Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
1987433_0001.png
MIN ISTEREN
Grønlandsudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
12. decem ber 2018
2018-6426
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet mig følgende
spørgsmål (GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 23:
EU-regler betyder, at der er sket forringelser for flyvning ved mørketid. Regle r-
ne bunder i en lav udendørs belysning i vinterhalvåret. Grønland havde i noget
tid en dispensation fra denne regel, men den blev ophævet tidligere på året. Da
der er mørkt i meget stor del af tiden i vinterhalvåret i Grønland - særligt jo
længere nord på man kommer - har reglen en stor, negativ indvirkning på mu-
ligheden for befordring og fragt af gods. Har regeringen intentioner om at se
på, hvorvidt en dispensation for Grønland kan genindføres og hvilke alternative
tekniske løsninger, der kunne indføres for at forlænge mulighederne for fly v-
ning i Grønland under mørketid; herunder tekniske løsninger for at styrke
udendørs belysning ved flyvepladserne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”For
Grønland findes reglerne om flyvning i mørketid i en dansk bekendtgørel-
se (bestemmelser for civil luftfart) og ikke i EU-regler, da EU-regler kun gælder
direkte i Danmark. Reglerne om flyvning i mørketid handler om flyvning efter
visuelle flyveregler (VFR). Reglerne indebærer, at piloten skal navigere efter
visuelle referencer (punkter i landskabet), hvilket er svært i mørke.
Ifølge bekendtgørelsen må der i Grønland kun flyves efter VFR i dagtimerne.
Det er muligt for en operatør at opnå en konkret dispensation fra dette krav,
hvis det skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for bestemmel-
sen. Dette indebærer bl.a., at flyvning i mørketid skal kunne ske således, at
piloten kan navigere sikkert efter visuelle referencer.
Air Greenland udfører på baggrund af en dispensation VFR operationer om
natten eller i mørketid med helikoptertypen Bell 212 (B212).
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om regeringen har intentioner om at se på, hvorvidt en dispensation for Grønland kan genindføres og hvilke alternative tekniske løsninger, der kunne indføres for at forlænge mulighederne for flyvning i Grønland under mørketid, til transportministeren
1987433_0002.png
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opdaterede i samarbejde med Air Greenland
dispensationen den 4. oktober 2017.
Opdateringen skete med baggrund i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn
hos Air Greenland i perioden fra efteråret 2016 til foråret 2017 , hvor Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen har konstateret, at selskabets erhvervsmæssige luft-
transportoperationer (flyvninger med passager eller gods mod betaling) med
helikopter B212 efter VFR om natten, ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning,
ikke længere var tidssvarende. Generelt rettede styrelsens bekymring sig mod
selve udførelsen af flyvningerne og træningsstandarden for både instruktører
og piloter.
Den opdaterede dispensation indebærer, at det fortsat er muligt at flyve plan-
lagte natflyvninger med passagerer eller gods efter VFR reglerne, undtagen når
den udendørs belysningsstyrke (lux værdi) ligger under et fastsat meget lavt
niveau, hvor det vurderes ikke muligt at navigere efter visuelle referencer.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er altid indstillet på at se nærmere på forslag
fra de grønlandske lufthavnsmyndigheder (Mittarfeqarfiit) eller de grønlandske
luftfartsoperatører om tekniske løsninger, der kan forlænge mulighederne for
flyvning i Grønland under mørketid.”
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen