Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
Folketingets Grønlandsudvalget
Aaja Chemnitz Larsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
9. april 2019
CVR 10172748
Grønlandsudvalget har i brev af 19. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 62
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chem-
nitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 62:
”En
undersøgelse initieret af Beskæftigelsesministeriet om grønlænderes tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet viser, at blot 1/3 af grønlændere i Danmark mellem 25-50
år er i beskæftigelse. Tilsvarende gælder det 76,2 pct. af danskere generelt. Både
spørgeren og flere danske politikere, herunder beskæftigelsesministeren, har til-
kendegivet, at der bør gøres en indsats for at højne antallet af grønlændere i arbejde
i Danmark. En af de løsninger, der peges på, er kompetenceafklaring- og vurdering
af grønlændere i Danmark via VUC-centrene i Danmark. Hvilke fordele og hin-
dringer ser ministeren for at indføre realkompetenceafklaring og
–vurdering?
Hvis
det skulle implementeres i alle danske byer, hvor der bor grønlændere, hvad ville
det så koste?
”
Svar:
Efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har de fleste borgere ret til en realkom-
petencevurdering. Det omfatter dagpengemodtagere fyldt 30 år samt jobparate og
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som har ret til tilbud om realkompetence-
vurdering, hvis de ikke har en erhvervsuddannelse. For borgere, der ikke har ret
kan jobcenteret som led i vejledning og opkvalificering give tilbud om en realkom-
petencevurdering.
Jobcentrene bevilger en realkompetencevurdering, mens det er VUC-centrene og
godkendte udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser, der kan foretage selve vurde-
ringen. Jeg har derfor indhentet bidrag fra Undervisningsministeriet i forhold til
reglerne om realkompetencevurdering. Undervisningsministeriet har oplyst følgen-
de:
”Grønlændere har som udgangspunkt allerede adgang til og mulighed for at få en
realkompetencevurdering af både deres almene og praktiske kompetencer i Dan-
mark.
J.nr.
2019-2024