Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
2051215_0001.png
Ministeren
Kirkeudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. april 2019 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 41
Vil ministeren redegøre for, hvordan fagpersoner, herunder f.eks. lærere, pædago-
ger, sosu-assistenter m.v., uddannes til at håndtere situationer, hvor de oplever at
børn og unge mistrives på baggrund af negativ social kontrol fra f.eks. et værdi- el-
ler trosbaseret samfund?
Svar
30. april 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Lærer- og pædagoguddannelserne såvel som socialrådgiveruddannelsen adres-
serer problemstillinger vedrørende mistrivsel og sociale problemer hos børn og
unge.
Af bekendtgørelsen for læreruddannelsen fremgår det blandt andet, at den stude-
rende skal have viden om attribuering, herunder viden om sociale problemer, kon-
flikthåndtering og mobning samt menneskerettigheder, børns rettigheder og idéhi-
storiske baggrund for rettighedstænkningen, herunder relationer mellem menne-
skerettigheder, religion og demokrati. Den studerende skal også kunne gå i dialog
med og reflektere over møder med elever og forældre med forankring i forskellige
religioner og livssyn samt håndtere og vurdere religiøse og kulturelle forhold i sko-
lens tradition og dagligdag.
Som led i pædagoguddannelsen skal den pædagogstuderende tilegne sig viden
om risikofaktorer og signaler på mistrivsel hos børn, unge og voksne. Herudover
skal de pædagogstuderende kunne identificere og reagere på børn, unge og
voksne, der viser tegn på mistrivsel i pædagogisk praksis samt identificere
sundhedsmæssige og sociale problemstillinger samt formulere pædagogiske
handlemuligheder i relation hertil.
Udsatte børn og unge indgår som et obligatorisk område i socialrådgiveruddannel-
sen. Socialrådgiverstuderende lærer blandt andet at beskrive, analysere og vur-
dere livsbetingelser og sociale problemer på individ-, gruppe-, organisations-
og samfundsniveau.
Ref.-nr.
19/019580-04
Side 1/2
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvordan fagpersoner, herunder f.eks. lærere, pædagoger, sosu-assistenter m.v., uddannes til at håndtere situationer, hvor de oplever at børn og unge mistrives på baggrund af negativ social kontrol, til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til kirkeministeren
2051215_0002.png
Undervisningsministeren har oplyst, at blandt fag- og myndighedspersoner med
erhvervsuddannelsesbaggrund som social- og sundhedshjælper, social- og sund-
hedsassistent og pædagogisk assistent er det primært de pædagogiske assisten-
ter, der arbejder med målgruppen børn og unge. Social- og sundhedsuddannede,
der er ansat inden for psykiatrien eller på bosteder, kan ligeledes være ansat på
institutioner, hvor den primære målgruppe er børn og unge. Social- og sundheds-
hjælpere og social- og sundhedsassistenter arbejder dog primært med ældre bor-
gere/patienter inden for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
I uddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og
pædagogisk assistent indgår kompetencemål, hvor eleverne f.eks. lærer at udøve
arbejdet i overensstemmelse med gældende regler, der følger med ansvaret som
fag- og myndighedsperson, at understøtte mestring af opgaver og udfordringer i
hverdagen samt at indgå i sociale fællesskaber.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet understøtter blandt andet ungdomsuddan-
nelser i, hvordan de i deres undervisning og anden pædagogiske praksis kan ar-
bejde med demokrati, medborgerskab og fællesskaber.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 2/2