Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2049771_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 117 (Alm. del) af 2.
november 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht
Spørgsmål
Vil ministeren svare på samme spørgsmål som stillet i spørgsmål 18, men ud fra
følgende retvisende forudsætninger: 1) Råderummet i 2025 opgøres på samme
måde som i Stol På Danmark, hvilket vil sige uden regeringens efterfølgende løft
af investeringsrammen og forlængelsen af skattestoppet på punktafgifter, 2)
Rammen til en vækstreform korrigeres for, at en række elementerne i Socialdemo-
kratiets vækstplan ”Vækst der Virker” nu er gennemført helt eller delvist, hvilket
f.eks. gælder investorfradrag, skattefri overdragelse til erhvervsdrivende fonde og
F&U fradrag på 110 pct. 3) Rammen til tryghed for boligejerne bortfalder, 4) Der
indregnes yderligere indtægter fra fastholdelse af skatten på fri telefon og forlæn-
gelse af den arbejdsgiverbetalte sygedagpengeperiode med 10 dage, 5) Udgifts-
rammen ”Velfærdsprioriteter og reserve” justeres således, at indtægter og udgifter
er i balance?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at indeværende besvarelse ikke kan tages til indtægt
for en opdatering af Socialdemokratiets plan
Stol på Danmark
(september 2016).
Det er op til de politiske partier at fremlægge indholdet af deres politiske planer.
Indeværende besvarelse kan således alene betragtes som en illustrativ opgørelse af
det finanspolitiske råderum i 2025 under de forudsætninger, der er angivet i
spørgsmålet. Det bemærkes endvidere, at der er stillet en række spørgsmål vedrø-
rende opdatering af
Stol på Danmark
under varierende forudsætninger,
jf. svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 18 (alm. del) af 3. oktober 2018
og
svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 262 (alm. del) af 13. december 2018.
For så vidt angår forudsætning 1) i spørgsmålet bemærkes det, at det finanspoliti-
ske råderum helt på linje med sædvanlig praksis er baseret på den seneste mellem-
fristede fremskrivning, og således i overensstemmelse med de finanspolitiske mål
og fastlagte udgiftslofter. Virkningen af at tilbagerulle regeringens løft af de of-
fentlige investeringer og skattestoppet for punktafgifter er således indregnet som
separate finansieringsbidrag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
2049771_0002.png
Side 2 af 5
Såfremt Socialdemokratiet ønsker at tilbagerulle løftet af de offentlige investerin-
ger og skattestoppet for visse punktafgifter vil det isoleret øge den højest mulige
offentlige forbrugsvækst, men vil omvendt gøre det dyrere at være dansker og give
færre muligheder for at prioritere offentlige investeringer i blandt andet veje og
jernbaner og en forbigåelse af velstandsgevinsterne herfra.
Beregningerne er vist i tabel 1 og forudsætningerne er uddybet nærmere nedenfor
Tabel 1
Illustrativ oversigt over balance mellem forudsat finansiering og prioriteringer i 2025
Mia. kr. (2019-niveau)
1. Forudsatte finansieringselementer i alt
1a Finanspolitisk råderum i
Opdateret 2025-forløb,
august 2018 målt i forhold til niveauet i 2019
1b. Annullering af lempelse af bo- og gaveafgiften (af Socialdemokratiet benævnt arveafgiften)
1c. Isoleret virkning hvis løft af de offentlige investeringer tilbagerulles
1)
1d. Isoleret virkning hvis skattestop for punktafgifter tilbagerulles
1)
1e. Skat på fri telefon fastholdes
1f. Forlængelse af arbejdsgiverbetalt sygedagpengeperiode med ti dage
2025
31¼
23�½
1
5
¾
¾
�½
2. Forudsatte prioriteringer i alt
2a. Offentlig forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk (målt i forhold til niveauet i 2019)
2b. Pulje til vækstreform
2)
2c. Pulje til opkvalificeringsreform
2d. Pulje til velfærdsprioriteter og reserver
31¼
20
1�½
7�½
Anm.: Virkninger er opgjort efter tilbageløb og adfærd . Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard. Grundet
afrundinger kan der være forskel mellem total og sum af delkomponenter. Det finanspolitiske råderum er
målt som den beregningsteknisk mulige vækst i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger inden for de fi-
nanspolitiske mål.
1)
Jf. også
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (L1) af 15. november 2018.
Virkningen af at tilbagerulle løftet af de
offentlige investeringer tager udgangspunkt i profilen i
Vækst og Velstand 2025
korrigeret for virkningen af ju-
steringer foretaget i forbindelse med
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
samt
Energiaftale 2018.
Provenuvirkningen for afskaffelse af skattestop for punktafgifter tager beregnings-
teknisk udgangspunkt i den provenuvirkning, der blev lagt til grund for
Opdateret 2025-forløb,
august 2017,
hvor prioriteringerne fra
Vækst og velstand 2025
for første gang blev indregnet i det mellemfristede grundfor-
løb.
