Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 14. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 50, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 50:
Ifølge svaret på FOU alm. del - spm. nr. 93 (Folketingsåret 2017-18)
har man brugt afvisningsberedskabet mod russiske fly 184 gange siden
2013. I samme periode har der været 2 krænkelser af dansk luftrum
forårsaget af russiske fly. Hvad er årsagen til den store forskel i tallene
184 imod 2?
Svar:
Forsvarskommandoen oplyser, at aktivering af afvisningsberedskabet
primært finder sted i forbindelse med suverænitetshævdelse af dansk
luftrum. Håndhævelse af suveræniteten forudsætter, at alle luftfartøjer
er identificerede, samt at det er klarlagt, hvorvidt de har tilladelse til at
flyve i dansk luftrum. Såfremt uidentificerede luftfartøjer nærmer sig
dansk luftrum, uden at give sig til kende, aktiveres afvisningsbered-
skabet mhp. at identificere disse, om muligt i internationalt luftrum, og
før der evt. måtte forekomme en krænkelse af dansk suverænitet.
Russiske militærfly flyver normalt uden aktiverede identifikationssy-
stemer i internationalt luftrum og uden at give sig til kende.
Afvisningsberedskabet aktiveres derfor i udgangspunktet, før der er
sket - eller er overhængende fare for at ske - en krænkelse af dansk
luftrum. Indsættelsen af afvisningsberedskabet sker indledningsvist
mhp. at identificere luftfartøjerne.
Endvidere udgør luftfartøjer, som opererer med slukkede identifikati-
onssystemer, en fare for flyvesikkerheden, idet civile antikollisionssy-
stemer ikke har mulighed for at opdage luftfartøjer med slukkede iden-
tifikationssystemer. Afvisningsberedskabet kan i sådanne tilfælde an-
vendes til at følge disse fly med henblik på at synliggøre tilstedeværel-
sen af disse overfor den civile lufttrafik. Det kan supplerende oplyses,
at de danske fly i disse tilfælde flyver i nærheden af de pågældende
luftfartøjer og med aktiverede identifikationssystemer, som kan spores
af den civile lufttrafik.
Forsvarskommandoen oplyser endvidere, at foruden visuel identifikati-
on af luftfartøjer og reaktion på eventuelle krænkelser anvendes afvis-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
5. februar 2019
SIO
2019/000326
865944
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: 728 10000
Fax: 728 10300
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2