Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1949101_0001.png
Arrangement:
Samråd om nedskæringer i DR og DR’s nye
public service-kontrakt
samrådsspørgsmål O
stillet af Kulturudvalget efter ønske fra
Mogens Jensen (S).
Åbent
3. oktober 2018 kl. 11.15-12.15
Folketinget
3. oktober 2018
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Samrådsspørgsmål O
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ministeren i forlængelse af
regeringens medieaftale med DF har gennemført nedskæringer i DR,
der betyder en historisk forringelse af radio- og tv-tilbuddet til
danskerne, der bl.a. medfører dårligere nyhedsdækning, dårligere
sportsdækning, forringelse af kultur- og musikformidling gennem
lukning af DR-K og 3 musikkanaler og samlet set medfører et DR,
der henvender sig til færre danskere, jf. DR’s public servicekontrakt
for 2019-2023. Herudover bedes ministeren redegøre for, om
kontrakten med det beskrevne detaljeringsniveau er i
overensstemmelse med armslængdeprincippet, herunder om der er i
overensstemmelse med armslængdeprincippet, at regeringen i public
service-kontrakten regulerer længden af artikler på dr.dk.
[Det talte ord gælder]
Samrådstale
Tak for det stillede spørgsmål O.
Dok. nr. 18/03435-2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 2
Der har siden
offentliggørelsen af DR’s nye
public service-kontrakt
og DR’s udviklings-
og
spareplan den 18. september 2018 været en
omfattende dækning i pressen af begge dele.
Dækningen har imidlertid været upræcis på en
række punkter. Jeg synes derfor, at det er rigtig
fint, at vi her i Kulturudvalget får mulighed for
at debattere og klargøre, hvad der er op og ned i
medieaftalen, public service-kontrakten og
DR’s udviklings-
og spareplan.
Det gælder både i forhold til besparelserne i DR
og public service-kontraktens detaljerings-
niveau.
Lad os starte med medieaftalen, der den 29. juni
2018 blev indgået mellem regeringen og Dansk
Folkeparti for perioden 2019-2023.
Det er en præmis for medieaftalen, at der i
henhold til aftalen af 16. marts 2018 mellem
regeringen og Dansk Folkeparti for det første
foretages en reduktion af DR’s økonomiske
ramme på 20 pct. over årene 2019 til 2023. Og
for det andet, at finansieringen af public service
mv. i perioden 2019-2022 gradvist omlægges
fra licens til skat.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 3
Aftaleparterne er i den forbindelse enige om, at
DR varetager opgaver, der er en kulturbærende
del af det danske samfund, og at DR skal
videreføres som Danmarks centrale udbyder af
public service. Samtidig er der mellem
aftaleparterne enighed om, at der er behov for
en bedre balance mellem DR og private
medieudbydere, og at DR derfor skal fokusere
klarere på grundlæggende public service og
dermed et stærkere fokus på DR’s kerne-
opgaver.
På denne baggrund har regeringen og Dansk
Folkeparti indgået en medieaftale, der i forhold
til DR hviler på to overordnede søjler.
For det første skal DR
indholdsmæssigt
gå fra
at være en bred medievirksomhed til en
markant og samlende kulturinstitution med
fokus på nyheder, oplysning, kultur, læring
samt indhold til børn og unge.
For det andet skal DR tage afsæt i det øgede
digitale brug ved
distributionen
af DR’s
indhold. Som element heri indgår i
medieaftalen, at DR skal reducere udbuddet af
flow-tv kanaler fra seks til fire. Det giver god
mening i en helt ny medievirkelighed, hvor bl.a.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 4
brugen af traditionelt tv kraftigt mindskes til
fordel for streaming.
Besparelsen på 20 pct. og de to overordnede
søjler er med udgangspunkt i medieaftalen
implementeret i DR’s nye public service-
kontrakt.
Kontrakten
cementerer DR’s rolle som
kulturinstitution med et stærkere fokus på DR’s
kerneopgaver og et fremtidigt DR, hvor
kvalitet, tilgængelighed og åbenhed vil være
nøgleord. DR skal adressere den øgede
digitalisering og danskernes forandrede
medievaner ved distributionen af DR’s indhold.
Samtidig vil samarbejdsrelationerne med både
private aktører og kulturlivet blive styrket.
DR har som input til kontraktforhandlingerne
fremlagt forslag til en ny plan for DR’s tv-
og
radiokanaler og DR’s internetbaserede tv-
udbud. DR’s nye plan er uændret
afspejlet i
kontrakten.
