Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2006950_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel samråd B-G om Huawei
Jeg vil naturligvis besvare alle spørgsmål, men med udvalgets til-
slutning vil jeg rykke lidt rundt på rækkefølgen og besvare B, E og
F under ét, da disse spørgsmål i vidt omfang hænger sammen.
[Spørgsmål C:]
Lad mig starte med spørgsmål C om, hvorvidt telenettet som kri-
tisk infrastruktur også er et spørgsmål om national sikkerhed.
Svaret er ja. Derfor har regeringen defineret telesektoren som en
af vores seks samfundsvigtige sektorer – sammen med energi-,
sundheds-, transport-, søfarts- og finanssektoren.
Grundlæggende funktioner i vores samfund er afhængige af et
velfungerende telenet:
Vi skal kunne komme i kontakt med hinanden, og vi skal kunne
ringe efter hjælp, når noget går galt. Vi skal kunne betale for vo-
res varer. Vi skal kunne arbejde på vores computere. Intet af det
kan vi, hvis ikke telefoner og internetforbindelser virker.
Og én ting er, hvis det bryder ned i en halv time. Så kan det nok
håndteres. Men hvad hvis nogen for alvor får telenettet til at
bryde sammen?
Så stopper udbetalinger og overførsler. Private virksomheder og
offentlige myndigheder må lukke ned. Vil tog og busser kunne
køre? Kan vores hospitaler fungere?
Side 1 af 6
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/1-19 om Huawei og dansk sikkerhedspolitik, til forsvarsministeren
Men sikkerhed i telenettet handler jo også om, at vi skal kunne
stole på, at de forkerte ikke lytter med på vores kommunikation.
Vi skal kunne føle os trygge ved, at kriminelle og fremmede stater
ikke spionerer mod vores myndigheder, virksomheder og borgere.
Med andre ord er det alvorlige sager, vi drøfter i dag, og jeg deler
fuldt ud opfattelsen af, at telenettet er et spørgsmål om national
sikkerhed.
[Spørgsmål B, E og F:]
Samrådsspørgsmål B, E og F drejer sig alle om vores tillid til Hu-
awei. Og for den sags skyld andre kinesiske televirksomheder.
Helt overordnet har vores tilgang været at sikre, at man fandt de
bedste og mest konkurrencedygtige leverandører, samtidig med
at der var fokus på sikkerheden.
Udfordringerne med Huawei er ikke ikke et nyt spørgsmål. Det var
jo ikke mindst på grund af Huaweis rolle i TDC’s 4G-netværk, at vi
i Danmark opdaterede lovgivningen på området med ”lov om net-
og informationssikkerhed” eller ”NIS-loven”.
Med NIS-loven fik vi
ikke
mulighed for direkte at forbyde be-
stemte leverandører i vores telenet.
Men loven styrkede reguleringen af informationssikkerheden og
beredskabet på teleområdet, og den skærpede kravene til telesel-
skabernes sikkerhed. På daværende tidspunkt kunne vi se en al-
vorlig stigning i cyberangreb og avanceret industrispionage, som
er fortsat de seneste år.
Sagsnr.: 2018/007597
Dok.nr.: 864310
Side 2 af 6
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/1-19 om Huawei og dansk sikkerhedspolitik, til forsvarsministeren
Det var således for at kunne håndtere udfordringerne med uden-
landske leverandører med tæt tilknytning til fremmede stater, at
lovgivningen blev opdateret. Vi var fuldt ud opmærksomme på, at
man med visse udenlandske firmaer i vores telenet kunne øge ri-
sikoen for at lukke døren op for spionage, industrispionage og po-
tentielt ødelæggende angreb.
Så det er altså ikke nyt, at vi har haft fokus på Huawei og andre
leverandører af teknologi til vores telesektor. Og at vi løbende for-
søger at tage de nødvendige - og proportionelle - forholdsregler.
Vores opmærksomhed er så på det seneste blevet skærpet.
Som dagens samrådsspørgsmål også nævner, har en række lande
på det seneste været ude at advare mod eller ligefrem forbyde at
bruge Huawei som leverandør i telenettet.
Det er ikke mindst sket i lyset af den forestående introduktion af
den nye 5G-teknologi.
Det understreger for det første, at det var godt, at vi tog de for-
holdsregler, vi gjorde med vedtagelsen af NIS-loven. Men det gi-
ver naturligvis også anledning til fornyede overvejelser, også fra
den danske regerings side.
Det er klart, at danske borgere og virksomheder skal kunne føle
sig helt trygge ved, at de systemer, vi bruger til vores kommuni-
kation, er tilstrækkeligt sikre.