2)
Det indregnede beløb for puljen til en vækstreform er korrigeret for, at der er indført investorfradrag,
skattefri overdragelse til erhvervsdrivende fonde og F&U-fradrag på 110 pct.
Kilde: Egne beregninger
Ad 1) Forudsat finansiering
Følgende bemærkes vedr. de anlagte beregningsforudsætninger:
1a) Finanspolitisk råderum
Det finanspolitiske råderum opgøres som den beregningsteknisk mulige vækst i
det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger inden for de finanspolitiske mål givet
øvrige prioriteringer mv. På baggrund af den seneste mellemfristede fremskriv-
ning
Opdateret 2025-forløb,
august 2018, er det finanspolitiske råderum opgjort til
ca. 23�½ mia. kr. (2019-priser) frem mod 2025 målt i forhold til udgiftsniveauet
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
Side 3 af 5
2019. Det finanspolitiske råderum er således baseret på de tilgængelige oplysninger
og forudsætninger mv., der lå til grund for fremskrivningen i august. En opdateret
opgørelse af råderummet i grundforløbet vil blive fremlagt med
Danmarks Konver-
gensprogram 2019.
1b) Annullering af lempelse af bo- og gaveafgift
Det er lagt til grund, at annullering af lempelse af bo- og gaveafgiften (af Social-
demokratiet benævnt arveafgiften) fortsat indgår som finansieringselement som
angivet i
Stol på Danmark.
Det svarer til ca. 1 mia. kr. i 2025 (2019-niveau),
jf. også
svar på FIU nr. 559 (alm .del) af 21. september 2016.
1c) Tilbagerulning af løftet af rammen for offentlige investeringer
Over perioden 2021-2025 har regeringen samlet set prioriteret ca. 19�½ mia. kr.
(2017-priser) til et løft af de offentlige investeringer, hvoraf der er prioriteret 5
mia. kr. i 2025. Regeringens løft af de offentlige investeringer giver mere plads til
at gennemføre investeringer i ny digital infrastruktur og samfundsøkonomisk for-
nuftige investeringer på infrastrukturområdet, som øger grundlaget for økonomisk
vækst. Løftet af de offentlige investeringer bidrager til at øge velstanden i samfun-
det via øget produktivitet svarende til ca. 1¾ mia. kr. i 2025.
Såfremt Socialdemokratiet ønsker at tilbagerulle dette løft vil det således isoleret
give mulighed for en højere offentlig forbrugsvækst, men altså tilsvarende også
færre muligheder for offentlige investeringer i blandt andet veje og jernbaner og
en forbigåelse af velstandsgevinsterne herfra. Hertil bemærkes, at løftet af de of-
fentlige investeringer finansieret inden for målet om strukturel balance i 2025 har
ydet et bidrag til at reducere den såkaldte hængekøjeudfordring for dansk økono-
mi. En tilbagerulning af løftet vil derfor isoleret set øge hængekøjeudfordringen.
En tilbagerulning af løftet vil således reducere Danmarks velstand, medføre dårli-
ge infrastruktur og forringe den økonomiske holdbarhed.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (L1) af 26. no-
vember 2018.
1d) Tilbagerulning af skattestop for visse punktafgifter
I forbindelse med 2025-planen Vækst og Velstand 2025 fra maj 2017 har regerin-
gen ligeledes prioriteret at forlænge skattestoppet for visse punktafgifter svarende
til en prioritering på ca. ¾ mia. kr. i 2025. Det er beregningsteknisk lagt til grund
for besvarelsen, at en annullering af skattestoppet for punktafgifter vil medføre et
tilsvarende merprovenu (omregnet til 2019-priser). Tilbagerulning af skattestoppet
for visse punktafgifter vil isoleret øge råderummet til øget offentligt forbrug, men
vil til gengæld gøre det dyrere at være dansker. Skattestoppet for visse punktafgif-
ter har sikret danskerne en højere disponibel indkomst og dermed større for-
brugsmuligheder. En ophævelse af skattestoppet vil indebære højere afgiftsbelast-
ning for almindelige danskere.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
Side 4 af 5
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (L1) af 26. no-
vember 2018.
1e) Skat på fri telefon
Med finansloven for 2018 blev beskatningen af fri telefon og internet afskaffet fra
2020. Ophæves skattefritagelsen af fri telefon og internet vil det medføre en skat-
teforhøjelse for mange danskere. En ophævelse skønnes at give anledning til et
provenu svarende til ca. ¾ mia. kr. i 2025, jf.
svar på FIU nr. 62 (L241) af 28. sep-
tember 2018.
1f) Forlængelse af arbejdsgiverbetalt sygedagpengeperiode
Arbejdsgiverperioden har blandt andet til hensigt at øge den enkelte arbejdsgivers
tilskyndelse til et godt arbejdsmiljø og til at forebygge sygefravær. Forlængelse af
arbejdsgiverperioden vil indebære en umiddelbar merudgift for private arbejdsgi-
vere i form af mindre refusion. En forlængelse vil ligeledes øge de offentlige
arbejdsgiveres udgifter, hvis det lægges til grund, at de offentlige arbejdsgivere
ikke kompenseres.
Forlængelse af den arbejdsgiverbetalte sygedagpengeperiode med ti dage vurderes
at forbedre de offentlige finanser med ca. �½ mia. kr. i 2025 og indebære en tilsva-
rende merudgift for arbejdsgiverne, jf. også
Svar på FIU nr. 61 (alm. del 2018-19) af
12. oktober 2018.
Det vurderes endvidere, at virksomhederne på sigt vil overvælte
deres øgede udgifter på husholdningerne enten i form af lavere aflønninger eller
højere forbrugerpriser, således at meromkostningerne for arbejdsgiverne i sidste
ende bæres af forbrugerne/lønmodtagerne.
Ad 2) Forudsatte prioriteringer
Følgende bemærkes vedr. de anlagte beregningsforudsætninger:
2a) Vækst i det offentlige forbrug
Socialdemokratiet har i
Stol på Danmark
angivet, at det offentlige forbrug skal vok-
se med 0,6 pct. om året frem til 2025 svarede til den skønnede udvikling for det
demografiske træk over den periode og det beregningsgrundlag, der lå til grund
offentliggørelsen af
Stol på Danmark.
Med de nuværende forudsætninger udgør det væksten i det demografiske træk ca.
0,65 pct. om året frem mod 2025, hvilket svarer til ca. 20 mia. kr. i 2025 (målt ift.
niveauet i 2019). En vækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) på 0,6 pct.
årligt i gennemsnit i 2020 til 2025 vil svare til en prioritering på ca. 18¼ mia. kr. i
2025.
Det bemærkes, at det demografiske træk er en beregningsteknisk opgørelse, som
primært anvendes som input i de langsigtede fremskrivninger af dansk økonomi.
Opgørelsen af det demografiske træk er af mekanisk karakter og tager blandt an-
det ikke højde for mulige produktivitetsforbedringer i den offentlige sektor. Op-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
Side 5 af 5
gørelsen af det demografiske træk er således ikke tiltænkt til beregninger af fx det
konkrete udgiftstræk i de enkelte år, og er heller ikke udtryk for konkrete udgifter,
der mekanisk skal afholdes og findes finansiering til.
2b) Pulje til vækstreform
Socialdemokratiet har i
Stol på Danmark
angivet, at der afsættes 3 mia. kr. til en
vækstreform. I
Vækst der virker, marts 2017
fremlagde Socialdemokratiet en række
tiltag, hvoraf flere allerede er gennemført helt eller delvist af regeringen og et fler-
tal i Folketinget, herunder 1) et investorfradrag, 2) skattefri overdragelse til er-
hvervsdrivende fonde og 3) F&U fradrag på 110 pct. Finansieringsbehovet til
vækstreformen er korrigeret for de allerede indførte tiltag og der er på den bag-
grund indregnet en ramme på 2¼ mia. kr. i 2025.
2c) Pulje til opkvalificering
Socialdemokratiet foreslår i Stol på Danmark at afsætte 1�½ mia. kr. til en opkvali-
ficeringsreform, der blandt andet skal styrke erhvervsskolerne. Det forudsættes i
indeværende besvarelse, at der fortsat afsættes 1�½ mia. kr. (2019-priser) til en pul-
je til en opkvalificeringsreform. Det bemærkes, at Socialdemokratiets forslag til en
opkvalificeringsreform vurderes at trække i retning af en mindre, negativ arbejds-
udbudsvirkning,
jf. Svar på FIU nr. 22 (alm. del) af 4. oktober 2018.
Det bemærkes, at regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti i forbindelse med finansloven for
2019 har indgået en aftale, der indeholder initiativer for samlet set ca. 2�½ mia. kr.,
der skal styrke indholdet og kvaliteten i erhvervsuddannelserne. Aftalen understøt-
ter målene om, at flere unge skal søge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Erhvervsskolerne får med aftalen bedre mulighed for at understøtte kvaliteten i
undervisningen samt tiltrække og fastholde elever.
2d) Velfærdsprioriteringer og reserve
Det er i spørgsmålet angivet, at udgiftsrammen
”Velfærdsprioriteter og reserve”
skal justeres således, at indtægter og udgifter er i balance. Det indebærer med de
angivne forudsætninger, hvor de offentlige investeringer nedsættes og afgifter
sættes op, at beløbet til velfærdsprioriteter og reserve udgør i størrelsesordenen
7�½ mia. kr. i 2025.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister