Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2011442_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 14. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 50, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 50:
Ifølge svaret på FOU alm. del - spm. nr. 93 (Folketingsåret 2017-18)
har man brugt afvisningsberedskabet mod russiske fly 184 gange siden
2013. I samme periode har der været 2 krænkelser af dansk luftrum
forårsaget af russiske fly. Hvad er årsagen til den store forskel i tallene
184 imod 2?
Svar:
Forsvarskommandoen oplyser, at aktivering af afvisningsberedskabet
primært finder sted i forbindelse med suverænitetshævdelse af dansk
luftrum. Håndhævelse af suveræniteten forudsætter, at alle luftfartøjer
er identificerede, samt at det er klarlagt, hvorvidt de har tilladelse til at
flyve i dansk luftrum. Såfremt uidentificerede luftfartøjer nærmer sig
dansk luftrum, uden at give sig til kende, aktiveres afvisningsbered-
skabet mhp. at identificere disse, om muligt i internationalt luftrum, og
før der evt. måtte forekomme en krænkelse af dansk suverænitet.
Russiske militærfly flyver normalt uden aktiverede identifikationssy-
stemer i internationalt luftrum og uden at give sig til kende.
Afvisningsberedskabet aktiveres derfor i udgangspunktet, før der er
sket - eller er overhængende fare for at ske - en krænkelse af dansk
luftrum. Indsættelsen af afvisningsberedskabet sker indledningsvist
mhp. at identificere luftfartøjerne.
Endvidere udgør luftfartøjer, som opererer med slukkede identifikati-
onssystemer, en fare for flyvesikkerheden, idet civile antikollisionssy-
stemer ikke har mulighed for at opdage luftfartøjer med slukkede iden-
tifikationssystemer. Afvisningsberedskabet kan i sådanne tilfælde an-
vendes til at følge disse fly med henblik på at synliggøre tilstedeværel-
sen af disse overfor den civile lufttrafik. Det kan supplerende oplyses,
at de danske fly i disse tilfælde flyver i nærheden af de pågældende
luftfartøjer og med aktiverede identifikationssystemer, som kan spores
af den civile lufttrafik.
Forsvarskommandoen oplyser endvidere, at foruden visuel identifikati-
on af luftfartøjer og reaktion på eventuelle krænkelser anvendes afvis-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
5. februar 2019
SIO
2019/000326
865944
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: 728 10000
Fax: 728 10300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, hvad årsagen er til den store forskel i tallene 184 imod 2 i forhold til afvisningsberedskabet, til forsvarsministeren
ningsberedskabet i forbindelse med mistet radiokontakt til civile fly og
assistance til nødstedte fly.
Der er således ikke nogen direkte sammenhæng mellem antallet af
aktiveringer og antallet af egentlige krænkelser af dansk luftrum.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Sagsnr.: 2019/000326
Dok.nr.: 865944
Side 2 af 2