Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
1992995_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
19. december 2018
Folketingets Forsvarsudvalg har den 3. december 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 30 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chem-
nitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 30:
”I
forlængelse af lovforslag L 4 og L 5 bedes forsvarsministeren redegøre for
gerne i ske-
matisk form - hvilke dele af Værnepligtsloven henholdsvis Personelloven, der er gældende i
hver af de tre rigsdele i rigsfællesskabet under forudsætning af, at L 4 og L 5 vedtages.
Desuden bedes ministeren redegøre for, om, hvordan og hvornår regeringen agter at få de
dele af Værnepligtsloven henholdsvis Personelloven, der ikke er gældende for hele rigsfæl-
lesskabet, til at blive gældende i de rigsdele, hvor de ikke er gældende p.t. Endelig bedes
forsvarsministeren redegøre for, om regeringen har en dialog med de færøske og grønland-
ske myndigheder om værnepligt i deres respektive rigsdele, hvilke ønsker de færøske og
grønlandske myndigheder i givet fald har på området og om regeringen vil imødekommende
de færøske henholdsvis grønlandske ønsker.”
Svar:
1.
Det skal indledningsvist understreges, at vedtagelsen af lovforslagene L 4 og L 5 ikke i
sig selv har betydning for, hvilke dele af de nugældende regler i værnepligtsloven og lov om
forsvarets personel (personelloven), som finder anvendelse på Færøerne og i Grønland.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke dele af Værnepligtsloven henholdsvis Personelloven, der er gældende i hver af de tre rigsdele i rigsfællesskabet under forudsætning af, at L 4 og L 5 vedtages, til forsvarsministeren
Både personelloven og værnepligtsloven gælder som udgangspunkt for hele Rigsfællesska-
bet. Visse efterfølgende ændringslove til de to love gælder imidlertid ikke direkte for Færø-
erne og Grønland.
For personellovens vedkommende drejer det sig om følgende love:
Militær straffelov, lov nr. 530 af 24. juni 2005, hvor ændringerne i personelloven dog
kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig anordning.
Lov nr. 1264 af 16. december 2009 om ændring af lov om værnepligtsorlov og om orlov
til FN-tjeneste m.v. samt forskellige andre love (Orlov ved forsvarets udsendelse af per-
sonel til udlandet m.v.).
Lov nr. 395 af 2. maj 2016 om ændring af lov om arbejdsskadesikring, lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love (Overførsel af Ar-
bejdsskadestyrelsens opgaver til den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring og til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt nedlæggelse af Arbejds-
markedets Erhvervssygdomssikring).
For værnepligtslovens vedkommende drejer det sig om følgende love:
Beredskabsloven, lov nr. 1054 af 23. december 1992, hvor ændringerne i værnepligtslo-
ven dog kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig anordning.
Lov nr. 69 af 4. februar 2004 om ændring af forskellige love på Indenrigs- og
Sundhedsministeriets område (Afskaffelse af hæftestraf samt ændring af uddannelses-
krav i autorisationslove vedrørende sundhedspersoner m.v.), hvor ændringerne i værne-
pligtsloven dog kan sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning.
Lov nr. 542 af 24. juni 2005 om regional statsforvaltning.
Lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Poli-
ti- og domstolsreform).
2.
Det er hensigten, at de ændringer til henholdsvis personelloven og værnepligtsloven,
som følger af de vedtagne lovforslag L 4 vedrørende ændring af værnepligtsloven og L 5
vedrørende ændring af personelloven, efter ikrafttræden den 1. januar 2019 skal sættes i
kraft for Færøerne og Grønland ved kongelige anordninger, således at reglerne er gældende
for hele Rigsfællesskabet. Den endelige beslutning herom vil naturligvis ske under inddra-
gelse af de færøske og grønlandske myndigheder.
3.
I relation til spørgsmålet om værnepligt på Færøerne og i Grønland pågår der for nuvæ-
rende ikke nogen politisk dialog herom med de færøske eller grønlandske myndigheder.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke dele af Værnepligtsloven henholdsvis Personelloven, der er gældende i hver af de tre rigsdele i rigsfællesskabet under forudsætning af, at L 4 og L 5 vedtages, til forsvarsministeren
Tidligere har både færøske og grønlandske myndigheder dog været involveret i analysen af
Forsvarsministeriets opgaveløsning i Arktis (Arktisrapporten), hvor det som følge heraf blev
besluttet at gennemføre et pilotprojekt i Grønland som en kombineret informations- og
rekrutteringsindsats i forbindelse med værnepligt. Pilotprojektet har været afholdt årligt fra
2015 til 2017, og efter positive erfaringer hermed blev det som en del af indeværende for-
svarsforlig vedtaget at gennemføre en årlig værnepligtsafprøvning i Grønland. Værnepligts-
afprøvningen for 2018 er netop afsluttet med særdeles gode resultater.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen