Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
1989756_0001.png
14. december 2018
J.nr. 2018 - 8348
Til Folketinget
Kirkeudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 4. december 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at kommentere notatet af 3. december 2018 fra ISOBRO om det foreliggende udkast til ny bekendtgørelse om LL § 8A m.fl., til skatteministeren, kopi til kirkeministeren
1989756_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere notatet af 3. december 2018 fra ISOBRO om det forelig-
gende udkast til ny bekendtgørelse om LL § 8A m.fl., jf. KIU alm. del - bilag 24?
Svar
Henvendelsen fra ISOBRO vedrører det udkast til ny bekendtgørelse om godkendelse
mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, af almenvelgørende og almennyttige for-
eninger, fonde, stiftelser, institutioner og religiøse samfund mv. her i landet eller i et andet
EU/EØS-land, som har været i høring.
ISOBRO påpeger, at dette udkast medfører et radikalt opgør med en årelang tradition for
at anerkende og respektere en lang række kirkelige foreningers særlige behov for at orga-
nisere sig.
I udkastet til bekendtgørelse, har Skattestyrelsen udmøntet de nye betingelser i ligningslo-
vens § 8 A, stk. 2, og § 12, stk. 3, om, at trossamfund, som søger om godkendelse på bag-
grund af det religiøse virke, skal være registreret som anerkendt trossamfund efter lov om
trossamfund (trossamfundsloven) eller tilsvarende regler i et andet EU- eller EØS-land.
For menigheder, forsamlinger, og kredse mv., som søger om godkendelse på baggrund af
det religiøse virke, er det en betingelse, at de er anerkendt som en del af et trossamfunds
anerkendelse efter trossamfundsloven eller tilsvarende regler i et andet EU- eller EØS-
land.
De nye betingelser i høringsudkastet er fastsat på baggrund af et ønske fra Trossamfunds-
udvalget om en tæt kobling mellem trossamfundsloven og de skattemæssige begunstigel-
ser i ligningslovens regler.
Denne nærmere udmøntning af de nye betingelser i ligningsloven i det udkast til bekendt-
gørelse, der har været i høring, har imidlertid vist sig at have en utilsigtet konsekvens for
de religiøse organisationer, som ikke er trossamfund, menigheder, forsamlinger, og kredse
mv. i trossamfundslovens forstand. Dette gælder bl.a. de kirkelige organisationer, som
ISOBRO nævner.
Skatteministeriet, Skattestyrelsen og Kirkeministeriet arbejder derfor tæt sammen om at
finde en løsning for de religiøse organisationer. I dette arbejde er der også dialog med de
relevante parter. Jeg forventer, at en løsning for de religiøse organisationer er på plads
snarest.
Afslutningsvist skal jeg bemærke, at jeg er enig i med ISOBRO i, at der bør gives god tid
til eventuel omstrukturering, når man indfører nye regler. Det var netop begrundelsen for,
at der blev lavet en overgangsperiode på et år fra ikrafttrædelsen af trossamfundsloven
den 1. januar 2018 til ikrafttrædelsen af de nye betingelser i ligningsloven den 1. januar
2019.
Overgangsåret har vist sig at være hensigtsmæssigt, fordi vi nu har mulighed for at justere
bekendtgørelsen, inden den træder i kraft den 1. januar 2019.
Side 2 af 2