Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2036080_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. marts 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Nanna Therkelsen
2019-0032/09-0031
1037402
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om muligheder og konsekvenser ved at give grønlænderne dobbelt statsborgerskab, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 53 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Grønlændere er i dag danske statsborgere og kan få et dansk
pas, hvor der dog også kan stå Kalaallit Nunaat/Grønland på
passet. I visse dele af Grønland er der et ønske om at have grøn-
landsk statsborgerskab, eventuelt som supplerende statsborger-
skab, hvilket dog ikke er muligt i dag. Hvilke muligheder og
konsekvenser mener regeringen, det vil have for grønlændere at
få dobbelt statsborgerskab og hvilke hindringer ser regeringen
for at dette kan ske?”
Svar:
Grundlovens § 1 fastslår, at det danske rige udgør én forfatningsretlig en-
hed. Det vil sige, at alle dele af riget tilsammen udgør ét folkeretssubjekt,
og at de enkelte dele af riget dermed ikke har nogen selvstændig folkeretlig
kompetence.
Det vil ikke inden for rammerne af det bestående rigsfællesskab være mu-
ligt at lade en del af riget få status som suveræn stat, herunder få mulighed
for at tildele f.eks. statsborgerskab.
I lyset heraf har man inden for riget ét fælles statsborgerskab, nemlig ”dansk
statsborgerskab”, som indebærer rettigheder og pligter, der gælder i hele
rigsfællesskabet.
Det fremgår bl.a. af Selvstyrekommissionens betænkning nr. 1497 fra 2008,
som ligger til grund for forslaget til selvstyreloven, at sagsområdet statsbor-
gerskab ikke inden for grundlovens rammer kan overlades til Grønlands
Selvstyre.
2