Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
1. juli 2014
Den nationale forsvarsindustrielle strategi
Sammenfatning
Trusler mod Danmark kan opstå overalt i verden og er uforudsigelige og
komplekse.
Det betyder, at Danmarks sikkerhed afhænger af fællesskabet med andre
lande og af Danmarks evne til at bidrage med høj kvalitet til løsningen af
fælles, internationale udfordringer med en bred vifte af militære og civile
midler.
Ultimativt er Danmarks suverænitet og selvstændighed imidlertid Dan-
marks eget ansvar.
Det stiller ikke alene skærpede krav til den sikkerhedspolitiske indsats og
forsvarets formåen, men også til forsvarsindustrien, som forventes at væ-
re konkurrencedygtig og levere materiel af høj kvalitet, der let kan indgå i
internationale operationer.
Som et lille land er Danmark afhængig af at kunne anskaffe moderne for-
svarsmateriel på det europæiske og nordamerikanske marked.
Men det er også nødvendigt, at Danmark råder over konkurrencedygtige
industrielle kompetencer og kapaciteter på områder med strategisk betyd-
ning for varetagelsen af Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser.
For det første er det nødvendigt, fordi Danmark skal forblive en attraktiv
og troværdig partner i det internationale samarbejde om sikkerhed i for-
bindelse med varetagelsen af fælles sikkerhedsinteresser og styrkelse af
den europæiske og nordamerikanske forsvarsindustri. Ved at være en at-
traktiv partner og skabe gensidig afhængighed i varetagelsen af de fælles
sikkerhedsinteresser kan Danmark styrke grundlaget for partneres støtte,
hvis Danmarks sikkerhed og selvstændighed bliver truet.
For det andet er det nødvendigt, fordi Danmark ultimativt selv er ansvar-
lig for sin sikkerhed, suverænitet og selvstændighed og derfor i uforudse-
te krisesituationer selv skal kunne forstå, vurdere og udvikle modtræk
mod nye trusler, herunder i relevant omfang selv skal kunne opretholde
centrale systemer og materiel.