Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. april 2019
2019-1971
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 26. marts 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Espersen (DF).
Spørgsmål nr. 63:
I forbindelse med de to kommende storlufthavne i henholdsvis Illulis-
sat/Jakobshavn og Nuuk/Godthåb bedes ministeren oplyse, hvor mange dage i
løbet af et år de to lufthavne forventes at være ikke-operationsdygtige som følge
af vejret. Yderligere bedes ministeren oplyse, hvor mange dage i løbet af et
normalt år, lufthavnen i Sdr. Strømfjord/Kangerlussuaq ikke er operationsdyg-
tig som følge af vejret.
Svar:
Da Grønland har ejerskabet af flyvepladserne i Grønland har jeg anmodet De-
partementet for Boliger og Infrastruktur om bidrag til svar på spørgsmålet.
Departementet for Boliger og Infrastruktur oplyser på baggrund af bidrag fra
Kalaallit Airports A/S, som skal anlægge og drive de to lufthavne i Nuuk og
Ilulissat, at:
”Efter justering af landingsbanernes placering og udbygning af disse samt op-
gradering af navigationsudstyr mm. til præcisionslandingsbaner forventes det,
at den vejrbetingede åbningstid bliver ca. 95 pct. i Nuuk og 98 pct. i Ilulissat
Tilsvarende er det på grundlag af DMI’s klimastatistikker vurderet, at den vejr-
betingede åbningstid for lufthavnen i Kangerlussuaq er på 99
–
99,5 pct.
Dette vil, omregnet til antal dage i løbet af et år den enkelte lufthavn vil være
ikke-operationsdygtig som følge af vejret, svare til følgende angivet i hele ka-
lenderdøgn: Nuuk 18,25 døgn, Ilulissat 7,3 døgn, Kangerlussuaq 2,7 døgn.
Det skal tilføjes, at der i beregningerne udelukkende ses på øjebliksværdier af
skyhøjde og sigtbarhed på grundlag af helårsstatistikken. Der tages således ikke
højde for, at vejrforholdene kan variere og dermed muliggøre landing efter en
kortere ventetid (holding).
Der er i beregningerne heller ikke taget hensyn til, at vejrforholdene for flyv-
ning i nogen grad har en døgnvariation, og at der derfor sandsynligvis kan op-