Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1971519_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 86 (Alm. del) af 25.
oktober 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S) og
Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse kommunernes årlige anlægs- og serviceudgifter i
forhold til kommuneaftale, budget og regnskab fra 2008 til 2019 i 2018-priser,
herunder de fastsatte udgiftslofter for kommunerne til og med 2022?
Svar
Udviklingen i kommunernes aftalte, budgetterede og realiserede serviceudgifter i
perioden 2008 til 2019 fremgår af
tabel 1.
Opgørelsen er på spørgerens foranled-
ning opgjort i 2018-pris- og lønniveau.
Kommunernes aftalte, budgetterede og realiserede serviceudgifter er opgjort eks-
klusiv løft af de kommunale serviceudgifter, der følger af finanslovsaftalerne for
2014-2018, og som ligger under det statslige delloft for driftsudgifter.
Løft, der er placeret under det statslige delloft for driftsudgifter, udmøntes som
statslige driftstilskud efter ansøgning. Løft af den kommunale service i finanslovs-
aftalerne er angivet særskilt i
tabel 1
og omfatter bl.a. værdighedsmilliarden samt
pulje til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem mv.
Med aftale om kommunernes økonomi for 2019 er regeringen og KL enige om, at
kommunernes serviceudgifter udgør 252,3 mia. kr. i 2019 (i 2019-pris- og lønni-
veau). Dette indebærer et løft i forhold til aftalen for 2018.
Det bemærkes, at udgangspunktet for aftale om kommunernes økonomi for 2019
var, at der med det fælles moderniserings- og effektiviseringsprogram frigøres 1
mia. kr. i 2019. Heraf kan �½ mia. kr. prioriteres bredt i den offentlige sektor, hvil-
ket var afspejlet i det kommunale udgiftsloft for 2019.
Med aftalen er regeringen og KL enige om et løft af kommunernes økonomi med
1,7 mia. kr. i forhold til det kommunale udgiftsloft for 2019. Midlerne målrettes
styrket velfærd, herunder for at understøtte den nære sundhedsindsats og kom-
munernes arbejde med at yde værdig pleje og omsorg for ældre borgere.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om kommunernes årlige anlægs- og serviceudgifter i forhold til kommuneaftale, budget og regnskab fra 2008 til 2019, til finansministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1971519_0002.png
Side 2 af 5
Derudover målrettes 0,6 mia. kr. i 2019, som er frigjort med moderniserings- og
effektiviseringsprogrammet og konsolidering af kommunernes opgaver til er-
hvervsservice, til borgernær velfærd.
Herudover skal udviklingen i de aftalte serviceudgifter bl.a. ses i lyset af, at kom-
munernes serviceudgifter i 2018 er løftet som følge af aftalen om kommunernes
økonomi for 2019, samt at puljen under det statslige delloft for driftsudgifter til
klippekort til ekstra hjælp til plejehjemsbeboere på 380 mio. kr. årligt fra 2019
omlægges til bloktilskud og dermed indgår i opgørelsen af kommunernes servicer-
amme i 2019 og frem. Dette påvirker udviklingen i kommunernes serviceudgifter
fra 2018 til 2019.
Det bemærkes i tillæg hertil, at kommunernes serviceudgifter vedrører de offentli-
ge udgifter i
budgetmæssig/regnskabsmæssig sammenhæng,
mens det offentlige forbrug
er en udgiftspost i
nationalregnskabsmæssig sammenhæng.
Der er således ikke en direkte
sammenhæng mellem opgørelsen af kommunernes serviceudgifter og opgørelsen
af det offentlige forbrug i nationalregnskabet.
