Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
1993351_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kirkeudvalget har ved brev af 21. november 2018 (KIU alm. del
Spørgsmål 14
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. november 2018 fra
Svendborg Provstiudvalg vedrørende klage over det nye lønsystem i
Folkekirken FLØS, jf. KIU alm. del - bilag 16."
Svar:
Svendborg provstiudvalg klager i sin henvendelse over det nye lønsystem, der
med virkning fra januar 2018 er implementeret i folkekirken.
Som offentlig myndighed er folkekirken forpligtet til at overholde de offentlige
udbudsregler. Det nye lønsystem er et standardsystem, som leveres af KMD, og
som bruges i et stort antal kommuner. KMD vandt opgaven efter et udbud, hvor
de vigtigste blandt ca. 100 systemkrav var:
- systemet og dets leverandør understøtter
’offentlig’
løn og kan
dokumentere, at systemet er driftssikkert og kan levere
’rigtig løn’
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 32795
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 19. december 2018
- leverandøren har dokumenteret erfaring med implementering og
vedligeholdelse af overenskomster og øvrige regler, som gælder på det
offentlige arbejdsmarked
- systemet understøtter, at arbejdsgiverne kan indberette ansættelses- og
lønoplysninger på en sådan måde, at systemet understøtter en ensartet
lønsammensætning på tværs af henved 2000 arbejdsgivere
- systemet er indrettet med henblik på en effektiv økonomistyring baseret
på flerdimensionale kontoplaner
- systemet er fleksibelt med hensyn til levering af rapporter, som brugerne
selv kan definere samt faste rapporter, som nemt kan distribueres til de
mange arbejdsgivere
- systemet understøtter en effektiv og sikker lønkontrol og
afstemningsmuligheder som lever op til Rigsrevisionens krav
- systemet og dets leverandør lever op til obligatoriske informations-
sikkerhedsstandarder samt alle nugældende og fremtidige krav
vedrørende behandling af personoplysninger.
Endelig blev der i forbindelse med udbuddet lagt vægt på, at det nye system
skulle eliminere en række mangler ved det gamle lønsystem og gøre det muligt
for arbejdsgiverne at inddatere ansættelses- og lønoplysninger direkte i
systemet frem for, som tidligere, at gøre det i systemer som blev udbudt af
andre leverandører, hvilket var både tidskrævende, kostbart og en løbende
kilde til fejl.
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/11-18 fra Svendborg Provstiudvalg vedrørende klage over det nye lønsystem i Folkekirken FLØS, til kirkeministeren
1993351_0002.png
Akt nr.: 32795
Side 2
Der er ingen tvivl om, at det har været en meget stor opgave at omlægge
folkekirkens næsten 50.000 vidt forskellige ansættelsesforhold hos omkring
2000 forskellige arbejdsgivere. Og det har desuden på en række punkter vist
sig at være en større opgave end ventet for leverandøren at indfri kravene til
lønsystemet under folkekirkens særlige vilkår.
Det har betydet, at både menighedsrådenes lønansvarlige og medarbejderne i
folkekirkens løncentre har haft en ekstraordinær stor opgave i
implementeringsfasen af det nye system. Den indsats, der er ydet for at løse
opgaven, fortjener meget stor anerkendelse.
Svendborg provstiudvalg nævner en række eksempler på mangler og fejl og
andre forhold vedrørende lønsystemet og implementeringsprojektet. Jeg vil
ikke her komme nærmere ind på de enkelte forhold, men blot understrege, at
forholdene løbende er blevet adresseret af projektets styregruppe og
programledelse, og at information om løsninger og opfølgning er tilgængelige
på folkekirkens digitale arbejdsplads. På nuværende tidspunkt er langt
hovedparten af systemets fejl og mangler løst, eller det er aftalt, hvordan de
bliver løst i den allernærmeste fremtid. Der er desuden gjort en betydelig
indsats for at forbedre og tilpasse en række vejledninger, ligesom det er
besluttet, at der i løbet af 2019 tilbydes kurser i brug af lønsystemet, således at
brugerne får mulighed for at lære, hvordan lønsystemet bedst betjenes.
Jeg vil afslutningsvist sige, at jeg har stor forståelse for mange af de
frustrationer, som henvendelsen fra Svendborg Provstiudvalg er udtryk for, og
som jeg ved har gjort sig gældende hos andre lønansvarlige i folkekirken i
2018. Jeg er ked af, at udfordringerne i den indledende
implementeringsperiode har skygget for mange af de forbedringer, som det
nye system trods alt også indebærer, både for de enkelte arbejdsgivere og
ansatte og for folkekirken som sådan.
Mette Bock
/ Torben Stærgaard