Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
2032509_0001.png
Notat
Talepapir til kirkeministeren til brug for besvarelse af KIU
alm. del samrådsspørgsmål E vedr. hvilke muligheder tros-
samfundsloven giver det offentlige i forhold til af egen drift at
undersøge forhold i et trossamfund, der omtales i medierne.
Lukket samråd den 15. marts 2019 kl. 09:00-10:00 i Kirkeudvalget
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder trossamfundsloven giver det
offentlige i forhold til af egen drift at undersøge forhold i et trossamfund, der
omtales i medierne?”
Samrådsspørgsmål E
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen J. Klint (S)
Vedlagt til orientering er samrådsspørgsmål C stillet af Kirkeudvalget til Justits-
ministeren. Justitsministeren deltager i samrådet.
Dato: 15. marts 2019
Akt nr. 41000
Sagsbehandler
Lena Bhakti Marcussen Petersen
Talepapir
Som jeg nævnte under min besvarelse af samråds-
spørgsmål D indebærer trossamfundsloven, at Kirkemi-
nisteriet fører tilsyn med de anerkendte trossamfund
her i landet.
Tilsynet sikrer bl.a., at der er åbenhed og gennemsigtig-
hed med de anerkendte trossamfunds organisation og
økonomi, og at trossamfundene fortsat opfylder betin-
gelserne for anerkendelse, herunder betingelsen om, at
de skal overholde dansk lovgivning.
Som led i tilsynet pålægger trossamfundsloven de aner-
kendte trossamfund en række pligter.
Et anerkendt trossamfund skal således uploade tros-
samfundets vedtægter, trosgrundlag, centrale ritualer
og årsregnskab i Trossamfundsregistret, så disse oplys-
ninger er offentligt tilgængelige på Trossamfundsregi-
strets hjemmeside. Derved har offentligheden også mu-
lighed for at få indsigt i trossamfundenes organisation
og økonomi.
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/3-19 om interne forhold i trossamfund, til kirkeministeren, kopi til justitsministeren
2032509_0002.png
Notat
Kirkeministeriets tilsyn med anerkendte trossamfund er
først og fremmest baseret på de oplysninger, som de an-
erkendte trossamfund har registreret i Trossamfundsre-
gistret, og ministeriet er forpligtet til at føre et løbende
tilsyn med disse oplysninger.
Det gælder blandt andet i forhold til årsregnskabet, som
et anerkendt trossamfund hvert år skal udarbejde og
indsende til Trossamfundsregistret. Årsregnskabet bli-
ver samtidig med indsendelse offentligt tilgængeligt på
Trossamfundsregistrets hjemmeside.
Kirkeministeriet skal i forbindelse med tilsynet påse, at
årsregnskabet overholder de formelle krav til årsregn-
skabet, og at årsregnskabet indeholde oplysninger om
det samlede beløb, trossamfundet har modtaget i dona-
tioner samt oplysning om donationer over 20.000 kr. fra
samme donator. [Hvis donator er en privat person eller
et enkeltmandsfirma skal donators identitet ikke oply-
ses. Her oplyses alene beløbets størrelse
fx 35.000 kr.
fra anonym donator.]
Side 2
Akt nr. 41000
De første regnskaber, der indsendes til Trossamfundsre-
gistret, er regnskaberne for 2018, som bliver tilgænge-
lige i registret her i løbet af 2019. [Fristen er 5 måneder
efter regnskabsårets afslutning, så hvis trossamfundets
regnskabsår er kalenderåret, skal regnskabet indsendes
ultimo maj.]
Derudover skal Kirkeministeriet føre tilsyn, når et aner-
kendt trossamfund fx har offentliggjort nye eller æn-
drede vedtægter. I disse situationer skal Kirkeministe-
riet påse, at de nye vedtægter stadig lever op til reglerne
i trossamfundsloven, herunder at der stadig er tale om
et trossamfund i medfør af trossamfundslovens § 1, og
at der fx stadig er mulighed for frivillig ind- og udmel-
delse af trossamfundet.
