Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
1968335_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
14. november 2018
Svar på Forsvarsudvalgets spørgsmål nr. 11 (Alm. del) af 19.
oktober 2018 stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor meget det koster staten på årsplan at anvende Kam-
meradvokaten, og vil staten kunne bede en anden advokat om bistand, selvom
staten har en aftale med Kammeradvokaten?
Svar
Moderniseringsstyrelsen offentliggør årligt, på baggrund af leverede sagsoversigter
fra Kammeradvokaten, et samlet overblik over forbruget på Kammeradvokatafta-
len. Statens samlede forbrug af Kammeradvokataftalen udgjorde i 2017 458 mio.
kr. Udviklingen i forbruget fra 2009 til 2017 ses af nedenstående
figur 1.
Figur 1
Samlet forbrug af Kammeradvokaten
Anm.: Forbrug er PL reguleret med 2017 som basisår
Kilde: Oversigt fra Kammeradvokaten af 12. oktober 2015 samt Kammeradvokatens sagsoversigt 31.12.2015, og
31.12.2017
Til orientering kan der findes yderligere information vedrørende forbruget på
Kammeradvokataftalen på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvor meget det koster staten på årsplan at anvende Kammeradvokaten, til ministeren for offentlig innovation
1968335_0002.png
Side 2 af 2
Det bemærkes, at aftalen ikke dækker alle former for advokatydelser, som statslige
institutioner anvender. For eksempel er funktionen som likvidator eller kurator i
konkursboer, hvor en statslig myndighed er kreditor, ikke omfattet af Kammerad-
vokataftalen.
Brug af andre advokater
Finansministeriet og Kammeradvokaten (Advokatfirmaet Poul Schmidt) indgik
den 1. januar 2015 en ny aftale om levering af juridiske tjenesteydelser. Aftalen
afløste den tidligere indgåede aftale mellem Finansministeriet og Kammeradvoka-
ten og åbnede blandt andet op for muligheden for brug af andre advokater. Dette
har bevirket, at staten i stigende omfang anvender andre advokater end Kammer-
advokaten.
Anvendelsen af anden advokat kan fx ske på enkeltsagsbasis eller ved anvendelse
af fagopdelte eller geografisk opdelte kontrakter. Det er kunderne selv, der i en-
keltsager vurderer, om grundlaget for at bruge anden advokat er til stede.
I forbindelse med hjemtagelse eller konkurrenceudsættelse af samlede sagsområ-
der, som Kammeradvokaten dermed ikke længere skal varetage, skal Kammerad-
vokaten i henhold til aftalen varsles. I tilfælde heraf skal Finansministeriet skriftligt
oplyse Kammeradvokatens ledelse om den eksplicitte ændring i statens indkøbs-
strategi med et varsel på løbende år plus ét år.
For yderligere information angående brug af andre advokater har Moderniserings-
styrelsen udarbejdet en vejledning, der kan findes på Moderniseringsstyrelsens
hjemmeside.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation