Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
1992673_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
19. december 2018
Folketingets Forsvarsudvalg har den 30. november 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 26 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Kra-
rup (DF).
Spørgsmål nr. 26
”Hvor
mange gange har danske fly overskredet andre landes territorialfarvands grænser i
2013-2018 opgjort pr. år? Hvad mener forsvarsministeren, kan være årsagen til en eventuel
overskridelse? Hvilke konsekvenser har det afstedkommet
fra pågældende lands side?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Forsvarsministeriet indhentet bidrag fra Værnsfælles Forsvars-
kommando, som har fremsendt nedenstående opgørelse over antallet af gange danske fly
(forstået som danske statsluftfartøjer) har overskredet andre landes territorialfarvands-
grænser uden forudgående tilladelse i perioden 2013 til 5. december 2018, opgjort pr. år.
Værnsfælles Forsvarskommando angiver desuden den pågældende flytype samt årsagen til
overskridelsen.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvor mange gange danske fly har overskredet andre landes territorialfarvands grænser i 2013-2018, til forsvarsministeren
1992673_0002.png
År
2013
2014
2015
2016
Antal
0
1
1
6
Flytype(r)
T-17
FENNEC
F-16
EH-101
EH-101
T-17
DEFENDER
CL-604
Land
Sverige
Sverige
Sverige
Sverige
Finland
Sverige
Sverige
Sverige
Sverige
Årsag
To minutter i svensk luftrum. Under civil luft-
trakfikkontrol.
0,5 sømils overskridelse i to minutter. Utilsig-
tet overskridelse.
300 meters overskridelse i under ét minut.
Utilsigtet overskridelse.
Tre minutter i svensk luftrum. Utilsigtet over-
skridelse under træning.
Flyvning fra støtteskibet ABSALON under øvel-
sen BALTOPS. Utilsigtet overskridelse.
To minutter i svensk luftrum på rute fra Born-
holm til Karup. Under civil lufttrafikkontrol.
Fem minutter i svensk luftrum. Under civil
lufttrafikkontrol.
Tre minutter i svensk luftrum. Under civil luft-
trafikkontrol.
Flyvning fra fregatten NIELS JUEL under øvel-
se BALTOPS. Flyveplan med udsendt diploma-
tisk tilladelse ikke fremsendt til svensk myn-
dighed, jf. aftale, pga. teknisk udfald.
2017
1
Lynx
2018
0
Værnsfælles Forsvarskommando oplyser endvidere følgende:
Ӂrsagen
til overskridelser kan fordeles i to kategorier.
-
Manglende opmærksomhed på egen position ved trænings- eller øvelsesflyvning.
-
Ruteflyvning under civil lufttrafik kontrol uden diplomatisk tilladelse.
Trænings- og øvelsesflyvning er i de opgjorte tilfælde alle gennemført tæt ved landegræn-
ser, og overskridelser har været utilsigtede og kortvarige.
Ruteflyvningerne under civil lufttrafikkontrol, hvor overskridelser sker, skyldes primært, at
civile myndigheder i almindelighed ikke forholder sig til behovet for diplomatiske tilladelser
eller territorialgrænser. I forbindelse med flyvning til og fra Bornholm vil en sikker og effek-
tiv afvikling af lufttrafik ofte foranledige direktiver fra en civil kontrolenhed om at flyve i di-
rekte linje mellem start- og slutpunkt, hvilket ofte indbefatter overflyvning af svensk territo-
rium.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvor mange gange danske fly har overskredet andre landes territorialfarvands grænser i 2013-2018, til forsvarsministeren
Danske statsluftfartøjer overflyver ofte Sverige med de fornødne tilladelser skrevet ind i fly-
veplaner. De opgjorte overskridelser ovenfor udgør undtagelser, hvor pilot og/eller kontrol-
enhed ikke har været opmærksom på manglen af sådanne tilladelser.
I tilfælde af at et dansk fly overskrider et nabolands territorium uden forudgående tilladelse,
orienteres de pågældende landes vagtholdsledere i overvågningsenhederne, så snart over-
skridelsen erkendes. Erkendes en overskridelse uden forudgående tilladelse uden for dansk
nærområde, som det var tilfældet med overskridelse af Finlands territorium i 2016, kontak-
tes en udpeget forbindelsesofficer eller myndighed hurtigst muligt.”
Forsvarsministeriet er ikke bekendt med, at der i den pågældende periode (2013-2018) er
modtaget henvendelser fra udenlandske myndigheder eller ministerier med påtale af danske
statsluftfartøjers overskridelse af andre landes territorialgrænser uden forudgående tilladel-
se. Der kan derfor ikke peges på afledte konsekvenser ved de opgjorte overskridelser.
Afslutningsvis kan i forlængelse af ovenstående oplyses, at Sverige og Danmark i maj 2018
indgik en teknisk aftale om gensidig adgang i fredstid til dansk og svensk luftrum, som op-
følgning på den bilaterale militære rammeaftale fra 2016. Aftalen muliggør, at det danske
afvisningsberedskab med 10 minutters varsel kan anvende udpegede luftkorridorer til transit
gennem svensk luftrum i forbindelse med beredskabets operationelle opgaver.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen