Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2042987_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalget
[email protected]
Aaja Chemnitz Larsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
9. april 2019
CVR 10172748
Grønlandsudvalget har i brev af 19. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 62
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chem-
nitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 62:
”En
undersøgelse initieret af Beskæftigelsesministeriet om grønlænderes tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet viser, at blot 1/3 af grønlændere i Danmark mellem 25-50
år er i beskæftigelse. Tilsvarende gælder det 76,2 pct. af danskere generelt. Både
spørgeren og flere danske politikere, herunder beskæftigelsesministeren, har til-
kendegivet, at der bør gøres en indsats for at højne antallet af grønlændere i arbejde
i Danmark. En af de løsninger, der peges på, er kompetenceafklaring- og vurdering
af grønlændere i Danmark via VUC-centrene i Danmark. Hvilke fordele og hin-
dringer ser ministeren for at indføre realkompetenceafklaring og
–vurdering?
Hvis
det skulle implementeres i alle danske byer, hvor der bor grønlændere, hvad ville
det så koste?
Svar:
Efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har de fleste borgere ret til en realkom-
petencevurdering. Det omfatter dagpengemodtagere fyldt 30 år samt jobparate og
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som har ret til tilbud om realkompetence-
vurdering, hvis de ikke har en erhvervsuddannelse. For borgere, der ikke har ret
kan jobcenteret som led i vejledning og opkvalificering give tilbud om en realkom-
petencevurdering.
Jobcentrene bevilger en realkompetencevurdering, mens det er VUC-centrene og
godkendte udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser, der kan foretage selve vurde-
ringen. Jeg har derfor indhentet bidrag fra Undervisningsministeriet i forhold til
reglerne om realkompetencevurdering. Undervisningsministeriet har oplyst følgen-
de:
”Grønlændere har som udgangspunkt allerede adgang til og mulighed for at få en
realkompetencevurdering af både deres almene og praktiske kompetencer i Dan-
mark.
J.nr.
2019-2024
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en indsats for at højne antallet af grønlændere i arbejde i Danmark, til beskæftigelsesministeren
Det foregår på VUC, når der er tale om realkompetence i forhold til almene fær-
digheder, herunder fag i almen voksenuddannelse, i uddannelsen til hf-eksamen og
i uddannelsen til almen studentereksamen (avu-loven).
Herudover tilbyder de godkendte udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser - hoved-
sageligt erhvervsskolerne - realkompetencevurdering af praktiske færdigheder, og
her sker vurderingen i forhold til en eller flere konkrete arbejdsmarkedsuddannel-
ser, som fx kan være indenfor transport, fødevarer, byggeri og anlæg mv.
For begge områder gælder, at institutionerne kan afslå at iværksætte en individuel
kompetencevurdering, hvis den skønner, at ansøgerens dokumenterede kompeten-
cer ikke eller kun i meget begrænset omfang indgår i målene for det eller de fag el-
ler arbejdsmarkedsuddannelser, som kompetencerne ønskes vurderet i forhold til.
Vurderingen på VUC og erhvervsskolerne sker ikke i forhold til specifikke jobbe-
skrivelser, men vurderingen kan typisk synliggøre kompetencer, som kan stille kur-
sisterne bedre i deres jobsøgning eller føre frem til en uddannelsesplan, som efter-
følgende kan føre til beskæftigelse.
På VUC gælder muligheden alle grønlændere med adgang til de pågældende ud-
dannelser, og tilbuddet er ikke belagt med deltagerbetaling. På erhvervsskolerne
kan herboende og beskæftigede grønlændere benytte tilbuddet om kompetenceaf-
klaring uden betaling, hvorimod der for grønlændere, som ikke har bopæl eller be-
skæftigelse i Danmark opkræves fuld deltagerbetaling. For ledige gælder betalings-
lovens regler om kommunal betaling.
Fordelene ved at benytte VUC og erhvervsskolernes tilbud om realkompetencevur-
dering er, at der er tale om tilbud, som eksisterer bredt geografisk, og at der foreta-
ges en vurdering op imod konkrete mål for de enkelte uddannelser.
Ulemperne kan blandt andet være en sprogbarriere, da tilbuddet typisk foregår på
dansk, hvorfor der kan være behov for tolkebistand, som på VUC området vil kræ-
ve særskilt hjemmel. Der er hjemmel til tolkning på AMU, herunder til opkrævning
af særskilt deltagerbetaling.
Eftersom muligheden for at blive realkompetencevurderet allerede eksisterer, vur-
deres spørgsmålet vedrørende implementeringsomkostninger ikke at være rele-
vant.”
Efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der således mulighed for jobcentret
til at bevilge en realkompetenceafklaring, ligesom VUC og godkendte udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelser kan foretage selve vurderingen.
2
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en indsats for at højne antallet af grønlændere i arbejde i Danmark, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3