Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
2051509_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 2280
Doknr.
693142
Dato
30-04-2019
Folketingets Kirkeudvalg har d. 11. april 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 39
(alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 39:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke tilbud i form af f.eks. exitprogrammer eller
lign. der er til personer, der ønsker at forlade et værdi- eller trosbaseret sam-
fund?”
Svar:
Det følger af serviceloven, at kommunerne er ansvarlige for at tilbyde personer,
der opholder sig lovligt i landet, rådgivning, støtte og hjælp, når de har behov
for det og uanset årsagen til behovet.
Efter servicelovens kapitel 3 har kommunerne pligt til at sørge for adgang til
rådgivning, som bl.a. omfatter en generel rådgivning, familieorienteret rådgiv-
ning samt mere specialiseret rådgivning til personer med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Rådgivning af menne-
sker med særlige behov kan være afgrænsede enkeltstående rådgivningssam-
taler, eller det kan være længere forløb. Rådgivningen skal afpasses den en-
keltes behov og kan omfatte rådgivning om en række forskellige forhold som
f.eks. uddannelse, beskæftigelse, boformer og almene trivselsmæssige
spørgsmål.
Det fremgår af § 81 i serviceloven, at formålet med at yde støtte efter loven til
voksne med særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte får en sam-
menhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes be-
hov. Støtten skal blandt andet ydes med det formål at forebygge, at den enkel-
tes problemer forværres, understøtte den enkeltes muligheder for at fastholde
egne ressourcer eller fremme øget selvstændighed samt forbedre den enkeltes
sociale og personlige funktion og fremme inklusion i samfundet, herunder med-
virke til at øge den enkeltes mulighed for deltagelse i uddannelse, beskæfti-
gelse og sociale relationer.
Kommunens indsats skal således altid målrettes den enkelte persons individu-
elle behov. Det kan f.eks. indebære tilbud om gruppebaseret eller tidsbegræn-
set hjælp, omsorg eller støtte samt gruppebaseret optræning og hjælp til udvik-
ling af færdigheder efter servicelovens §§ 82 a og b. Kommunen kan desuden
1
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilke tilbud i form af f.eks. exitprogrammer eller lign. der er til personer, der ønsker at forlade et værdi- eller trosbaseret samfund, til børne- og socialministeren, kopi til kirkeministeren
2051509_0002.png
eksempelvis træffe afgørelse om støtte efter servicelovens § 85 eller om mid-
lertidigt ophold på et botilbud efter servicelovens § 107, hvis borgeren har be-
hov herfor.
Det kan videre oplyses, at kommunerne har ansvaret for at sikre særlig støtte
og hjælp til et barn eller en ung under 18 år efter serviceloven uanset årsagen
til, at barnet eller den unge mistrives i hjemmet, herunder som følge af foræl-
dres manglende varetagelse af omsorgen for barnet eller den unge. Der kan i
den forbindelse henvises til tidligere besvarelse på KIU alm. del nr. 25.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1. Svar på KIU alm. del. spm. 25.
2