Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2049772_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 235 (alm. del) af 7.
december 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser af at indføre en europæ-
isk finansiel transaktionsskat i Danmark? Vil ministeren herunder redegøre for,
hvordan det vil påvirke en almindelig dansk pensionsopsparer, hvis Danmark går
med i et samarbejde om en transaktionsskat på europæisk niveau?
Svar
Kommissionen fremsatte i februar 2013 forslag til direktiv til forstærket samarbejde
om en finansiel transaktionsskat, der generelt skulle pålægges transaktioner med alle
typer af finansielle instrumenter (aktier, obligationer, derivater mv.). Forslaget har
siden været drøftet på politisk og teknisk niveau mellem de aktuelt ti lande, der
ønsker at deltage i et forstærket samarbejde om en finansiel transaktionsskat, uden
at landene er nået til enighed om en model.
De deltagende lande er Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Belgien, Portugal, Øst-
rig, Grækenland, Slovenien og Slovakiet. Estland deltog oprindeligt også, men har
undervejs forladt gruppen. Danmark besluttede i 2013 under S-SF-RV-regeringen
ikke at deltage i det forstærkede samarbejde.
Senest har Frankrig og Tyskland i deres såkaldte Meseberg-erklæring fra juni 2018
givet udtryk for, at forhandlingerne om en finansiel transaktionsskat i EU bør fær-
diggøres, at den konkrete model bør være en skat alene på handel med aktier (og
ikke fx obligationer og derivater) lignende en eksisterende fransk model, samt at
provenuet fra skatten kunne gå til at finansiere et eurobudget.
Der er imidlertid fortsat ikke opnået nogen konsensus eller aftale om en konkret
model for en europæisk finansiel transaktionsskat, som man kan foretage endelige
økonomiske vurderinger af.
Økonomiske konsekvenser
I det følgende gøres rede for nogle hovedtræk af de virkninger, der kan forventes
ved indførelse af en finansiel transaktionsskat på europæisk niveau, såfremt Dan-
mark måtte deltage heri. Der tages udgangspunkt i en generel FTT, på linje med
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
Side 2 af 4
den kommissionen fremsatte i februar 2013, som omfatter handel med både ak-
tier, derivater og obligationer. En mere detaljeret fordeling af virkningerne, herun-
der for pensionsopsparere, forudsætter, at der gøres en række konkrete antagelser,
som vil være behæftet med betydelig usikkerhed.
Helt overordnet må introduktionen af en FTT forventes at resultere i en negativ
engangskorrektion i husholdningernes eksisterende formue, dels gennem en lavere
værdi af danskernes opsparing, herunder pension, og dels gennem lavere priser på
boligmarkedet, der afspejler de øgede finansieringsomkostninger ved boligkøb.
Der må også forventes at ske en varig reduktion i arbejdskraftens aflønning gen-
nem et mindre kapitalapparat. Dertil må et generelt samfundsøkonomisk tab for-
ventes, som resultat af mindre effektive finansielle markeder,
jf. senere.
På linje med eksempelvis en punktafgift må det forventes, at det typisk ikke er
dem, som formelt skal beregne og indbetale skatten (her finansielle institutioner),
der i sidste ende bærer omkostningen, men at den i stedet bæres af andre,
jf. senere.
Dertil kan der være forskel på, hvem der bærer omkostningen af skatten på kort
og lang sigt.
En eventuel introduktion af en FTT vil i første omgang slå igennem på priserne
på de finansielle markeder og derefter påvirke realøkonomien, efter en tilpasnings-
periode gennem bl.a. lavere produktivitet, der må forventes at give udslag i lavere
lønninger til arbejdskraften,
jf. senere.
Introduktionen af en FTT må i givet fald forventes at resultere i en umiddelbar
negativ korrektion i kurserne på den eksisterende markedsbeholdning af aktier,
obligationer og derivater, der afspejler de samlede fremtidige meromkostninger
ved handel med de pågældende aktiver. Dette må forventes at være en engangs-
korrektion, da udstedelser foretaget efter introduktionen af FTT vil have indreg-
net de nye markedsvilkår i en lavere udstedelsespris.
Det er altså de eksisterende ejere af aktiverne, herunder husholdninger, der sparer
op til pension, som må forventes at bære omkostningen ved engangskorrektionen
(gennem en reduktion af værdien af deres nuværende pensionsopsparing). Pensi-
onskassernes efter-skat afkastkrav på investeringer foretaget i FTT-lande efter
indførslen vil være uændret, svarende til verdensmarkedsafkastet, da markedspri-
serne ville være korrigeret for transaktionsomkostningerne. Danske pensionskas-
sers efter-skat afkast på investeringer i aktiver udstedt i lande, som ikke er omfat-
tet af FTT-samarbejdet, kan dog forventes at være lavere end verdensmarkedsaf-
kastet, afhængigt af den konkrete udformning og afgrænsning af en FTT. Det
skyldes, at priserne på disse markeder ikke ville være fuldt ud korrigerede for de
øgede transaktionsomkostninger, da det kun er den del af investorerne, der er
etableret i et FTT-land, som ville være pålagt transaktionsskatten. I det omfang, at
danske pensionskasser, fx af hensyn til diversificering, vælger at fastholde deres in-
vesteringer i lande uden for samarbejdet, ville pensionskassernes samlede efter-
skat afkastkrav være lavere end niveauet før indførelse af en FTT.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
2049772_0003.png
Side 3 af 4
Når engangskorrektionen på de finansielle markeder har fundet sted, betyder
FTT’en
generelt øgede finansieringsomkostninger ved virksomhedernes investe-
ringer i realkapital (fx maskiner mv.) samt øgede omkostninger ved risikoafdæk-
ning. De øgede omkostninger for virksomhederne forventes enten overvæltet til
forbrugerne gennem højere priser eller nedvæltet til arbejdskraften gennem lavere
lønninger. I begge tilfælde er det husholdningerne, der i sidste ende bærer omkost-
ningen. I en lille åben økonomi, som den danske, forventes størstedelen af om-
kostningen dog nedvæltet til arbejdskraften gennem en reduktion i virksomheder-
nes kapitalapparat, der forringer arbejdskraftens produktivitet og dermed deres
lønninger. Det skyldes, at kapitalen generelt er mere mobil på tværs af landegræn-
ser end arbejdskraft, hvorfor lønningerne på sigt giver sig lettere end prisen på ka-
pital eller varer
1
og de øgede omkostninger påhviler husholdningerne. På sigt ville
afkastet af investeringer i realkapital således vende tilbage til niveauet på verdens-
markedet.
En FTT øger transaktionsomkostningerne ved de berørte aktiver og må, alt andet
lige, forventes at føre til lavere likviditet på disse markeder. Lavere likviditet må
forventes at resultere i en mindre effektiv prisdannelse, hvilket potentielt kan give
større volatilitet på de berørte markeder. Dertil kommer, at en mindre effektiv
prisdannelse er forbundet med et samfundsmæssigt tab.
De danske husholdninger skønnes også at bære en omkostning, der ligger udover
skatteprovenuet, via svækkede rammevilkår for bl.a. opsparing, investeringer og
risikostyring. Det er samfundsøkonomiske tab, der kan henføres til den skatte-
mæssige forvridning som en FTT skaber på de finansielle markeder. Størrelsen på
tabet er svært kvantificerbart, men omkostningen for borgerne må forventes for-
delt som en proportional reduktion i den disponible indkomst.
I forbindelse med det forstærkede samarbejde mellem 11 EU-lande om en FTT
fra 2013
2
,
jf. tidligere,
skønnede EU-kommissionen, at merprovenuet forbundet
med det specifikke forslag vil være mellem 0,4 og 0,5 pct. af de deltagende landes
samlede BNP, svarende til omtrent mellem 9 og 12 mia. kr., ganget på dansk
BNP
3
. Kommissionens skøn er baseret på en tilpasning af deres oprindelige skøn
for en FTT, der ville omfatte alle 27 daværende EU-lande, på baggrund af økono-
miernes relative størrelse samt størrelsen af de finansielle sektorer i de enkelte
lande. Kommissionen betoner, at der er markante usikkerheder forbundet med
denne tilgang, bl.a. relateret til omfanget af finansielle transaktioner, der overskri-
der grænser mellem FTT og ikke-FTT lande samt de forventede ændringer i mar-
kedsstrukturer som følge af den nye skat. De bemærker endvidere, at usikkerhe-
derne bliver større, jo mere skønnet opsplittes, herunder på enkelte medlemslande
og finansielle aktivklasser.
For uddybning af overvæltning til arbejdskraften, se “Vækst og Velstand 2025”
- Regeringen/Finansministeriet (30-05-
2017), side 105, boks 4.8.
2
http://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/swd_2013_28_en.pdf
3
Med udgangspunkt i et dansk BNP på omtrent 2.300 mia. kr. i 2019.
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
2049772_0004.png
Side 4 af 4
På baggrund af ovenstående usikkerheder forbundet med at skønne over prove-
nuet fra en givet model vurderes det ikke umiddelbart muligt at kvantificere effek-
ten for en almindelig dansk pensionsopsparer med rimelig sikkerhed på det fore-
liggende grundlag. Hertil kommer, at der ikke vurderes at foreligge tilstrækkelig
empirisk evidens for incidensen af en finansiel transaktionsskat.
Af
boks 1
fremgår et eksempel på de forventede overordnede økonomiske konse-
kvenser for en dansk pensionsopsparer, såfremt Danmark tilsluttede sig et euro-
pæisk FTT-samarbejde.
Boks 1
Eksempel: Økonomiske konsekvenser for en dansk pensionsopsparer
Der tages udgangspunkt i en dansk lønmodtager, hvis opsparing er placeret i pension, bolig og i mindre omfang fri
formue (aktier, obligationer mv.). Lønmodtageren kan forventes at blive påvirket økonomisk ad følgende kanaler:
-
En umiddelbar reduktion i husholdningernes eksisterende formue.
Dels gennem en lavere værdi af
opsparingen, både pension og i fri formue, og dels gennem lavere priser på boligmarkedet, der afspejler de
øgede finansieringsomkostninger ved boligkøb. Dette må forventes at være en engangskorrektion, da udste-
delser foretaget efter introduktionen af FTT vil have indregnet de nye markedsvilkår i en lavere udstedelses-
-
pris.
Potentielt lavere pensionsafkast.
I det omfang, at danske pensionskasser fortsat investerer i lande, som ikke
er omfattet af FTT-samarbejdet, fx af hensyn til risikodiversificering, kan danske pensionsopspareres
samlede efter-skat afkast potentielt blive reduceret. Det skyldes, at danske pensionskasser forventeligt vil
skulle betale transaktionsskat efter
etableringsprincippet
4
,
uagtet at priserne på de finansielle aktiver i disse
lande ikke vil være fuldt ud korrigeret herfor.
-
-
Lavere lønninger. Øgede
finansieringsomkostninger ved virksomhedernes investeringer i realkapital (fx ma-
skiner mv.) samt øgede omkostninger ved risikoafdækning kan forventes overvæltet i lønningerne.
Et generelt velfærdstab.
Introduktionen af en FTT repræsenterer en skattemæssig forvridning, der medfører
et samfundsøkonomisk tab som følge af svækkede rammevilkår for opsparing, investering og risikostyring.
Anm.: Det bemærkes, at en mere detaljeret kvantificering af de økonomiske konsekvenser for specifikke grupper i
samfundet end præsenteret vil kræve en række konkrete antagelser, som hver især vil være behæftet med be-
tydelig usikkerhed.
For en uddybning af de forventede økonomiske konsekvenser af en skat på finan-
sielle transaktioner, henvises der til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 317
(Alm. del) af 25. april 2017.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Etableringsprincippet betyder, at når der handles med (eller mellem) finansielle institutioner mv. etableret i et deltagerland,
skal der betales FTT til det pågældende land. Der henvises til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 317 (Alm. del) af 25.
april 2017 for yderligere uddybning.
4