Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
1969301_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
15. november 2018
Folketingets Forsvarsudvalg har den 19. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 9 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne
Laustsen (S).
Spørgsmål nr. 9:
”Vil
ministeren uddybe reglerne for, hvornår og hvilke opgaver, forsvaret skal sende i EU
udbud? Hvilke krav, inden for reglerne for EU udbud, vil forsvaret kunne stille i en udbuds-
opgave med henblik på at stille danske virksomheder stærkere i udbudsprocessen? Der
henvises til vedlagte planche, som blev vist af FMI ved dialogmødet med dansk forsvarsin-
dustri onsdag den 10. oktober, hvor det fremgår, at der findes muligheder for at justere
udbudskravene.”
Svar:
Offentlige myndigheder i Danmark er underlagt udbudsreglerne, herunder udbudsloven og
forsvars- og sikkerhedsdirektivet, som sætter rammerne for, hvordan forsvaret skal købe
ind.
Udbudsreglerne gælder, når offentlige myndigheder indkøber varer, tjenesteydelser og byg-
ge- og anlægsarbejder, og de direktivbårne regler træder i kraft, når en opgave har en an-
slået værdi, der mindst svarer til de fastsatte tærskelværdier. Der henvises til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens hjemmeside for de til enhver tid gældende tærskelværdier for stats-
lige myndigheder.
Der findes en række tilfælde, hvor forsvaret ikke nødvendigvis skal gennemføre et egentligt
udbud, herunder fx:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvornår og hvilke opgaver, forsvaret skal sende i EU udbud, til forsvarsministeren
-
-
-
-
anskaffelser via Government-to-Government aftaler indgået mellem to landes rege-
ringer,
anskaffelser gennem NATO Support and Procurement Agency (NSPA),
anskaffelser, hvor der alene er én virksomhed, der kan levere den efterspurgte ydel-
se (eneleverandørsituationer), og
anskaffelser af militært udstyr, hvor beskyttelse af væsentlige nationale sikkerhedsin-
teresser ikke kan sikres ved mindre indgribende foranstaltninger, jf. TEUF artikel 346.
Inden for rammerne af gældende udbudsregler er det helt generelt ikke tilladt at forskels-
behandle virksomhederne på baggrund af nationalitet.
Det er dog muligt inden for rammerne af udbudsreglerne at tilrettelægge udbud, så de fx
understøtter en diversitet i feltet af prækvalificerede virksomheder, fx således, at der ved
udvælgelsen lægges vægt på, at der blandt de udvalgte ansøgere indgår forskellige virk-
somhedsprofiler (både små, mellemstore og store virksomheder).
Det er tillige muligt at afvikle udbuddet på dansk således, at udbudsmaterialet er på dansk
og/eller, at ansøgninger og tilbud skal indgives på dansk. Man bør dog være opmærksom
på, at hensynet til at sikre den bedst mulige konkurrence kan tale for, at et givent udbud
gennemføres på engelsk. Dette vil forudsætte en konkret vurdering fra sag til sag.
Det er også muligt for forsvaret, fx gennem den eksisterende medfinansieringsordning, at
samarbejde med mindre virksomheder og medfinansiere forskning og udvikling af teknologi-
er, hvilket potentielt vil kunne understøtte virksomheders muligheder for at byde på kon-
trakter på materielområdet.
Desuden er det muligt, gennem styrket dialog med industrien, at skabe forudsætning for, at
virksomheder i højere grad er vidende om kommende behov for materielanskaffelser i for-
svaret og dermed bedre kan forberede sig på kommende udbud.
Endeligt skal det nævnes, at Materiel- og Indkøbsstyrelsen, som bekendt, er i gang med at
udvikle styrelsens indkøbspolitik. Arbejdet forventes afsluttet i 2018 med løbende, efterføl-
gende implementering i 2018 og 2019.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen