Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
NOTAT til Folketingets Grønlandsudvalg
GRU alm del spørgsmål 68 - bilag til svar
Dato:
30. april 2019
Sagsnummer:
2019-13133
Notat vedr. evt. ændringer af forholdene på eller anvendelsen af Pituf-
fik/Thule Air Base
Forsvarsaftalekompleksets bestemmelser
Den amerikanske militære tilstedeværelse i Grønland er reguleret af Forsvars-
aftalen fra 1951 samt en række tillægsaftaler, der tilsammen udgør det såkaldte
forsvarsaftalekompleks. Komplekset hviler på et grundlæggende princip om, at
den amerikanske militære tilstedeværelse skal komme Grønland mest muligt til
gode.
Efter forsvarsaftalekomplekset er USA inden for etablerede amerikansk
drevne forsvarsområder berettiget til bl.a. at indrette området til militær brug,
opføre og installere anlæg og materiel samt stationere og huse personel. USA
må dog ikke uden Kongeriget Danmarks regerings samtykke opbevare atom-
våben i Grønland eller overflyve Grønland med atomvåben.
Der skal
i Det Permanente Udvalg (’Permanent Committee’) holdes samråd og
udveksles alle oplysninger, der vedrører USA’s militære tilstedeværelse i Grøn-
land i almindelighed, ligesom USA’s repræsentant i udvalget i god tid skal give
Kongerigets repræsentant oplysninger vedrørende alle påtænkte væsentlige æn-
dringer i USA’s militære virksomhed eller anlæg, der vil kunne påvirke Grøn-
lands økonomi eller miljø, jf. tillægsaftalen fra 1991. I Det Permanente Udvalg
er både Danmark og Grønland repræsenteret.
USA har desuden med Igaliku-aftalen fra 2004 bekræftet at ville konsultere og
informere Kongeriget Danmarks regering, inklusive Grønlands landsstyre,
forud for enhver væsentlig ændring af USA’s militære operationer eller facilite-
ter. Endelig har USA og Kongeriget Danmark i Igaliku-aftalen konstateret og
erklæret, at de vil konsultere hinanden om ethvert spørgsmål, som en af par-
terne måtte rejse vedrørende den amerikanske militære tilstedeværelse i Grøn-
land.
Inddragelse af Folketinget
Ift. Folketinget følger det af grundlovens § 19, at regeringen handler på rigets
vegne i mellemfolkelige anliggender og rådfører sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn forud for enhver beslutning af større udenrigspolitisk rækkevidde. Det
følger herudover af § 2 i lov om Det Udenrigspolitiske Nævn, at det er Næv-
nets opgave med regeringen at drøfte sager af betydning for landets udenrigs-
politik og at modtage oplysninger fra regeringen om udenrigspolitiske forhold.
1