Hvert tredje år vil Kirkeministeriet desuden på eget ini-
tiativ anmode trossamfundene om at bekræfte, at oplys-
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/3-19 om interne forhold i trossamfund, til kirkeministeren, kopi til justitsministeren
2032509_0003.png
Notat
ningerne i Trossamfundsregistret om vedtægter, tros-
grundlag og centrale ritualer er korrekte. Denne del af
tilsynet er beskrevet i trossamfundslovens § 20, stk. 2.
I de tilfælde hvor Kirkeministeriet i forbindelse med det
løbende tilsyn bliver opmærksom på, at et anerkendt
trossamfund ikke opfylder sine forpligtelser efter tros-
samfundsloven, kan ministeriet rette henvendelse til
trossamfundet med en anmodning om at redegøre for
forholdet.
Hvis der opstår tvivl om et anerkendt trossamfunds
medlemstal kan Kirkeministeriet undtagelsesvis af-
lægge besøg hos trossamfundet og anmode om at få fo-
relagt en fortegnelse over trossamfundets myndige
medlemmer. Hjemlen hertil er i trossamfundslovens §
20, stk. 3. (Ministeriet har endnu ikke anvendt denne
mulighed for besøg.)
Hvis Kirkeministeriet i en konkret tilsynssag vurderer,
at trossamfundet ikke længere opfylder betingelserne
for at være anerkendt som trossamfund, kan ministeriet
tilbagekalde anerkendelsen.
Ud over det løbende tilsyn med vedtægter, indberetning
af årsregnskaber m.v., kan Kirkeministeriet som tilsyns-
myndighed af egen drift føre tilsyn med anerkendte
trossamfund ud fra de kriterier, der er fastsat i trossam-
fundsloven, fx kravet om, at trossamfund ikke må opfor-
dre til eller foretage noget, der strider mod bestemmel-
ser i lov eller bestemmelser fastsat i medfør af lov.
Kirkeministeriet vil for eksempel iværksætte en tilsyns-
sag i tilfælde, hvor Kirkeministeriet via medierne bliver
bekendt med, at et anerkendt trossamfund er involveret
i et strafbart forhold.
I den sammenhæng er det vigtigt for mig at sige, at hvis
Kirkeministeriet modtager konkrete oplysninger om, at
et anerkendt trossamfund er involveret i et strafbart
forhold, vil sagen blive videregivet til politiet. Det er
Side 3
Akt nr. 41000
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/3-19 om interne forhold i trossamfund, til kirkeministeren, kopi til justitsministeren
2032509_0004.png
Notat
Jeg vil også gerne understrege, at ministeriet ikke kan
tilbagekalde et trossamfunds anerkendelse alene på
baggrund af medieomtale.
ikke Kirkeministeriets opgave at efterforske kriminali-
tet
den opgave henhører under politi og anklagemyn-
dighed.
Side 4
Akt nr. 41000
Grundlaget for tilbagekaldelsen i de situationer, hvor
der er tale om strafbare forhold, må derfor være oplys-
ninger i form af endelig dom om, at trossamfundet har
begået en alvorlig lovovertrædelse.
En afgørelse om tilbagekaldelse af trossamfundets aner-
kendelse vil endvidere ofte indeholde et forvaltnings-
mæssigt skøn, og afgørelsen skal opfylde de almindelige
forvaltningsprocessuelle og forvaltningsretlige krav om
fx partshøring samt retsgrundsætningerne om saglighed
og proportionalitet.
Jeg vil også gerne slå fast, at hvis et medlem af et aner-
kendt trossamfund bliver opmærksom på, at der bliver
begået alvorlige strafbare lovovertrædelser i trossam-
fundet, for eksempel, hvis et andet medlem af trossam-
fundet begår overgreb mod børn, er man som privatper-
son forpligtet til at underrette de sociale myndigheder,
ligesom man selvfølgelig også bør anmelde det til poli-
tiet.
Jeg vil gerne runde af med at sige, at jeg synes, at vi skal
glæde os over, at flere trossamfund søger om anerken-
delse, for det giver større offentlighed i trossamfunde-
nes organisation og økonomi og bedre mulighed for at
føre tilsyn med at trossamfundene i Danmark overhol-
der loven.