Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2053677_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. maj 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 578 (Alm. del) af 16. april
2019 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad den forventede effekt ville være af en afskaffelse af
den grønne check i hvert af årene 2020-2030 (begge år inklusive, og inklusive
såvel den supplerende grønne check som tillægget til den grønne check opgjort
særskilt)? I sin besvarelse bedes ministeren angive provenueffekten i hhv.
umiddelbar effekt, effekt med tilbageløb og effekt med tilbageløb og adfærd,
ligesom ministeren på samme måde bedes angive den forventede effekt på hhv.
BNP og arbejdsudbud fordelt på time- og deltagelseseffekt.
Svar
En afskaffelse af den grønne check vurderes at medføre et umiddelbart
merprovenu på godt 2,9 mia. kr. i 2020 faldende til 2,2 mia. kr. frem mod 2030
opgjort i 2019-niveau,
jf. tabel 1.
Heraf kommer 570 mio. kr. i 2020 (faldende til
430 mio. kr. i 2030) fra afskaffelse af tillægget til den grønne check for personer
med relativt lave indkomster.
Tabel 1
Provenuvirkning af en afskaffelse af den grønne check (inkl. supplerende grøn check og tillæg til grøn
check), 2020-2030 i 2019-niveau
Umiddelbart
Tilbageløb
Tiltag
Regelår provenu (mio.
(mio. kr.)
kr.)
Fuld afskaffelse af den
grønne check
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2.940
2.850
2.770
2.700
2.630
2.550
2.480
2.410
2.340
2.260
2.190
-680
-660
-640
-620
-600
-590
-570
-550
-540
-520
-500
340
320
310
300
300
290
280
270
260
250
250
(mio. kr.)
Adfærd
Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
(mio. kr.)
2.600
2.520
2.440
2.380
2.320
2.250
2.190
2.130
2.060
2.000
1.930
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om, hvad den forventede effekt ville være af en afskaffelse af den grønne check, til finansministeren
2053677_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Provenuvirkning af en afskaffelse af den grønne check (inkl. supplerende grøn check og tillæg til grøn
check), 2020-2030 i 2019-niveau
Umiddelbart
Tilbageløb
Tiltag
Regelår provenu (mio.
(mio. kr.)
kr.)
(mio. kr.)
Adfærd
Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
(mio. kr.)
Heraf afskaffelse af den
supplerende grønne
check til forsørgere
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
90
80
80
80
80
70
70
70
70
70
60
570
550
540
520
510
500
480
470
450
440
430
-20
-20
-20
-20
-20
-20
-20
-20
-20
-20
-10
-130
-130
-120
-120
-120
-110
-110
-110
-100
-100
-100
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
80
70
70
70
70
70
70
70
60
60
60
90
90
90
80
80
80
80
70
70
70
70
520
500
490
470
460
450
440
430
410
400
390
Heraf afskaffelse af
tillægget til den grønne
check til lavindkomster
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: Virkningen er opgjort i 2019-niveau ved at afskrive værdien af den grønne check svarende til den forventede
udvikling i reguleringstallet (lønudviklingen). Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Totalen kan afvige fra
summen af de enkelte elementer grundet afrunding.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen
Det umiddelbare merprovenu modsvares af en tilsvarende umiddelbar reduktion i
husholdningernes disponible indkomster og på den baggrund skønnes en
afskaffelse af den grønne check at være forbundet med et negativt tilbageløb på
680 mio. kr. i 2020 (faldende til 500 mio. kr. i 2030) i form af tabte indtægter fra
moms og afgifter.
I modsat retning trækker, at en afskaffelse af den grønne check skønnes at bidrage
til øget arbejdsudbud og dermed til et positivt provenu fra afledte
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om, hvad den forventede effekt ville være af en afskaffelse af den grønne check, til finansministeren
2053677_0003.png
Side 3 af 4
adfærdsvirkninger i form af øget arbejdsudbud. Adfærdsvirkningerne fra tiltaget
kan opgøres til godt 340 mio. kr. i 2020 (faldende til 250 mio. kr. i 2030).
Afskaffelsen skønnes at bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet svarende til godt
1.500 fuldtidspersoner i 2020, faldende til omtrent 1.100 fuldtidspersoner i 2030,
jf. tabel 2.
Arbejdsudbudsvirkningen skal ses i sammenhæng med en positiv
indkomsteffekt (uændret forbrug forudsætter øget arbejdsindsats) samt at den
grønne check indkomstaftrappes
1
, hvorved en afskaffelse bidrager til lavere
marginalskat og øget forskelsbeløb.
Tiltaget skønnes via øget arbejdsudbud at øge BNP med 1,2 mia. kr. i 2020
(faldende til 0,8 mia. kr. i 2030).
Tabel 2
Arbejdsudbuds- og BNP-virkning af en afskaffelse af den grønne check (inkl. supplerende grøn check og
tillæg til grøn check), 2020-2030 i 2019-niveau
Arbejdsudbud
Tiltag
Fuld afskaffelse af den
grønne check
Regelår
Timeeffekt
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Heraf afskaffelse af den
supplerende grønne
check til forsørgere
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
1.040
980
970
940
920
890
860
840
810
790
760
80
90
90
80
80
80
80
70
70
70
Deltagelse
490
480
440
430
430
420
410
400
390
380
360
20
20
20
10
10
10
10
10
10
10
BNP (mia. kr.)
Timeeffekt
0,8
0,8
0,8
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,6
0,6
0,6
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Deltagelse
0,4
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,2
0,2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
Den grønne check på 525 kr. plus 120 kr. pr. barn (op til 2 børn) aftrappes med 7,5 pct. af indkomsten over 405.700 kr.
(2019-niveau). Det indebærer et bidrag til marginalskatten på 0,92 x 7,5 = 6,9 pct.-point for personer med en indkomst
mellem 405.700 kr. og 412.700 kr. (plus 1.600 kr. pr. barn). Den grønne check til pensionister indkomstaftrappes på samme
måde, men checken er højere (875 kr. plus 200 pr. barn), hvorfor aftrapningsintervallet er lidt længere. Hertil kommer et
tillæg til den grønne check på 280 kr. til personer med en indkomst under 237.100 kr.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om, hvad den forventede effekt ville være af en afskaffelse af den grønne check, til finansministeren
2053677_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Arbejdsudbuds- og BNP-virkning af en afskaffelse af den grønne check (inkl. supplerende grøn check og
tillæg til grøn check), 2020-2030 i 2019-niveau
Arbejdsudbud
Tiltag
Regelår
Timeeffekt
2030
Heraf afskaffelse af
tillægget til den grønne
check til lavindkomster
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
70
140
100
100
100
90
90
90
80
80
80
80
Deltagelse
10
240
230
220
220
220
220
210
200
200
190
190
BNP (mia. kr.)
Timeeffekt
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Deltagelse
0
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen
Samlet set vurderes en afskaffelse af den grønne check, herunder tillægget til den
grønne check samt supplerende grøn check, at bidrage til en styrkelse af den
offentlige saldo med knap 2,6 mia. kr. i 2020 faldende til 1,9 mia. kr. i 2030
opgjort i 2019-niveau. Den aftagende saldoprofil skal ses i sammenhæng med, at
den grønne check er et fast nominelt beløb, der ikke er reguleret.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister