Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2049767_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 579 (Alm. del) af 17. april
2019
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både
i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis følgende skatte- og
afgiftsstigninger gennemføres:
-Tilbagerulning af skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalt telefon: Der henvises til
Socialdemokratiets udspil: Altid på børnenes side.
-Afgift på 5 pct. på streamingtjenester som Netflix og HBO. Der henvises til
artiklen:
”S:
Internationale mediegiganter kan bidrage med millioner til dansk
public service” bragt i Berlingske den 21. marts 2018.
-Afgift på biografbilletter. Der henvises til artiklen:
”Socialdemokratiet:
Biografer
skal betale for nye danske blockbustere” bragt i Politiken den 2. oktober 2018
-Ophævelse af skattestop for punktafgifter, jf. FIU, alm. del
spørgsmål 262.
-Loft over fradrag i selskabsskatten for lønninger på 10 mio. kr. pr. medarbejder.
Der henvises til Socialdemokratiets udspil: Danmark er for lille til store forskelle,
af 22. august 2018.
-Forhøjelse af arveafgift til 15 pct. for familieejede virksomheder. Der henvises til
Socialdemokratiets udspil: Danmark er for lille til store forskelle, af 22. august
2018.
-Forhøjelse af bundfradrag i arveafgift til 500.000 kr. og arv over 3 mio. kr.
beskattes med 30 pct. Der henvises til Socialdemokratiets udspil: Danmark er for
lille til store forskelle, af 22. august 2018.
-Forhøjelse af renteskat fra 42 til 52 pct. (afskaffelse af det særskilte skatteloft for
kapitalindkomst). Der henvises til Socialdemokratiets udspil: Danmark er for lille
til store forskelle, af 22. august 2018.
-Aktieskat forhøjes fra 42 til 45 pct. Der henvises til Socialdemokratiets udspil:
Danmark er for lille til store forskelle, af 22. august 2018.
-Aflysning af forhøjelse af loftet i aktiesparekonto. Der henvises til
Socialdemokratiets udspil: Danmark er for lille til store forskelle, af 22. august
2018.
-Aflysning af forhøjelse af investorfradrag. Der henvises til Socialdemokratiets
udspil: Danmark er for lille til store forskelle, af 22. august 2018.
-Balanceskat på 3 mia. kr. på finansielle institutioner” ekstra samfundsbidrag fra
den finansielle sektor” Der henvises til Socialdemokratiets forslag til en ny ret til
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
Side 2 af 6
tidlig folkepension. https://www.socialdemokratiet.dk/media/7959/en-ny-ret-til-
tidligfolkepension-til-de-mest-nedslidte.pdf
-Skat på finansielle transaktioner (finansskat). Der henvises til
https://www.socialdemokratiet.dk/da/nyhedsarkiv/2017/2/derfor-
stemmersocialdemokratiet-for-en-finansskat/.
-Skat på digitale selskaber. Der henvises til Socialdemokratiets udspil: Danmark er
for lille til store forskelle, af 22. august 2018.
Svar
Der er foretaget en vurdering af provenuvirkninger og de økonomiske effekter af
størstedelen af de nævnte initiativer i en række tidligere svar til Finansudvalget.
Det er kun muligt at foretage den ønskede vurdering af en del af initiativerne, da
der for en del af initiativerne ikke skønnes at være tilstrækkeligt grundlag for at
skønne over virkningerne, herunder fordi en række af initiativerne ikke er
beskrevet konkret nok til, at effekten af initiativerne kan vurderes.
De vurderede initiativer skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på
omkring 8,7 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på i
størrelsesordenen 5,6-5,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Initiativer i Socialdemokratiets udspil Danmark er for lille til store forskelle
Der er foretaget en vurdering af provenuvirkninger samt effekt på strukturelt
BNP, arbejdsudbuddet og Gini-koefficienten af initiativerne Socialdemokratiets
udspil
Danmark er for lille til store forskelle
i besvarelserne af FIU spørgsmål nr. 251
(alm. del) af 11. december 2018 og FIU spørgsmål nr. 223 (alm. del) af 30.
november 2018. De vurderede initiativer skønnes samlet set at medføre et
umiddelbart merprovenu på omkring 4.200 mio. kr. og et merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på i størrelsesordenen 2.520-2.870 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Provenuvirkningerne af forslaget om loft over fradrag i selskabsskatten for
lønninger på 10 mio. kr. pr. medarbejder er nærmere beskrevet i besvarelsen af
FIU spørgsmål nr. 559 (alm. del) af 10. april 2019.