Tabel 1
Kommunernes aftaler, budgetter og regnskaber
serviceudgifter
Mia. kr., 18-pl
og B19-
opgaveniveau
Aftale
Budget
Regnskab
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
243,6
245,1
247,7
248,2
247,6
254,2
250,8
249,9
251,7
249,9
248,2
241,9
249,6
247,0
241,3
247,4
244,6
241,6
244,8
244,7
242,2
245,1
244,9
243,3
245,8
245,6
242,7
245,4
244,9
244,1
245,9
245,9
-
247,3
-
-
Hertil løft af
kommunal
service som
indgår i det
statslige
udgiftsloft
Løft af ældre-
området
(’ældremilliar-
den’)
Udbredelse af
klippekort til
ekstra hjem-
mehjælp
Mere pæda-
gogisk perso-
nale i dagtil-
bud
Løft til en
værdig ældre-
pleje (’vær-
dighedsmilli-
arden’)
Klippekort til
ekstra hjælp til
plejehjemsbe-
boere
Løft til bedre
bemanding i
hjemmeplejen
og på pleje-
hjem mv.
-
-
-
-
-
-
1,1
1,4
1,5
1,4
1,9
1,5
-
-
-
-
-
-
1,1
1,1
*
*
*
*
-
-
-
-
-
-
-
0,1
0,2
*
*
*
-
-
-
-
-
-
-
0,3
0,3
*
*
*
-
-
-
-
-
-
-
-
1,0
1,0
1,0
1,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,4
0,4
*
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,5
0,5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om kommunernes årlige anlægs- og serviceudgifter i forhold til kommuneaftale, budget og regnskab fra 2008 til 2019, til finansministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1971519_0003.png
Side 3 af 5
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2019-opgaveniveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger til 2018-niveau. Løft under det statslige delloft for driftsudgifter er anført særskilt og
indgår ikke i anførte aftale-, budget- og regnskabstal for serviceudgifter . *markerer, at løftene er omlagt til
det kommunale bloktilskud.
Kilde: Danmarks Statistik, aftaler om kommunernes økonomi for 2008-2019, Finansministeriets
meropgaveopgørelse samt egne beregninger.
Regeringen har den 2. oktober 2018 fremsat et lovforslag om ændring af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019,
2020 og 2021 samt et lovforslag om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommu-
ner og regioner for finansåret 2022.
Det kommunale udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgif-
ter til service i finansåret. De kommunale udgiftslofter i perioden 2019 til 2022
fremgår af
tabel 2.
Udgiftslofterne er på spørgerens foranledning opgjort i 2018-
pris- og lønniveau.
Udgiftslofterne afspejler en forudsat teknisk videreførsel af moderniserings- og
effektiviseringsprogrammet, der blev indført med Aftale mellem regeringen og KL
om kommunernes økonomi for 2017 af juni 2016. Moderniserings- og effektivise-
ringsprogrammet frigør årligt 0,5 mia. kr. til prioriteringer bredt i den offentlige
sektor. De kommunale serviceudgifter for det følgende år aftales som led i de
årlige økonomiforhandlinger mellem regeringen og KL.
Tabel 2
Kommunale udgiftslofter
Mia. kr., 18-pl
Kommunalt udgiftsloft
2019
247,3
2020
246,8
2021
246,3
2022
245,8
Anm: De kommunale udgiftslofter er omregnet til 2018 pris- og lønniveau.
Kilde: Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finans-
året 2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020 og lov om fastsættelse af ud-
giftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021. Forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022.
Udviklingen i kommunernes aftalte, budgetterede og realiserede skattefinansierede
bruttoanlægsudgifter i perioden 2007-2019 fremgår af
tabel 3.
Opgørelsen er på
spørgerens foranledning opgjort i 2018-pris- og lønniveau.
Udviklingen i kommunernes aftalte bruttoanlægsudgifter i perioden 2015 til 2019
skal ses i lyset af de tidligere ekstraordinære løft af kommunernes anlægsinveste-
ringer, der afspejler diskretionære fremrykninger af kommunale investeringer med
henblik på at understøtte vækst og beskæftigelse. De ekstraordinære løft er angivet
særskilt.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om kommunernes årlige anlægs- og serviceudgifter i forhold til kommuneaftale, budget og regnskab fra 2008 til 2019, til finansministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1971519_0004.png
Side 4 af 5
Udviklingen i de aftalte bruttoanlægsudgifter afspejler således en tilpasning af de
kommunale anlægsudgifter, således at niveauet for de kommunale investeringer er
afstemt med konjunktursituationen. De første skridt til en tilpasning af det kom-
munale anlægsniveau blev taget med aftalen om kommunernes økonomi for 2015.
