Indfødsretsudvalget 2018-19 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2046882_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 20. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 30 (alm.
del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 30:
Hvordan skal en person, der søger dansk statsborgerskab, og som ønsker at vise,
at vedkommende forsøger at leve op til sprogkravene ved at tilmelde sig
danskuddannelse og danskprøve på en sprogskole, men som afvises af
sprogskolen med den begrundelse, at det ikke giver mening pga. personens ringe
skolekundskaber og/eller helbred, forholde sig for at demonstrere sin vilje til at
lære dansk, jf. IFU alm. del - bilag 86?
Svar:
Det følger af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., at det er
kommunen, der har ansvar for at tilbyde danskuddannelse til nyankomne, voksne
udlændinge. Kommunen skal inden 1 måned efter at have overtaget ansvaret for
en udlænding henvise den pågældende til danskuddannelse. Det fremgår
endvidere af bekendtgørelsen om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
at udbyder (sprogcenteret) skal optage alle udlændinge, der henvises til
danskuddannelse, som den pågældende udbyder varetager efter aftale med en
eller flere kommunalbestyrelser eller kommunale fællesskaber.
Tilbud om danskuddannelse gælder alle nyankomne, voksne udlændinge over 18
år, der er omfattet af danskuddannelseslovens målgruppe. Flygtninge og
familiesammenførte tilbydes op til 5 års danskundervisning, mens arbejdstagere,
studerende m.v. tilbydes op til 3,5 års danskundervisning inden for en 5-årig
periode. Tilbuddet skal være tilpasset den enkeltes forudsætning og behov.
Der kan være handicap, der kræver en særlig ekspertise, som en lærer i dansk
som andetsprog ikke sædvanligvis besidder. I sådanne tilfælde vil undervisningen
blive varetaget af specialundervisningslærere efter lov om specialundervisning for
voksne. Det er kommunalbestyrelsen, som er ansvarlig for at tilbyde
specialundervisning, og det er derfor kommunen, der afgør omfang og indhold af
den kompenserende specialundervisning.
15. april 2019
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 5047
698471
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om sprogskolernes forpligtelse til at lade en person, som ønsker at dokumentere sin vilje til at lære dansk med henblik på at søge dansk statsborgerskab ved naturalisation, til udlændinge- og integrationsministeren
Sprogcenteret har efter bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. mulighed for at udelukke en kursist fra undervisning, evt. for en
periode, hvis den pågældende er til væsentlig gene for undervisningen eller for de
ansatte eller andre kursister. Endvidere kan sprogcenteret udelukke en
selvforsørgende kursist fra undervisningen i en eller flere perioder på op til tre
måneder, hvis den pågældende på grund af manglende aktiv deltagelse ikke følger
de aftalte mål for den pågældendes danskuddannelse.
Danskuddannelse efter danskuddannelsesloven afsluttes med Prøve i Dansk 1, 2
eller 3. Det er muligt at tilmelde sig Prøve i Dansk 1, 2 eller 3 som selvstuderende.
Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan bestemme, at selvstuderende skal
afkræves et gebyr på 1.362 kr. i forbindelse med tilmelding til Prøve i Dansk 1,
Prøve i Dansk 2 eller Prøve i Dansk 3.
Personer, der har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder og ønsker at gå op til Prøve i Dansk 1, 2 eller 3, har mulighed for at
søge om at gå op til prøven på særlige prøvevilkår. Særlige prøvevilkår kan f.eks.
omfatte tekniske hjælpemidler, tilstedeværelsen af en hjælper eller forlænget
prøvetid.
Herudover kan prøvedeltagere fritages fra dele af en prøve. Det kan være
prøvedeltagere med permanente funktionsnedsættelser pga. psykiske eller fysiske
handikap. Det kan f.eks. være døve prøvedeltagere eller prøvedeltagere med
PTSD, der fritages fra den mundtlige del af en prøve.
Der henvises i øvrigt til, at en ansøger om optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse som dokumentation for sine danskkundskaber i stedet for
bevis for at have bestået Prøve i Dansk 3 kan indsende bevis for en af de i
cirkulæreskrivelsen om naturalisations bilag 3.a. angivne prøver.
Inger Støjberg
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2