Tilbagerulning af skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalt telefon
Med
Finanslovsaftalen for 2018
er det besluttet at skattefritage fri telefon og internet
fra 2020.
Baseret på skønnet for provenuvirkningerne af indførelse af skattefritagelse for fri
telefon og internet med L 173 fremsat 28. februar 2018 kan det skønnes, at en
tilbagerulning varigt indebærer et merprovenu på ca. 750 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd.
Balanceskat på finansielle institutioner
Socialdemokratiet præsenterede 22. januar 2019 udspillet
En ny ret til tidlig
folkepension,
hvor et finansieringsbidrag på 1,5 mia. kr. foreslås tilvejebragt gennem
ekstra skat på den finansielle sektor: ”1,5
mia. kr. finansieres ved at indføre et ekstra
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
2049767_0003.png
Side 3 af 6
samfundsbidrag fra den finansielle sektor. Det kan f.eks. være i form af en særlig skat på meget
store overskud som følge af overdreven spekulation. Eller det kan være i form af en balanceskat,
der vil ramme de finansielle institutioner, som pumper deres investeringer op gennem låntagning.”
Det skønnes foreløbigt og med usikkerhed, at en generel balanceskat på 0,02 pct.
af den finansielle sektors passiver (inkl. egenkapital) vil medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 2,5 mia. kr. og et finansieringsbidrag på 1,5 mia. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd, jf. besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 357 og 358
(alm. del) af 29. januar 2019.
Tabel 1
Provenuvirkninger af visse skatte- og afgiftsstigninger
Provenu-
virkning
efter
tilbageløb
Provenu-
virkning
efter tilbageløb
og adfærd
Mio. kr. (2019-niveau)
Umiddelbar
Provenu-
virkning
Skatteforslag i udspillet
Danmark er for lille til
store forskelle
Loft over fradrag i selskabsskatten for lønninger på
10 mio. kr. pr. medarbejder
Tilbagerulning af lempelser af boafgiften ved
overdragelse af erhvervsvirksomheder
Forhøjelse af bundfradraget i boafgiften til 500.000
kr. og et nyt progressionstrin på 15 pct. for arv over 3
mio. kr.
Afskaffelse af det særskilte skatteloft for
kapitalindkomst
Forhøjelse af den progressive sats for aktieindkomst
fra 42 til 45 pct.
Ingen forhøjelse af loftet for aktiesparekontoen (loft
fastholdes på 50.000 kr.)
Ingen forhøjelse af investorfradrag
460
1.380
390
1.040
0-350
1.040
420
320
320
620
1.000
200
120
470
760
150
90
350
570
140
100
Øvrige vurderede forslag
Tilbagerulning af skattefritagelsen for
arbejdsgiverbetalt telefon
Balanceskat på finansielle institutioner
Ophævelse af skattestop for punktafgifter
580
2.500
1.400
440
2.200
1.400
740
1.500
800
Vurderede forslag i alt
8.680
7.260
5.560-5.910
Anm.: Provenuvirkningerne af de enkelte forslag er beregnet partielt. Summen af virkningerne for de vuderede
forslag tager således ikke højde for eventuelle samspilseffekter. Se desuden anmærkningerne i de henviste
FIU-svar.
Kilde: Finansministeriets besvarelser af FIU spørgsmål nr. 223 (alm. del) af 30. november 2018, FIU spørgsmål nr.
251 (alm. del) af 11. december samt FIU spørgsmål nr. 357 og 358 (alm. del) af 29. januar 2019 og L 173
fremsat 28. februar 2018 og egne beregninger.
Ophævelse af skattestop for punktafgifter
I forbindelse med 2025-planen
Vækst og Velstand 2025
fra maj 2017 har regeringen
prioriteret at forlænge skattestoppet for visse punktafgifter, således at satserne for
en række punktafgifter fastholdes nominelt. De resterende punktafgifter
indekseres (fx energiafgifter) eller er værdibaserede afgifter (fx
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
Side 4 af 6
registreringsafgiften). Forlængelsen af skattestoppet for visse punktafgifter blev i
Vækst og Velstand 2025
vurderet at medføre et mindreprovenu på ca. ¾ mia. kr. i
2025 (2017-priser), jf. også besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 117 (alm.
del) af 2. november 2018.
Baseret på opdaterede forudsætninger i forbindelse med
Konvergensprogram 2019
skønnes, at en annullering af skattestoppet for punktafgifter, således at
punktafgifterne indekseres i perioden 2020-2025, vil medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 1.400 mio. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 800 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at den grønne ejerafgift og vægtafgiften på motorkøretøjer ikke er
medregnet i grundlaget for provenuvirkningen af en annullering af skattestoppet
for punktafgifter. Med aftalen Omlægning af bilafgifterne fra september 2017 vil
satserne i ejer-, vægt- og udligningsafgiften herudover blive prisreguleret fra 2021
til 2025, således at afgifternes reale niveau omtrent fastholdes.
Afgift på streamingtjenester
Det er ikke muligt at foretage en vurdering af de provenumæssige konsekvenser af
en afgift på streamningtjenester. Det skyldes, at forslaget ikke er beskrevet konkret
nok til, at effekten af initiativerne kan vurderes, herunder den nærmere
afgrænsning af omfattede streamingtjenester, samt om der foreslås en øget
investeringsforpligtigelse eller en egentlig afgift.
Det bemærkes, at det i
Medieaftale for 2019-2023
fra juni 2018 indgår, at udbydere
af streaming-tjenester skal pålægges at investere 2 pct. af deres omsætning i
Danmark i form af direkte investeringer i nyt dansksproget indhold. Forpligtelsen
skal gælde alle streaming-tjenester med en omsætning på over 375.000 kr. på det
danske marked, herunder udenlandske tjenester, der retter deres aktiviteter mod
Danmark. Den nærmere udformning af ordningen aftales i 2019 mellem parterne
bag medieaftalen på baggrund af en kortlægning af streaming-tjenester på det
danske marked og deres forretningsmodeller.
En afgiftsordning vil alt andet lige gøre det dyrere at streame film og serier i
Danmark, idet afgiften i praksis forventes overvæltet på forbrugerne. En afgift vil
derfor også øge incitamentet for forbrugerne til at omgå udbydernes
registreringssystem og oprette udenlandske konti.
Afgift på biografbilletter
Det er ikke muligt at foretage en vurdering af de provenumæssige konsekvenser af
en afgift på biografbilletter, da forslaget ikke er beskrevet tilstrækkeligt konkret og
der ikke er tilstrækkeligt grundlag for at skønne over virkningerne.
Det bemærkes, at en ordning hvor biograferne pålægges en investerings-
forpligtigelse på 40 millioner årligt i nye danske film, vurderes at have karakter af
et gebyr og ikke en egentlig afgift. Det vurderes umiddelbart at være muligt at
tilvejebringe et finansieringsbidrag på 40 mio. kr. gennem en ordning, hvor
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
Side 5 af 6
biograferne pålægges at bidrage til dansk filmstøtte. Ordningen vurderes at
medføre højere priser på biografbilletter.
Skat på finansielle transaktioner (finansskat)
Socialdemokratiet har tilkendegivet, at Danmark bør tilslutte sig kredsen af lande i
et forstærket samarbejde om at indføre en afgift på finansielle transaktioner.
Der er ikke foretaget en vurdering af provenuet forbundet med at indføre skat på
finansielle transaktioner, da det vil kræve en lang række antagelser om forslagets
konkrete udformning, herunder hvilken kreds af lande, der indfører skatten og
afgrænsningen af skattebasen.
