at det
ikke er muligt for DR, således som der lægges op til i public service-kontrakten, at
levere grundlæggende public service og indhold, som kommercielle udbydere ikke
udbyder, når DR som følge af besparelserne er nødsaget til at lukke DR Radiodrama, jf.
”Radiodramaet er nær en sagablot” i Politiken den 29. oktober 2018?
Svar:
Som jeg tidligere har redegjort for på samråd i Kulturudvalget den 3. oktober og 24.
oktober 2018 hviler Medieaftalen for 2019-2023 i forhold til DR
og DR’s nye public
service-kontrakt for samme periode på to overordnede søjler.
For det første skal DR indholdsmæssigt gå fra at være en bred medievirksomhed til en
markant og samlende kulturinstitution med fokus på nyheder, oplysning, kultur, læring
samt indhold til børn og unge af høj kvalitet. I den forbindelse reduceres DR’s
økonomiske ramme med 20 pct. over årene 2019-2023. Der er behov for et tydeligere
DR, og DR skal derfor fokusere klarere på grundlæggende public service og dermed et
stærkere fokus på DR’s kerneopgaver.
For det andet skal DR tage afsæt i det øgede digitale brug ved distributionen af
DR’s
indhold. Det drejer sig om, at DR skal adressere den øgede digitalisering, danskernes
forandrede medievaner og generationskløften i mediebrugen.
De to søjler og reduktionen på 20 pct. er implementeret i DR’s nye public service-
kontrakt.
I den forbindelse anmodede jeg den 29. juni 2018 DR om input til den nye public
service-kontrakt, herunder et oplæg til, hvordan DR med udgangspunkt i medieaftalen
Dok. nr. 18/03962-4
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren er enig i, at regeringens besparelser på public service er så markante, at det ikke er muligt for DR, således som der lægges op til i public service-kontrakten, at levere grundlæggende public service og indhold, til kulturministeren
Side 2
fremadrettet vil tilrettelægge sit kanaludbud. Som opfølgning herpå fremsatte DR
forslag til en
ny plan for DR’s tv- og radiokanaler og DR’s internetbaserede tv-udbud,
som efterfølgende uændret er blevet implementeret i den nye kontrakt.
Udover DR’s plan for DR’s tv-
og radioudbud fremsatte DR forskellige forslag til
ændringer i DR’s public service-forpligtelser,
herunder forslag om ændring af tilgangen
til dramatik på radio og podcast for at afspejle nye lytter- og brugervaner. DR foreslog
en
nedskalering af DR’s audio-dramatilbud,
så dette fremover udkommer i form af
enkelte podcasts målrettet unge samt som satire og ”situationsdramatik”, hvorved
fiktionstilbuddet ifølge DR fokuseres til de målgrupper, hvor indholdet giver størst
værdi. DR henviste i den forbindelse bl.a. til, at DR’s
radiodrama-tilbud
er et
forholdsvist dyrt tilbud, der primært benyttes af et begrænset antal danskere. Fiktion
til radio og podcast koster ifølge DR i gennemsnit fire gange så meget som ikke-fiktive
fortællende programmer til radio og podcast, og serierne lyttes sjældent af mere end ca.
10.000 lyttere pr. afsnit, og det er ikke usædvanligt, at der kun er ca. 5.000 lyttere pr.
afsnit.
På denne baggrund er det i den nye public service-kontrakt efter forslag fra DR fastsat,
at DR skal have tilbud inden for dansk audio-fiktion, der primært stilles til rådighed
som podcasts via DR’s digitale radiotilbud DR Radio.
Det bemærkes i den forbindelse, at DR allerede i forbindelse med indgåelsen af
medieaftalen for 2015-2018 fokuserede sit audio-fiktionstilbud til primært at udkomme
via dr.dk eller via DR’s radio-
app som on demand/podcast.
Det følger af lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed, at DR’s bestyrelse er DR’s øverste
ledelse og har det overordnede programansvar, mens DR’s generaldirektør har det
daglige programansvar og varetager den daglige administrative og økonomiske ledelse
af DR.
Det er således op til DR at udfylde public service-kontrakten, herunder udmønte
kontraktens forpligtelser om dansk audio-fiktion.
Mette Bock