DR’s plan
er med andre ord taget
politisk til efterretning i forbindelse med
forhandlingerne om DR’s nye kontrakt.
Hvilket
DR også offentligt har kvitteret for.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 5
DR offentliggjorde samtidig med public
service-kontraktens offentliggørelse den 18.
september 2018 DR’s spare-
og udviklingsplan
for de kommende år med afsæt i medieaftalens
og public service-kontraktens nye økonomiske
og politiske rammevilkår, herunder reduktionen
af DR’s økonomi med 20 pct.
DR har om planen meldt ud, at den indebærer
en nytænkt kanalportefølje, hvor DR reducerer
antallet af flowkanaler på tv og radio og satser
endnu mere på de digitale tilbud. På
indholdssiden foretager DR indholds-
prioriteringer, hvor DR vil have færre, men
mere markante indholdstilbud. Fokus vil ifølge
DR være på nyheder, dokumentar, børn og
unge, oplysning og kultur, kor og orkestre, tv-
drama og den regionale dækning, mens særlig
sport, livsstil, underholdning og udenlandske
film og serier nedprioriteres.
DR har desuden meldt ud, at DR vil levere mest
mulig public service for pengene, dvs. at en så
stor del af DR’s midler som muligt skal bruges
på produktion af public service-indhold. DR
gennemfører derfor også betydelige
forenklinger i DR’s organisation og slanker
DR’s administration.
Forholdsmæssigt sparer
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 6
DR mere på administration og støttefunktioner
mv. end på programmer og indhold.
DR har offentligt tilkendegivet tilfredshed med
public service-kontraktens opprioritering af
DR’s digitale tilstedeværelse.
DR henviser bl.a.
til, ”at
der er lagt meget vægt på, at DR skal
kunne imødekomme den yngre generation, der
bliver mere digital, og at DR i det hele taget
udvikler sig i lyset af den aktuelle
medievirkelighed.”
Jeg vil gerne kvittere for DR’s udviklings-
og
spareplan. Jeg har stor respekt for, at DR's
bestyrelse og ledelse har grebet opgaven
fremsynet an med en udviklingsplan, der klart
adresserer både digitaliseringsudfordringen og
generationskløften.
Der er lige nu en hård tid på DR med
afskedigelser, der berører mange menneskers
liv. Og det bliver selvsagt et andet og mindre
DR, når vi reducerer økonomien med 20
procent. Men DR vil fortsat være den
kulturinstitution, der får tilført massivt flest
ressourcer, nemlig mere end tre milliarder
kroner om året, når besparelsen er fuldt indfaset
om fem år. Og DR vil komme til at stå klart
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 7
frem med markante indholdstilbud på public
service-kerneområder til alle generationer på de
forskellige platforme, de befinder sig på.
Der er desuden stillet spørgsmål om, hvorvidt
kontrakten med det beskrevne detaljerings-
niveau er i overensstemmelse med armslængde-
princippet. Herunder om det er i
overensstemmelse med armslængdeprincippet,
at regeringen i public service-kontrakten
regulerer længden af artikler på dr.dk.
Hertil må jeg konstatere, at der hverken er mere
eller mindre armslængde i public-service
kontrakten end tidligere.
Arbejdsdelingen mellem politikere og DR er, at
politikere skal fastsætte DR’s public service-
opgaver og økonomiske ramme. Dette gøres via
den mediepolitiske aftale og den efterfølgende
public service-kontrakt, der indgås mellem DR
og kulturministeren. Til gengæld skal vi
politikere afholde os fra indblanding i, hvordan
DR skal opbygge deres organisation, hvor
medarbejderne skal være placeret og hvilke
konkrete programmer og indhold, der skal
produceres. Det er således op til DR at udfylde
public service-kontrakten.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 8
Armslængdeprincippet er i forhold til DR
grundfæstet i radio- og fjernsynslovens § 15 om
DR’s status som selvstændig offentlig
institution. Det følger desuden af loven, at
bestyrelsen
er DR’s øverste ledelse og har det
overordnede programansvar, mens DR’s
generaldirektør har det daglige programansvar
og varetager den daglige administrative og
økonomiske ledelse af DR.
Jeg tillader mig her at citere, hvad der står i
afsnit I) i den netop indgåede public service-
kontrakt om rammerne for public service-
kontrakten:
”Formålet
med kontrakten er at præcisere,
hvilke opgaver DR forventes at opfylde, og at
udstikke rammerne inden for hvilke public
service-virksomheden kan drives.
Kontrakten baseres på lovgivningens
bestemmelse om DR som en selvstændig
offentlig institution, jf. radio- og
fjernsynslovens § 15, uden for kulturministerens
almindelige instruktionsbeføjelse. DR er
uafhængig af økonomiske, kommercielle og
politiske interesser.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 9
Det indebærer, at DR’s bestyrelse inden for de
rammer, der er fastlagt i lovgivningen og denne
kontrakt, har ansvaret for den overordnede
tilrettelæggelse af programvirksomheden.
Det medfører endvidere, at DR’s bestyrelse har
fuld og uindskrænket rådighed over de tildelte
midler til anvendelse på de aktivitetsområder,
der er angivet i lovgivningen og i kontrakten
eller i øvrigt efter aftale med kulturministeren.”
Med udgangspunkt i disse principper er det
også i denne kontrakt fastlagt, hvilke public
service-opgaver, DR er forudsat at varetage i
kontraktperioden, og hvilken støtte, DR
modtager til dækning af omkostningerne
herved.
Kontrakten er desuden baseret på principperne i
EU-Kommissionens meddelelse om
statsstøttereglernes anvendelse på public
service radio- og fjernsynsvirksomhed.
I Kommissionens meddelelse er det bl.a. fastsat,
at definitionen af public service-opgaven
henhører under medlemsstaternes kompetence.
Definitionen kan være kvantitativ eller
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 10
kvalitativ og skal af hensyn til tilsynet med
radio-/tv-foretagendets varetagelse af opgaven
være så præcis som mulig.
Det må konstateres, at DR’s allerførste public
service-kontrakt for perioden 2003-2006 var
markant kortere og mindre detaljeret end de
efterfølgende kontrakter. I efterfølgende
kontrakter er der på nogle områder blevet
arbejdet med mere præcise og detaljerede
opgavebeskrivelser og på andre med mindre
detaljeringsgrad. Der kan findes talrige
eksempler på begge dele. I tidligere kontrakter
er f.eks. antal sendetimer på tv beskrevet, man
kræver et bestemt antal nyhedsudsendelser, at
DR hver aften sender en hovednyheds-
udsendelse på tv i prime time og lignende.
Hvis man sammenligner den nye kontrakt med
den gældende kontrakt for 2015-2018 vil man
også her kunne finde eksempler på både mindre
detailregulering og på nogle mere præcise krav.
Jeg tillader mig her at henvise til mit svar på
spørgsmål nr. 352 stillet af Kulturudvalget efter
ønske fra Mogens Jensen, hvor jeg anmodes om
at redegøre for forskelle mellem de to
kontrakter.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 11
Når lange, dybdegående tekstbaserede
nyhedsartikler på nettet ikke skal være en del af
DR’s opgaveløsning, er der
tale om en
præcisering af, hvilke public service-opgaver,
DR skal varetage på internettet på
nyhedsområdet.
Efter denne ramme må DR fortsat gerne være
på nettet med tekstnyheder. DR skal blot
begrænse de lange, dybdegående tekstbaserede
artikler, som de private nyhedsmedier i årevis
har beskrevet som en alvorlig udfordring for
konkurrencesituationen. DR skal fortsat være
aktiv og udvikle indsatsen på nettet, hvilket
også afspejler sig i kontrakten og i DR’s
udviklingsplan.
Danmark er ikke det eneste land, hvor der
politisk opstilles begrænsninger for public
service-mediernes tekstbaserede
nyhedsformidling på internettet af hensyn til
konkurrencesituationen. Dette har bl.a. været
tilfældet i mange år i Tyskland og Østrig.
Aktuelt kan jeg også nævne, at den svenske
Public service-komité for nylig har foreslået, at
de svenske public service-foretagender SR og
SVT skal udøve deres on-line-
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 3. oktober 2018 om forringelser af radio- og tv-tilbuddet til danskerne pga. nedskæringer i DR, til kulturministeren
Side 12
nyhedsvirksomhed med mere fokus på lyd og
levende billeder frem for tekst.
Jeg har da også noteret, at DR har reageret
konstruktivt og visionært på den nye
præcisering. DR vil ikke længere lave de
såkaldte ”longreads” og ”singler” –
dvs. meget
lange fortællinger og historier, der udelukkende
består af tekst. Som jeg forstår det går DR’s
ambition på at lave nogle interessante digitale
fortællinger, hvor video eller lyd er integreret
frem for bare ren tekst.
Det synes jeg lyder spændende
og meget på
linje med tankerne i Sverige.