Det bemærkes, at udviklingen i kommunernes realiserede bruttoanlægsudgifter
ikke afspejler den aftalte tilpasning. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at kommunernes
anlægsudgifter ikke er omfattet af sanktioner i regnskabet.
Tabel 3
Kommunernes aftaler, budgetter og regnskaber
anlægsudgifter
Mia. kr.,
18-pl
Aftale
Hertil
ekstraor-
dinære
løft i
medfør af
politiske
aftaler, FL
mv.
Budget
Hertil
ekstraor-
dinære
løft i
medfør af
politiske
aftaler, FL
mv.
Regnskab
21,3
19,0
2008
18,2
2009
17,6
2010
23,1
2011
16,9
2012
17,0
2013
16,8
2014
19,2
4
2015
18,3
2016
17,1
2017
16,6
2018
17,0
2019
17,5
2,4
1
4,3
2
2,8
3
0,1
5
0,1
6
0,4
7
0,0
8
18,1
19,8
19,0
22,4
17,4
19,4
4
18,5
17,3
17,1
17,0
-
2,4
1
2,2
3
0,1
5
0,1
6
0,4
7
0,0
8
18,9
19,6
20,5
21,0
19,7
19,7
19,6
19,3
19,1
-
-
Anm.: Kommunernes skattefinansierede bruttoanlægsudgifter er opgjort ekskl. ældreboliger. Der er korrigeret for
ændrede pris- og lønforudsætninger til 2018-niveau. Der er korrigeret for ekstraordinære løft af anlæg i med-
før af politiske aftaler, FL, mv., herunder:
1) Løft på 2,0 mia. kr. (2009-pl) som følge af martsaftalen i 2009, hvor den daværende regering og KL blev
enige om, at kommunerne havde mulighed for at igangsætte yderligere investeringer for mindst 2 mia. kr. i
2009.
2) Løft på 3,9 mia. kr. (2012-pl) som følge af kickstarten.
3) Løft som følge af den daværende regering og KL i januar 2013 indgik aftale om, at kommunerne kunne
hæve anlægsinvesteringerne for 2013 med 2,0 mia. kr. (2013-pl) i forhold til anlægsbudgettet for 2013 (og 2,6
mia. kr. (2013-pl) i forhold til aftalen) mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
4) Den daværende regering og KL indgik en forståelse om at videreføre det høje anlægsniveau i 2013 til det
aftalte og budgetterede anlægsniveau i 2014 som følge af Vækstplan DK.
5) Løft på 125 mio. kr. (2015-pl) på integrationsområdet som følge af forståelse mellem den daværende rege-
ring og KL af januar 2015.
6) Løft på 75 mio. kr. (2016-pl) til etablering af midlertidige boliger målrettet flygtninge, som følge af aftale
mellem den daværende regering og KL om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts
2016.
7) Løft på 425 mio. kr. (2017-pl) som følge af pulje til bedre mad til etablering og genetablering af køkkener
på plejehjem, som følger Aftale om finansloven for 2017.
8) Løft på 25 mio. kr. (2018-pl) til digitaliseringsfond til fælles prioritering af digitale løsninger., som følger af
Aftale om kommunernes økonomi for 2019.
Kilde: Danmarks Statistik, aftaler om den kommunale økonomi 2007-2019, aftaler om finansloven 2007-2018 samt
egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om kommunernes årlige anlægs- og serviceudgifter i forhold til kommuneaftale, budget og regnskab fra 2008 til 2019, til finansministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
Side 5 af 5
Det bemærkes, at det kommunale anlægsniveau for det følgende år aftales som led
i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen og KL. Eftersom økonomiaftalerne
er 1-årige, er der ikke aftalt anlægsniveauer længere frem end 2019.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister