Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
1962483_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Grønlandsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 38347
ANA
02-11-2018
GRU alm. del
svar på spørgsmål 5 fra Aleqa Hammond stillet
den 11. oktober 2018 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
I Udenrigsministerens arktisk redegørelse til Folketinget 2018, er der en
række potentielle konfliktområder mellem Danmark og Grønland, som
ikke er omtalt i redegørelsen. Der blev under debatten efterlyst et mere
visionært og analytisk oplæg om, hvad Danmark agter at gøre af nye tiltag,
samt hvad Danmark kan få ud af en fremtidig indsats i Arktis. Det er i
lyset af dette vigtigt at medlemmerne af det danske folketing forstår, hvor
omfattende forandringerne i Arktis er og hvilket spil Danmark (via
Grønland) er blevet en del af. Ministeren bedes på den baggrund besvare:
a. Hvordan forholder regeringen sig til Kinas nye arktiske strategi, og
planen om en arktisk silkevej?
b. Vil ministeren redegøre for Danmarks og EU's forskellige holdninger
til hvalfangst og handel med sælskind? Hvilke initiativer tager regeringen
for at bruge disse sager aktivt i forbindelse med Arktis Råd og EU's
observatørstatus?
c. EU-forummet
”Arctic Stakeholder Forum”, som Danmark er en del af,
konkluderer, at EU underinvesterer i Arktis. Hvad gør regeringen for at
sikre at fremtidige EU-investeringer går til Grønland?
d. Hvordan forholder ministeren sig til den militære oprustning i Arktis,
hvor Rusland, ifølge flere medier konstant opruster i sit arktiske område?
e. Hvordan forholder regeringen sig til, at USA har opgraderet deres radar
på Thulebasen, og nu selv erklærer, at basen er direkte involveret
missilskjoldets virke.
Svar
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvor omfattende forandringerne i Arktis er og hvilket spil Danmark (via Grønland) er blevet en del af, til udenrigsministeren
2
Redegørelsen om det internationale samarbejde i Arktis er en årlig
afrapportering til Folketinget om udviklingen i det internationale arktiske
samarbejde og status for gennemførelsen af Kongerigets arktiske strategi.
Derudover er situationen i Arktis også beskrevet i regeringens Udenrigs-
og sikkerhedspolitiske strategi. Emner der har rigsfællesskabsintern
karakter, eller der i øvrigt relaterer sig til forholdet mellem Danmark og
hhv. Færøerne og Grønland, behandles i regeringens årlige redegørelse om
rigsfællesskabet. Til de konkrete delspørgsmål kan anføres følgende:
Ad a)
Kina fik tildelt observatørstatus til Arktisk Råd i 2013 og har siden ageret
som en aktiv observatørstat. Regeringen hilser Kinas engagement i Arktisk
Råd og i regionen velkommen og er tilfreds med, at den kinesiske arktiske
hvidbog fra januar 2018 sætter særligt fokus på vilkår for arktiske
befolkninger og oprindelige folk. Hvidbogen kobler Kinas engagement i
Arktis til det såkaldte Belt & Road Initiative (Silkevejsinitiativet), som bl.a.
omhandler investeringer i udvikling af infrastruktur og nye transportveje.
Afsmeltningen af de arktiske havområder vil sandsynligvis muliggøre nye
søruter, og Arktis vurderes derfor i den henseende at være særligt
interessant for Kina. I Rigsfællesskabet er vi som små økonomier
afhængige af samhandel med omverdenen og udenlandske investeringer.
Både Danmark, Færøerne og Grønland kan derfor få meget godt ud af et
samarbejde med Kina i forhold til potentielle kommercielle
erhvervsaktiviteter, og Kina har hidtil vist sig som en konstruktiv partner.
Regeringen ønsker derfor at understøtte Grønlands ønske om et øget
kommercielt samarbejde med Kina. Men vi skal være opmærksomme på,
at Kina tænker langsigtet og strategisk om sine investeringer og
tilstedeværelse, fx gennem Silkevejsinitiativet. Geopolitiske hensyn spiller
derfor også en rolle. På samme måde må Danmark, Færøerne og Grønland
sammen overveje, hvordan vi får mest muligt ud af denne udvikling, men
samtidig tage de nødvendige forholdsregler. Det gælder naturligvis særligt
på det sikkerhedspolitiske område.
