Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2050744_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 582 (alm. del) af 24. april
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på L 241- spørgsmål 13 (2017-18) om andelen af
det årlige demografiske træk, som kan relateres til ældre på hhv. mere end 70 og
80 år således at svaret indeholder hvert af årene frem til 2025?
Svar
Det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor meget res-
sourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis befolk-
ningen ændrer sig, og det forudsættes at den reale udgift pr. bruger er fastholdt
uændret.
Overordnet beregnes det demografiske træk på det offentlige forbrug således ved
mekanisk at sammenholde den forventede befolkningsudvikling med senest til-
gængelige data for individualiserbart offentligt forbrug
1
, som skaleres til det op-
gjorte offentlige forbrug for 2017, dog med en korrektion for delvis sund aldring.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt. Det demo-
grafiske træk anvendes primært som et element i en langsigtet holdbarhedsbereg-
ning. Opgørelsen af det demografiske træk er således ikke tiltænkt til beregninger
af fx det præcise udgiftstræk i de enkelte år, navnlig ikke på særskilte udgiftsområ-
der eller sektorer, og er heller ikke udtryk for udgifter, der skal findes konkret fi-
nansiering til. Det demografiske træk tager blandt andet ikke højde for mulige
produktivitetsforbedringer i det offentlige og indgår som ét blandt mange input i
den løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken. Det er et politisk valg, hvordan
der prioriteres mellem tilførsel af flere ressourcer til offentlige forbrugsudgifter og
fx lavere skat.
Herudover er det vigtigt at holde sig for øje, at der allerede i dag er prioriteret et
betydeligt beløb til offentligt forbrug. Udgiftsniveauet svarer således til ca. en fjer-
1
Med individualiserbart offentligt forbrug menes offentlige forbrugsudgifter som ved brug af Lovmodellen og statistisk
metode kan henføres til borgere opdelt på køn, alder og herkomst. Det drejer sig fx om data for borgere, som bor på pleje-
hjem eller går i folkeskole. Befolkningsfremskrivningen fra Danmarks Statistik og DREAM, som anvendes til at beregne
det demografiske træk, er netop opdelt på køn, alder og herkomst.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om andelen af det årlige demografiske træk, som kan relateres til ældre, til finansministeren
Side 2 af 3
del af Danmarks samlede bruttonationalprodukt. Omhyggelig prioritering af mid-
lerne til offentlig service vil understøtte, at vigtige kernevelfærdsområder vil kunne
tilføres ekstra ressourcer. Reduktionen af udgifterne forbundet med asyl og inte-
gration i de senere år har således alt andet lige muliggjort prioritering af andre ud-
giftsområder inden for den samlede udgiftsramme.
Ligeledes er der potentiale for via afbureaukratisering og effektiviseringer at fri-
gøre midler og dermed mindske behovet for øget offentligt forbrug.
Eksempelvis frigøres effektiviseringsgevinsterne fra de nye sygehusbyggerier fra
2017 og frem,
jf. økonomiaftalerne for 2017, 2018 og 2019 med Danske Regioner,
og det
er aftalt med regionerne, at de frigjorte midler anvendes til ny sygehusaktivitet.
Det demografiske træk kan derfor ikke sammenlignes med behovet for øget of-
fentligt forbrug.
Det skal desuden understreges, at der i beregningen ikke tages højde for, at om-
kostningen ved en ekstra bruger kan adskille sig fra de gennemsnitlige omkostnin-
ger pr. bruger. Navnlig hvad angår det kollektive offentlige forbrug, vil en stigning
i befolkningen ikke automatisk afstedkomme en proportional stigning i udgifterne
til forsvar, politi, administration mv. Derudover indregnes ikke adfærdsændringer
som fx ændret uddannelsestilbøjelighed eller ændret træk på sundhedsvæsenet
pga. af nye behandlingsmuligheder.
Væksten i det beregnede demografiske træk drives i de kommende år dels af, at
befolkningen stiger, dels af at befolkningssammensætningen forskydes mod et for-
øget antal i de ældre aldersgrupper. Fordi udgifter knyttet til de ældre aldersgrup-
per er væsentligt højere end de øvrige aldersgrupper, herunder navnlig udgifter til
sundhed og social beskyttelse, trækker det i retning af en højere vækst i det demo-
grafiske træk. Herved bidrager de indregnede udgifter til ældre over 70 år til langt
størstedelen af væksten i det demografiske træk frem mod 2025,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at ældre over 80 år udgør en større gennemsnitlig udgift sammen-
lignet med ældre over 70 år. I takt med, at befolkningen forskydes mod flere æl-
dre, bidrager ældre over 80 år til en forøget del af væksten i det demografiske træk
frem mod 2025.
Danmarks Statistik og DREAMs seneste befolkningsprognose indeholder imidler-
tid også et stigende antal børn i de kommende år. Samlet set udgør den beregnede
vækst i det demografiske træk for 0-6-årige ca. �½ mia. kr. i 2019 stigende til ca. 1
mia. kr. i 2025
jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om andelen af det årlige demografiske træk, som kan relateres til ældre, til finansministeren
2050744_0003.png
Tabel 1
Vækst i det demografiske træk, 2015-2025
2015
Vækstbidrag til det demografiske træk (pct.-point)
- Heraf 0-6 årige
- Heraf 7-17-årige
- Heraf 18-69-årige
- Heraf ældre over 70 år
- Heraf ældre over 80 år
Samlet vækst i det demografiske træk
-0,1
0,0
0,2
0,7
0,2
0,8
-0,1
0,0
0,2
0,7
0,2
0,8
0,0
0,0
0,1
0,7
0,2
0,7
0,0
-0,1
0,1
0,6
0,2
0,7
0,1
-0,1
0,1
0,6
0,2
0,7
0,2
-0,1
0,1
0,5
0,3
0,6
0,2
-0,2
0,1
0,5
0,3
0,6
0,2
-0,2
0,1
0,5
0,4
0,6
0,2
-0,1
0,0
0,6
0,5
0,7
0,2
-0,1
0,1
0,6
0,6
0,7
0,2
-0,1
0,1
0,6
0,6
0,7
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Årlig vækst i det demografiske træk, mia. kr. (2019-priser)
- Heraf 0-6 årige
- Heraf 7-17-årige
- Heraf 18-69-årige
- Heraf ældre over 70 år
- Heraf ældre over 80 år
Samlet vækst i det demografiske træk
-�½
0
1
3
1
3�½
-�½
0
1
3�½
1
4
0
0
�½
3�½
1
3�½
0
-�½
�½
3
1
3
�½
-�½
�½
3
1
3�½
1
-�½
�½
2�½
1�½
3
1
-1
�½
2�½
1�½
3
1
-1
�½
2�½
2
3�½
1
-�½
0
3
2�½
3�½
1
-�½
�½
3
3
3�½
1
-�½
�½
3
3�½
3�½
Kilde: Danmarks Statistik, Danmarks Konvergensprogram 2019, april 2019 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk