Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
NOTAT OM ØSTERSØREGIONENS STATERS LUFT- OG
FLÅDEFARTØJERS ADGANG TIL OG OPHOLD PÅ
ANDRE STATERS SØTERRITORIER
Dato:
29. januar 2019
JSI
2018/007664
868316
Ingen
Enhver stat er i henhold til folkeretten enekompetent til at udøve myn-
dighed, herunder fysisk magthåndhævelse, på sit territorium. Samtidig
kan ingen stat – medmindre andet er aftalt – udøve myndighed på no-
gen anden stats territorium. Dette følger af den folkeretlige grundsæt-
ning om territorialhøjhed, som udspringer af staternes suverænitet, og
som bl.a. tjener til at adskille staters fysiske magthåndhævelse. Med
fysisk magthåndhævelse forstås den faktiske brug af militær, politi og
andre fysiske foranstaltninger.
De generelle folkeretlige regler om adskillelse af staters jurisdiktion kan
suppleres af frivillige mellemstatslige aftaler. Der er ikke en aftale
Østersølandene imellem om landenes luft- og flådefartøjers adgang til
og ophold på hinandens søterritorum. Forsvarsministeriet har ikke en
oversigt over Østersølandes eventuelle bilaterale aftaler herom.
Nedenfor følger derfor en generel beskrivelse af de folkeretlige regler
for staters luft- og flådefartøjers adgang til og ophold på andre staters
søterritorier, suppleret med danske regler herom samt beskrivelse af
særlige aftalebaserede ordninger i regi af bl.a. NORDEFCO.
Søterritorium/suverænitet
Det følger af FN’s Havretskonvention af 1982, som Danmark ratifice-
rede den 16. november 2004, at en kyststats suverænitet, ud over
dens landterritorium og indre farvande, også omfatter et tilstødende
område ud til 12 sømil, som benævnes søterritoriet.
Suveræniteten omfatter såvel luftrummet over søterritoriet som dets
havbund og undergrund.
Nedenstående kort viser Østersølandenes søterritorier:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 5