I forbindelse med det forstærkede samarbejde mellem 11 EU-lande om en FTT
fra 2013 skønnede EU-kommissionen, at merprovenuet forbundet med det
specifikke forslag vil være mellem 0,4 og 0,5 pct. af de deltagende landes samlede
BNP, svarende til omtrent mellem 9 og 12 mia. kr. i Danmark i 2019, jf.
besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 235 (alm. del) af 7. december 2018.
Frankrig og Tyskland har i deres såkaldte Meseberg-erklæring fra juni 2018 givet
udtryk for, at den konkrete model bør være en skat alene på handel med aktier (og
ikke fx obligationer og derivater) lignende en eksisterende fransk model. En sådan
model vil give et noget lavere merprovenu end den model, som Kommissionen
har foretaget skøn for, som omfatter handel med både aktier, derivater og
obligationer.
Der er imidlertid fortsat ikke opnået nogen konsensus eller aftale om en konkret
model for en europæisk finansiel transaktionsskat blandt landene i det forstærkede
samarbejde.
Skat på digitale selskaber
Socialdemokratiet foreslår i udspillet
Danmark er for lille til store forskelle,
at Danmark
sætter sig spidsen for, at der findes en konkret model for beskatning af digitale
selskaber med meget lav eller ingen selskabsskattebetaling, samt at Danmark må
erklære sig parate til at tage selvstændige skridt, hvis der ikke kan findes fælles
løsninger igennem enten OECD eller EU.
Et nærmere skøn for de økonomiske konsekvenser vil kræve en afgrænsning af,
hvilke virksomheders omsætning, der er omfattet, samt hvilken sats den konkrete
omsætning skal beskattes med. I det omfang en omsætningsskat på
virksomhedernes overvæltes i priserne på digitale tjenester og belaster danske
virksomheders omkostninger, kan forslaget forventes at medføre en negativ
virkning på produktivitet og arbejdsudbud. Det må endvidere forventes at have
væsentlig betydning for omgåelsesmulighederne og administrative udfordringer
med opkrævning af skatten om den indføres unilateralt i Danmark eller i en større
kreds af EU-lande.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om, hvor meget skatter og afgifter samlet set vil stige både i umiddelbar virkning og efter tilbageløb og adfærd, hvis forskellige skatte- og afgiftsstigninger gennemføres, til finansministeren
2049767_0006.png
Side 6 af 6
EU-Kommissionen har 21. marts 2018 fremsat et direktivforslag om et fælles
system for en midlertidig omsætningsskat på visse digitale tjenester (Digital
Service Tax
DST). Forslaget vil indebære en særskat på 3 pct. af omsætningen
fra visse digitale ydelser fx internetreklamer rettet mod brugere i EU. Der ventes
ikke EU-enighed om forslaget, heller ikke om et efterfølgende forslag om at
indsnævre den digitale omsætningsskat til kun at omfatte digital reklame (Digital
Advertising Tax
DAT).
1
Kommissionen skønner, at indførelsen af en DST på 3 pct. vil medføre et samlet
merprovenu på ca. 5 mia. euro for hele EU. Vægtet med landenes BNI svarer det
til et årligt dansk merprovenu på ca. �½ mia. kr. Ifølge Kommissionens
konsekvensanalyse af det oprindelige DST-forslag, vil en snævrere DAT indbringe
et samlet provenu på 0,8
1,1 mia. euro årligt. Dette svarer til et potentielt
provenu på ca. 85
115 mio. kr. årligt i Danmark. Det er betydelig usikkerhed om
provenuskønnet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
DST’en indebærer beskatning af indtægter fra (a) målrettet reklameplads på internettet, (b) visse flersidede digitale
platforme og (c) salg af brugergeneret data. DAT’en indebærer alene beskatning af indtægter fra (a) målrettet reklameplads
på internettet. Dog vil salg af brugergeneret data også være omfattet, hvis det bruges til målrettet reklame.
1