Indfødsretsudvalget 2018-19 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2031786_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 26
(Alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 26:
Af svar på IFU alm. del -
spørgs ål 16 fre går, at e pasa søger, der ”ikke er
kendt i CPR-registret”,
på a de vis skal doku e tere, at vedko
e de har
dansk indfødsret. Kan ministeren be- eller afkræfte, at en pasansøger, der er bo-
sat i Danmark, som altovervejende hovedregel vil være
”kendt
i CPR-registret”, at
vedkommendes statsborgerskab(er) vil fremgå samme sted, og at det således kun
rent undtagelsesvis i praksis er nødvendigt for en pasansøger - herunder for en
naturaliseret dansk statsborger - at dokumentere sit danske statsborgerskab på
anden vis end via de oplysninger, som kommunen har adgang til i CPR?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, som har oplyst følgende:
”Det følger af lov o Det Ce trale Perso register (lovbeke dtgørelse r.
646 af 2. juni 2017 med senere ændringer), at enhver, som folkeregistreres
her i landet på grund af fødsel eller tilflytning fra udlandet, registreres i Det
Centrale Personregister (CPR) med de oplysninger, der fremgår af bilag 1 til
CPR-loven. Disse oplysninger omfatter bl.a. oplysning om statsborgerskab.
Har en person både dansk og andet statsborgerskab, registreres vedkom-
mende altid som dansk statsborger i CPR. Oplysninger i CPR om statsbor-
gerskab vedligeholdes løbende af en række indberettende myndigheder,
herunder Indfødsretskontoret, som indberetter dansk statsborgerskab i CPR
i forbindelse med udstedelse af statsborgerretsbeviser til personer, som har
erhvervet dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Oplysninger i CPR om statsborgerskab er umiddelbart tilgængelige for de
myndigheder, som har adgang til CPR, f.eks. kommunerne og Indfødsrets-
kontoret.
18. marts 2019
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 3005
664642
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om ministeren kan be- eller afkræfte, at det kun rent undtagelsesvis er nødvendigt for en pasansøger at dokumentere sit danske statsborgerskab på anden vis end via de oplysninger, som kommunen har adgang til i CPR, til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at spørgsmålet om, hvorvidt og hvorledes en ansøger om
dansk pas skal dokumentere, at vedkommende er dansk statsborger, ikke er
reguleret i CPR-lovgivningen, men derimod i lovgivningen om udstedelse af
pas.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen tillige indhen-
tet bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
kan i den forbindelse henvise til ministeriets bidrag til
brug for Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af spørgsmål
nr. 27 fra Folketingets Indfødsretsudvalg og de uddrag af Pasmanualen, som
er vedlagt bidraget. Der henvises i den forbindelse til Pasmanualens pkt.
2.4.3.1 og 2.4.3.2 om bl.a. kontrol af oplysninger om statsborgerskab fra
ansøger, der beskriver dokumentation, der er tilstrækkelig for at dokumen-
tere dansk indfødsret.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets bidrag til brug for Udlændinge- og
Integrationsministeriets besvarelse af 8. februar 2019 af spørgsmål nr. 16
fra Folketingets Indfødsretsudvalg.”
Inger Støjberg
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2