Derfor har Center for Cybersikkerhed løbende brugt de mulighe-
der, der er i loven for at bl.a. at føre tilsyn med teleselskaberne
for at øge sikkerheden. Og derfor følger Center for Cybersikker-
hed udviklingen meget tæt.
Sagsnr.: 2018/007597
Dok.nr.: 864310
Side 3 af 6
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/1-19 om Huawei og dansk sikkerhedspolitik, til forsvarsministeren
En særlig del af centerets indsats er målrettet en løbende og tæt
dialog med telesektoren med henblik på at styrke informationssik-
kerheden og beredskabet i telesektoren.
Men jeg håber også, at der er forståelse for, at vi ikke kan være
helt åbne om indholdet af den dialog, der foregår mellem regerin-
gen, Center for Cybersikkerhed og forskellige private aktører. Men
der skal ikke herske tvivl om, at regeringen tager spørgsmålet al-
vorligt og er i gang med at se på, hvordan vi kan håndtere situa-
tionen til gavn for Danmarks sikkerhed.
[Spørgsmål G:]
Alvoren i sagen er jo også knyttet til samrådsspørgsmål G om den
kinesiske lovgivning, som pålægger kinesiske virksomheder at
hjælpe kinesiske myndigheder.
Kina har organiseret sig anderledes, end vi har her i Danmark,
hvad angår sondringen mellem stat og private virksomheder i ki-
nesisk lovgivning.
Alle kinesiske virksomheder kan potentielt blive anvendt som
værktøj for den kinesiske stats strategiske mål. De fleste større
virksomheder som Huawei har tætte forbindelser til det politiske
system, og realiteten er, at Huawei er omgærdet af nogle ugen-
nemsigtige ejerforhold.
Det fremgår direkte af kinesisk lovgivning, at personer og virk-
somheder er forpligtet til at hjælpe den kinesiske efterretningstje-
neste.
Derfor kan jeg godt forstå, at spørgeren bringer dette op, og jeg
er helt enig i, at det giver anledning til bekymring. Og derfor har
Sagsnr.: 2018/007597
Dok.nr.: 864310
Side 4 af 6
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/1-19 om Huawei og dansk sikkerhedspolitik, til forsvarsministeren
vi også et særligt fokus på den dynamik, der er mellem den kine-
siske stat og kinesiske virksomheder som Huawei.
[Spørgsmål D:]
Det sidste samrådsspørgsmål på listen er spørgsmål D, om Dan-
mark som eksempelvis Tyskland bør indføre no-spy klausuler.
Som nævnt er den kinesiske lovgivning, og sondringen mellem
den kinesiske stat og kinesiske virksomheder, anderledes end det
vi kender i Vesten. Det er regeringen og Center for Cybersikker-
hed helt opmærksom på.
Det er ikke umiddelbart vurderingen, at NIS-loven giver mulighed
for at pålægge en teleudbyder at indsætte klausuler i leveran-
døraftaler om det vi kalder en ’no-spy’ klausul.
Til gengæld kan Center for Cybersikkerhed stille en række krav til
teleselskaberne. Herunder kan centret kræve, at et teleselskab
sikrer, at det kan hjemtage opgaver fra en udenlandsk leveran-
dør, hvis kontrakten misligholdes.
Der kan også stilles krav om, at der bliver lavet en uafhængig sik-
kerhedsevaluering, når man køber kritiske netkomponenter mv.
fra en specifik leverandør, ligesom der kan stilles krav om, at
særligt personale skal sikkerhedsgodkendes.
Der findes altså i loven en række redskaber til at imødegå trusler
mod informationssikkerheden, der kan stamme fra de leverandø-
rer, teleselskaberne anvender.
[Afslutning:]
Sagsnr.: 2018/007597
Dok.nr.: 864310
Side 5 af 6
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/1-19 om Huawei og dansk sikkerhedspolitik, til forsvarsministeren
Afslutningsvis vil jeg blot gentage, at spørgsmålet om Huawei i
det danske telenet er noget, regeringen tager meget alvorligt. Og
at vi løbende forholder os til, hvordan vi bedst kan håndtere situa-
tionen til gavn for Danmarks sikkerhed.
Vi har selvfølgelig brug for konkurrence, så vi får de bedste løs-
ninger til gavn for danskerne. Men vi skal ikke være naive, og vi
er som sagt i gang med at se på, hvad vi kan gøre for at sikre
tryghed ved de leverandører, vi bruger til det danske telenet. Tak.
Sagsnr.: 2018/007597
Dok.nr.: 864310
Side 6 af 6