Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1968239_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
14. november 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 26. oktober stillet mig følgende spørgsmål, nr. 19
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af KUU alm. del - samrådsspørgsmål B
fremsende en oversigt over de seneste års udvikling i reklamebudgetterne på de
audiovisuelle kanaler.
Svar:
Reklamebudgetterne for de enkelte kanaler (fx de enkelte tv-kanaler) er ikke offentligt
tilgængelige. Jeg forstår derfor spørgsmålet således, at der ønskes en oversigt over de
seneste års udvikling i annonceomsætningen for de audiovisuelle platforme (aggregeret
niveau).
Tabel 1
nedenfor viser annonceomsætningen fra 2010 til 2017 for forskellige plaforme.
Tabel 1
Annonceomsætningen fordelt på platforme 2010-2017
Mio. kr. (løbende priser)
TV
Radio
Internet
Øvrige platforme
Annonceomsætning
i alt
2010
2.256
232
3.624
6.303
12.415
2011
2.517
270
4.144
6.154
13.085
2012
2.350
278
4.543
5.535
12.706
2013
2.251
288
4.924
5.098
12.561
2014
2.170
307
5.458
4.801
12.736
2015
2.203
329
6.138
4.495
13.165
2016
2.184
371
6.718
4.110
13.383
2017
2.159
388
7.357
3.731
13.635
Anm. Øvrige platforme omfatter: Dagblade, lokale- og regionale ugeaviser, magsiner/fagblade/tidsskrifter, årlige
publikationer, outdoor og biograf.
Kilde: Det Danske Reklamemarked 2017 af IRM i Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2018.
Mette Bock
Dok. nr. 18/03894-2