Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. maj 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 589 (Alm. del) af 29. april
2019 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Det fremgår af svar på spørgsmål 327, at hvis holdbarhedsindikatoren skal være
nul, og man fjerner den fremadrettede indeksering af pensionsalderen, vil dette
kræve en stramning med en årlig saldovirkning på ca. 33 mia. så vil bundskatten
skulle stige med 7,4 procentpoint. Der findes tillige en opgørelse over, hvor meget
en LO-lønmodtager skulle betale mere i bundskat. Vil ministeren i relation til
dette opgøre den forventede udvikling i den disponible indkomst for LO-lønmod-
tageren, for samme periode?
Svar
Det fremgår af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af 28.januar 2019,
at en ophævelse af levetidsindekseringen vil svække de offentlige finanser med ca.
59 mia. kr. om året, målt ved virkningen på den finanspolitiske holdbarhedsindika-
tor. På den baggrund vil det kræve en stigning i bundskatten på 7,4 pct.-point,
hvis en ophævelse af levetidsindekseringen skal finansieres af højere bundskat.
For en typisk enlig LO’er vil en sådan stigning
i bundskatten betyde en reduktion
af den disponible indkomst på ca. 21.000 kr. årligt. Finansministeriet foretager
ikke fremskrivninger af den forventede indkomstudvikling for forskellige familie-
typer, herunder LO-lønmodtagere, i forbindelse med de mellemfristede fremskriv-
ninger. Hvis indkomsten for LO-lønmodtagere forudsættes at følge den generelle
reale
lønudvikling vil indkomsten for en enlig LO’er stige med ca.
40 pct. frem
mod 2050,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udvikling i gennemsnitlig real timeløn
2019
Indeks (2019=100)
Gennemsnitlig real timeløn
100
101
108
115
121
127
134
140
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
Kilde:
Konvergensprogram 2019
og egne beregninger.