Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Kirkeudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. april 2019 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 41
Vil ministeren redegøre for, hvordan fagpersoner, herunder f.eks. lærere, pædago-
ger, sosu-assistenter m.v., uddannes til at håndtere situationer, hvor de oplever at
børn og unge mistrives på baggrund af negativ social kontrol fra f.eks. et værdi- el-
ler trosbaseret samfund?
Svar
30. april 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Lærer- og pædagoguddannelserne såvel som socialrådgiveruddannelsen adres-
serer problemstillinger vedrørende mistrivsel og sociale problemer hos børn og
unge.
Af bekendtgørelsen for læreruddannelsen fremgår det blandt andet, at den stude-
rende skal have viden om attribuering, herunder viden om sociale problemer, kon-
flikthåndtering og mobning samt menneskerettigheder, børns rettigheder og idéhi-
storiske baggrund for rettighedstænkningen, herunder relationer mellem menne-
skerettigheder, religion og demokrati. Den studerende skal også kunne gå i dialog
med og reflektere over møder med elever og forældre med forankring i forskellige
religioner og livssyn samt håndtere og vurdere religiøse og kulturelle forhold i sko-
lens tradition og dagligdag.
Som led i pædagoguddannelsen skal den pædagogstuderende tilegne sig viden
om risikofaktorer og signaler på mistrivsel hos børn, unge og voksne. Herudover
skal de pædagogstuderende kunne identificere og reagere på børn, unge og
voksne, der viser tegn på mistrivsel i pædagogisk praksis samt identificere
sundhedsmæssige og sociale problemstillinger samt formulere pædagogiske
handlemuligheder i relation hertil.
Udsatte børn og unge indgår som et obligatorisk område i socialrådgiveruddannel-
sen. Socialrådgiverstuderende lærer blandt andet at beskrive, analysere og vur-
dere livsbetingelser og sociale problemer på individ-, gruppe-, organisations-
og samfundsniveau.
Ref.-nr.
19/019580-04
Side 1/2