Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
NOTAT
23. august 2018
Jour. nr. 18/06420
Fortidsmindebeskyttelse
–
retsgrundlag og praksis
Retsgrundlag
Museumsloven
1
indeholder et forbud mod ændring i tilstanden af de typer af
fortidsminder, der er optaget i bilaget til loven. Siden indførelsen af
fortidsmindebeskyttelse i 1937 er de typer af fortidsminder, som er omfattet
af beskyttelsen, blevet udvidet i mindre omfang.
Museumsloven indeholder en bestemmelse, som giver mulighed for, at Slots-
og Kulturstyrelsen
–
og Miljø- og Fødevareklagenævnet som klageinstans
–
i
særlige tilfælde og på baggrund af en konkret vurdering kan meddele
dispensation fra forbuddet mod ændring i tilstanden af beskyttede
fortidsminder.
Museumsloven indeholder ikke nærmere regler om selve vurderingen, der
skal foretages i relation til, om der kan meddeles dispensation (eksempelvis
en opregning af kriterier, som kan indgå i vurderingen). Vurderingen af, om
der er grundlag for at meddele dispensation, beror derfor på administrativ
praksis fra Miljø- og Fødevareklagenævnet og Slots- og Kulturstyrelsen.
Praksis for dispensation
Der foreligger efterhånden en ganske righoldig praksis fra både Miljø- og
Fødevareklagenævnet og Slots- og Kulturstyrelsen, der henses til ved
administration af bestemmelsen om dispensation til ændring i tilstanden af
beskyttede fortidsminder.
I nævnets afgørelser om dispensation anføres bl.a. at:
»Det følger af museumslovens § 29 e, stk. 1, 1. pkt., at der ikke må foretages ændring i
tilstanden af fortidsminder. Dette gælder alle fysiske indgreb i selve fortidsmindet. Det
vil sige, at ingen foranstaltninger, der indebærer en påvirkning af fortidsmindets
indhold og overflade, er tilladt.
Baggrunden for bestemmelsen er dels at beskytte fortidsmindet mod ødelæggelse og
dels at sørge for, at fortidsminderne fremstår på en sådan måde, at man kan forstå
deres oprindelige funktion.
1
Lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014, som ved § 46 i lov nr. 1715 af 27. december 2016.