Ad b)
Det er velkendt, at Danmark og EU ser forskelligt på brugen af
havpattedyr.
Derfor stemte Danmark også nej til EU’s fælles holdning fra
2017 vedr. arbejdet i Den Internationale Hvalfangstkommission, IWC.
Det er imidlertid værd at bemærke, at EU grundlæggende bakker op om
oprindelige folks hvalfangst. Denne opbakning er helt afgørende for at
sikre tilstrækkelig støtte til Grønlands kvoteønsker i Den Internationale
Hvalfangstkommission, IWC.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvor omfattende forandringerne i Arktis er og hvilket spil Danmark (via Grønland) er blevet en del af, til udenrigsministeren
3
Endvidere har den såkaldte inuit-undtagelse
i EU’s sælforordning til
hensigt at tilgodese oprindelige folks interesser, selvom der stadig er behov
for mere information til importører og forbrugere i EU. Sammen med
Naalakkersuisut arbejder regeringen for at fastholde denne opbakning i
EU.
For at opnå observatørstatus i Arktisk Råd lægges der bl.a. vægt på, at man
respekterer værdierne, interesserne, kulturene og traditionerne hos de
oprindelige folk i Arktis. Danmark arbejder løbende for, at man i EU er
opmærksom på dette, bl.a. når det gælder hvaler og sæler.
Ad c)
”Arctic Stakeholder Forum” er et konsultationsforum
nedsat af EU
Kommissionen
som led i EU’s arktiske politik. Danmark, Grønland og
Færøerne deltager i forummet, der har til formål at identificere muligheder
for investeringer og forskningsprioriteter i Arktis samt at styrke
samarbejdet
og
samordningen
mellem
forskellige
EU-
finansieringsprogrammer. Forummet har i en rapport lanceret i januar
2018 identificeret en række prioritetsområder for EU-investeringer i
Arktis, som Kommissionen forventes at følge op på. Der henvises i øvrigt
til besvarelse af GRU alm. del spm. 4.
Ad d)
De markante og stigende geopolitiske interesser i Arktis og den fortsatte
russiske militære udbygning, som ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste
bl.a. inkluderer genopbygning og udvidelse af fremskudte baser på de
russiske øer i Det Nordlige Ishav og igangværende forberedelser til
udstationering af taktiske kampfly, er en udvikling regeringen følger nøje.
Det sker ud fra regeringens målsætning om at fastholde Arktis som et
lavspændingsområde og det konstruktive samarbejde i Arktis Råd. Med
forsvarsforliget (2018-2023) styrkes Forsvarsministeriets opgaveløsning
og tilstedeværelse i Arktis yderligere gennem initiativer, der understøtter
suverænitetshævdelse, overvågning, beskyttelse af havmiljøet samt
eftersøgnings- og redningstjeneste. Derudover har NATO et øget fokus
på Nordatlanten. Vi vil sammen med vores partnere og allierede forholde
os til udviklingen i Arktis og Nordatlanten.
Ad e)
USA’s militære tilstedeværelse på Thulebasen har i mere end 65 år løbende
udviklet sig i tæt koordination med Kongeriget til gavn for Kongerigets
sikkerhed. Udenrigsministeriet og Selvstyrets Udenrigsdepartement har i
fællesskab anmodet USA om at tilvejebringe yderligere informationer om
opgraderingen af radaren på Thulebasen. De modtagne oplysninger fra de
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvor omfattende forandringerne i Arktis er og hvilket spil Danmark (via Grønland) er blevet en del af, til udenrigsministeren
4
amerikanske
myndigheder
bekræfter
den
vurdering,
som
Forsvarsministeriet gav i forbindelse med besvarelsen af GRU alm. del
spm. 53 (2016-17), herunder at der er tale om en levetidsopdatering af
radarsystemet med henblik på at tilsikre fremtidig drift. Det er således
Udenrigsministeriet vurdering
i koordination med Selvstyrets
Udenrigsdepartement
at der med opgraderingen af radaren ikke er sket
en væsentlig ændring af USA’s militære operationer eller faciliteter i
Grønland.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen