Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2007046_0001.png
NOTAT OM ØSTERSØREGIONENS STATERS LUFT- OG
FLÅDEFARTØJERS ADGANG TIL OG OPHOLD PÅ
ANDRE STATERS SØTERRITORIER
Dato:
29. januar 2019
JSI
2018/007664
868316
Ingen
Enhver stat er i henhold til folkeretten enekompetent til at udøve myn-
dighed, herunder fysisk magthåndhævelse, på sit territorium. Samtidig
kan ingen stat – medmindre andet er aftalt – udøve myndighed på no-
gen anden stats territorium. Dette følger af den folkeretlige grundsæt-
ning om territorialhøjhed, som udspringer af staternes suverænitet, og
som bl.a. tjener til at adskille staters fysiske magthåndhævelse. Med
fysisk magthåndhævelse forstås den faktiske brug af militær, politi og
andre fysiske foranstaltninger.
De generelle folkeretlige regler om adskillelse af staters jurisdiktion kan
suppleres af frivillige mellemstatslige aftaler. Der er ikke en aftale
Østersølandene imellem om landenes luft- og flådefartøjers adgang til
og ophold på hinandens søterritorum. Forsvarsministeriet har ikke en
oversigt over Østersølandes eventuelle bilaterale aftaler herom.
Nedenfor følger derfor en generel beskrivelse af de folkeretlige regler
for staters luft- og flådefartøjers adgang til og ophold på andre staters
søterritorier, suppleret med danske regler herom samt beskrivelse af
særlige aftalebaserede ordninger i regi af bl.a. NORDEFCO.
Søterritorium/suverænitet
Det følger af FN’s Havretskonvention af 1982, som Danmark ratifice-
rede den 16. november 2004, at en kyststats suverænitet, ud over
dens landterritorium og indre farvande, også omfatter et tilstødende
område ud til 12 sømil, som benævnes søterritoriet.
Suveræniteten omfatter såvel luftrummet over søterritoriet som dets
havbund og undergrund.
Nedenstående kort viser Østersølandenes søterritorier:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 5
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget et notat, som - ved hjælp af kortillustrationer - viser grænserne for Østersølandenes søterritorier og som beskriver, hvad de forskellige Østersølandes luft- og flådefartøjer må og ikke må indenfor de andre landes søterritorier, til forsvarsministeren
2007046_0002.png
Fremmede staters flådefartøjer
Staters flådefartøjer (også kaldet orlogs- eller krigsskibe) reguleres
typisk af de regler, der gælder generelt for statsskibe. Indenfor søterri-
toriet skal kyststaten respektere fremmede statsskibes, herunder or-
logsfartøjers, ret til uskadelig passage af søterritoriet i overensstem-
melse med reglerne i Havretskonventionen.
Dette indebærer, at et fremmed lands orlogsfartøj har ret til for eksem-
pel at sejle igennem Storebælt, når dette sker som led i uskadelig pas-
sage.
Sagsnr.: 2018/007664
Dok.nr.: 868316
Side 2 af 5
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget et notat, som - ved hjælp af kortillustrationer - viser grænserne for Østersølandenes søterritorier og som beskriver, hvad de forskellige Østersølandes luft- og flådefartøjer må og ikke må indenfor de andre landes søterritorier, til forsvarsministeren
2007046_0003.png
Hvornår der ikke er tale om uskadelig passage er reguleret i Havrets-
konventionens artikel 19, stk. 2, og omfatter eksempelvis anvendelse
af eller øvelse med alle typer af våben og handlinger, der tilsigter ind-
samling af oplysninger til skade for kyststatens forsvar eller sikkerhed.
For Danmarks vedkommende er de danske stræder – Lillebælt, Store-
bælt og den danske del af Øresund – omfattet af et særligt strædere-
gime, der er baseret på København-traktaten fra 1857 om Sund- og
Bælttoldens afløsning. Dette historiske stræderegime giver Danmark
særlige muligheder for at kontrollere de gennemsejlende orlogsfartøjer,
byggende på de folkeretlige regler om uskadelig passage, og er nær-
mere fastlagt i den såkaldte adgangsanordning (anordning nr. 224 af
16. april 1999 om fremmede orlogsfartøjers og militære luftfartøjers
adgang til dansk område under fredsforhold). Denne fastslår, at frem-
mede orlogsfartøjer forud for uskadelig gennemfart af eller ophold på
dansk søterritorium i en række nærmere definerede situationer skal
indhente tilladelse fra eller foretage anmeldelse til de danske myndig-
heder.
Af adgangsanordningen følger eksempelvis, at under gennemfart af det
ydre territorialfarvand – det vil sige søterritoriet – må fremmede or-
logsfartøjer ikke stoppe eller ankre, medmindre tilladelse hertil forinden
er indhentet ad diplomatisk vej, at dette følger med almindelig sejlads
og navigation eller nødvendiggøres af force majeure eller nød. Desuden
må fremmede orlogsfartøjer ikke uden forudgående tilladelse foretage
gennemfart af eller opholde sig i indre territorialt farvand.
Adgangsanordningen fastslår desuden, at fremmede orlogsfartøjer,
ikke uden særlig tilladelse må udføre videnskabelig eller militær aktivi-
tet inden for dansk søterritorium, at undervandsbåde på søterritoriet
skal sejle på overfladen, samt at fremmede statsskibe inden for dansk
søterritorium, bortset fra under havneophold, skal føre orlogs- eller
nationsflag.
Det følger endvidere af adgangsanordningen, at såfremt flere end tre
orlogsfartøjer af samme nationalitet inden for samme tidsrum agter at
foretage gennemfart af Storebælt eller Øresund, skal der forinden ske
anmeldelse derom ad diplomatisk vej.
Fremmede staters luftfartøjer
Som anført ovenfor følger en stats luftrum statens søterritorium, hvor-
for luftrummet over søterritoriet er omfattet af statens suverænitet,
således at staten er enekompetent til at udøve myndighed, herunder
fysisk magthåndhævelse, i luftrummet over dets territorium.
Sagsnr.: 2018/007664
Dok.nr.: 868316
Side 3 af 5
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget et notat, som - ved hjælp af kortillustrationer - viser grænserne for Østersølandenes søterritorier og som beskriver, hvad de forskellige Østersølandes luft- og flådefartøjer må og ikke må indenfor de andre landes søterritorier, til forsvarsministeren
2007046_0004.png
Danmark har ratificeret en konvention angående international civil luft-
fart (Chicago-konventionen). Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
har herom oplyst følgende:
”I Chicago-konventionens artikel 3 nævnes det, at konven-
tionen ikke gælder for statsluftfartøjer, herunder militære
luftfartøjer. Der står dog også, at intet statsluftfartøj må
overflyve en anden stats territorium uden tilladelse, særlig
aftale eller lignende og på de vilkår der følger deraf. Denne
bestemmelse er udmøntet i luftfartslovens § 156 for mili-
tære luftfartøjer:
”§ 156. Luftfart over dansk område med fremmede militære
luftfartøjer og med andre fremmede luftfartøjer, som ude-
lukkende anvendes til statsformål af ikke-erhvervsmæssig
art, kan kun finde sted efter forud given tilladelse eller i
henhold til bestemmelser for fremmede militære luftfartø-
jers adgang til dansk område under fredsforhold.
Stk. 2. Sådan tilladelse med dertil knyttede betingelser
meddeles, for så vidt angår militære luftfartøjer, af for-
svarsministeren efter fornøden forhandling med transport-,
bygnings- og boligministeren og for de øvrige af de i stk. 1
omhandlede luftfartøjer af transport-, bygnings- og boligmi-
nisteren.”
Område defineres i denne lov som "geografisk dansk om-
råde". Dette er som udgangspunkt luften over land- og
søterritoriet. Det skal bemærkes, at loven også gælder – i
kraft af § 3 i loven om kontinentalsoklen – for anlæg på so-
kkelområdet og disses sikkerhedsområder.”
I relation til fremmede staters militære luftfartøjer foreskriver den dan-
ske adgangsanordning tillige, at militære luftfartøjers flyvning over el-
ler landing på dansk område kræver, at der forinden er indhentet tilla-
delse ad diplomatisk vej. Som for fremmede staters orlogsfartøjer må
fremmede staters militære luftfartøjer ikke inden for dansk område
udøve videnskabelig eller militær aktivitet uden særlig tilladelse.
Nordisk samarbejde
Af særlige ordninger, som supplerer de ovennævnte generelle regler
om adgang mv. til andre staters territorier, kan det oplyses, at der i
regi af det nordiske forsvarssamarbejde (NORDEFCO) den 9. november
2016 blev indgået en rammeaftale om lettere adgang til hinandens ter-
ritorier. Aftalen, der omfatter Danmark, Norge, Sverige, Finland og
Island, har til hensigt at styrke sikkerheden i Østersøregionen ved at
Sagsnr.: 2018/007664
Dok.nr.: 868316
Side 4 af 5
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget et notat, som - ved hjælp af kortillustrationer - viser grænserne for Østersølandenes søterritorier og som beskriver, hvad de forskellige Østersølandes luft- og flådefartøjer må og ikke må indenfor de andre landes søterritorier, til forsvarsministeren
gøre det lettere at få adgang til hinandens luft-, sø- og landterritorier
med militære kapaciteter i fredstid. Rammeaftalen implementeres ved
særskilte tekniske aftaler.
Desuden har Danmark og Sverige indgået en bilateral rammeaftale af
den 14. januar 2016 om at styrke det militære samarbejde ved at lette
adgangen til hinandens territorier i fredstid, bl.a. i form af øget adgang
til sejlads med militære fartøjer i hinandens territorialfarvande.
Sagsnr.: 2018/007664
Dok.nr.: 868316
Side 5 af 5